Na een rit op de Nordschleife begin mei was Max Verstappen na de Grand Prix van Canada op Spa-Francorchamps te zien in een GT3-auto van Verstappen.com Racing. De Nederlander reed op de Nürburgring onder een pseudoniem, maar deed dat niet in België. Het was duidelijk waar zijn prioriteiten lagen: in ieder geval niet bij de filmpremière van F1: The Movie in New York.
Dat Verstappen niet in het vliegtuig zou stappen naar The Big Apple was al duidelijk zodra de journalisten erover begonnen tijdens het raceweekend in Canada. 'Nee, ik ga naar huis, naar mijn dochtertje', reageerde de Nederlander. Hij was welgeteld één dag in Monaco voordat hij weer achter het stuur kroop. Zo raceverslaafd als hij is, sloeg hij een dag op Spa-Francorchamps achter het stuur van een Aston Martin niet over. Franz Hermann kwam dus weer in actie, en hielp zijn team.
Ondertussen waren Thierry Vermeulen en Harry King, twee van de rijders van het team, op Zandvoort voor een exclusieve track day van Verstappen.com Racing. De viervoudig wereldkampioen hielp een handje mee met de voorbereidingen op de 24 uur van Spa-Francorchamps, die tegelijkertijd met de Grand Prix van Oostenrijk verreden zal worden. Sommige coureurs rijden een triple header aan 24 uursraces, the 72 hours of june: zij reizen vanuit Le Mans door naar de Nürburgring en daarna naar Spa.
Net als de vorige keer tijdens zijn testrit, vonden andere coureurs het bijzonder om te zien dat Verstappen zomaar meereed. Dat gold ook voor Brent Verheyen, een 23-jarige coureur uit België, die uitkomt in de Belcar Endurance Championship met een Porsche 992 GT3 Cup. Hij plaatste een video op zijn Instagram-pagina met de tekst: 'de eerste keer dat ik blij ben dat ik ingehaald werd. Heel cool om de baan te delen met the champ!'
De tekst gaat verder onder de video.
Verstappen maakt tijd voor fans
Net als in Duitsland was het te verwachten dat fans erachter zouden komen dat Verstappen een testdag had. Veel mensen zagen hem in de paddock en wilden met hem op de foto, of riepen naar hem in de hoop dat hij zou zwaaien. Dat vond hij uiteraard geen probleem, waardoor hij meerdere fans blij maakte.
De tekst gaat verder onder de video.
Wat iedereen vanzelfsprekend het liefst wil zien, is hoe Verstappen zo'n Aston Martin door de bochten gooit op het legendarische circuit in de Ardennen. Ook daar is genoeg beeldmateriaal van opgedoken. Hij reed tevens met een speciale helm, die hij niet gebruikt in de Formule 1. De helm heeft niet de leeuw op de bovenkant, maar wel zijn logo en blauwe en witte details.
De tekst gaat verder onder de video.
GT3-deelname aanstaande?
Bij Red Bull Racing lijkt Helmut Marko al zeker te weten dat een GT3-deelname niet heel lang meer gaat duren. Van Red Bull krijgt hij toestemming om dat te doen, mits zijn Formule 1-prestaties er niet onder lijden. Aangezien die kans erg klein is, heeft Verstappen dus gewoon groen licht om zich een keer in te schrijven. Wat hem tegenhoudt om deel te nemen aan de Nürburgring LangstreckSerie (NLS), is het feit dat hij nog geen Nordschleife Permit heeft.
Dat is een speciale licentie die een coureur nodig heeft om op de Nordschleife te mogen rijden. De DMSB, de Duitse autosportbond, kan die geven. Verstappen zal eerst zijn Permit B moeten halen, waarbij hij twee races in de Rundstrecken Challenge Nürburgring moet rijden met een andere coureur, of één race in zijn eentje. Hij moet ook 'de schoolbanken' in om lessen te volgen bij de DMSB-academie.
Als dat is gelukt, mag hij zijn Permit A halen, die hij nodig heeft voor GT3-auto's. Die kan hij behalen door minstens twee NLS-races te doen. Velen vragen zich af: waarom moet een viervoudig wereldkampioen Formule 1 dat allemaal doen? Hij heeft zich toch al bewezen? Dat klopt, maar de eisen zijn zo streng omdat de Nürburgring Nordschleife een uniek en gevaarlijk circuit is. Als een coureur met een Permit een grove fout maakt, wordt zijn Permit afgepakt en kan hij opnieuw beginnen.
De tekst gaat verder onder de video.
Kalender in het najaar
In het najaar is er hier en daar wat meer ruimte tussen de Formule 1-races, waardoor Marko verwacht dat Verstappen dan gaat kijken naar waar hij een keer mee kan doen. Achter de schermen wordt gezegd dat Verstappen druk uitvoert op het afschaffen van de lange reis naar een Nordschleife Permit, maar daar doet de DMSB moeilijk over. Er zijn genoeg coureurs uit andere Duitse kampioenschappen, zoals de DTM, die dan dezelfde uitzondering aan zullen vragen, waardoor het principe van het concept van de Permit verloren gaat.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties