Max Verstappen had na vrijdag al uitzicht op een uitstekende kwalificatie, maar het moest uiteraard nog wel gebeuren. Effectief: Verstappen was pijlsnel in Q3. Hij veroverde niet alleen de polepositie, maar stelde ook een record scherper. De bekende journalist Michael Schmidt onderzoekt de redenen achter dit succes van de viervoudig wereldkampioen.
Hij doet dat in een analyse voor het Duitse Auto, Motor und Sport. 'Een jaar geleden was Monza het dieptepunt voor Red Bull Racing. Twaalf maanden later staat de wereldkampioen op polepositie. Max Verstappen behoorde op vrijdag al tot de favorieten voor de beste startpositie. Uiterlijk na zijn beste tijd in Q2 wist McLaren dat hun sterkste tegenstander Verstappen was. Vervolgens reed de Nederlander twee ijzersterke ronden in Q3. De eerste had al volstaan voor een tweede plaats op de grid. Met de tweede ronde stootte hij Lando Norris van de troon, met een voorsprong van 77 duizendsten van een seconde', aldus Schmidt.
Verstappen verbetert meer dan McLarens
De tijd van Verstappen bleek de snelste ronde ooit in de geschiedenis van de Formule 1. Schmidt verwacht dat dit record nog wel even in handen van de Nederlander zal blijven. 'Het is een record dat nog lang zou kunnen blijven staan. De auto's van volgend jaar zouden ongeveer twee seconden langzamer moeten zijn. De ronde waarmee Verstappen de polepositie veroverde, was 1,428 seconden sneller dan zijn beste tijd in Q3 van 2024. Lando Norris en Oscar Piastri wisten zich slechts te verbeteren met respectievelijk 0,458 en 0,454 seconden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull boekte dus duidelijk meer progressie, maar wat is het geheim achter deze prestatie? 'Er zijn meerdere redenen', stelt Schmidt. 'Allereerst is er de auto. Sinds de Grand Prix van Oostenrijk wordt de RB21 bij elke race uitgerust met nieuwe onderdelen, meestal op het gebied van de voorvleugel en de vloer. In Monza kwam ook het technische team rond Pierre Waché goed op gang. Dat zorgt voor meer stabiliteit, vermindert onderstuur en maakt de auto voorspelbaarder.'
Minder downforce in Monza
Red Bull lijkt, althans op dit circuit, de juiste balans te hebben gevonden tussen bestuurbaarheid en snelheid. 'Voor Monza leverde Red Bull downforce in ten gunste van een hogere topsnelheid. De RB21 is op zijn efficiëntst met een set-up die neigt naar minder downforce. McLaren toont zijn sterke punten op circuits waar juist méér downforce nodig is, zoals in Boedapest en Zandvoort.'
Helmut Marko benadrukt dat ook de huidige werkwijze bij Red Bull bijdraagt aan de vooruitgang. De voorbereiding in de simulator komt volgens hem dichter bij de realiteit te liggen. Schmidt vergelijkt de cijfers sector per sector. 'Als je de snelste ronden analyseert, zie je dat de eerste sector naar Verstappen gaat, dankzij de betere topsnelheid. De tweede sector is in het voordeel van McLaren, dat de betere auto heeft. De derde sector eindigt in een gelijkspel.'
Dag en nacht verschil met 2024
De vergelijking met 2024 komt opnieuw aan bod. 'Wat een jaar geleden nog een frustrerend dieptepunt was in Monza, is nu uitgegroeid tot een succesverhaal voor Max Verstappen en Red Bull.' Verstappen noemde de RB20 destijds nog 'een monster van een auto'. Dit weekend liet hij echter optekenen dat hij de RB21 geen monster vindt: die uitspraak is meer dan terecht. Toch blijft Verstappen voorzichtig. Hij vindt dat Red Bull vooral in de kwalificatie sterk voor de dag komt. In de race is het rendement volgens hem een stuk beperkter.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties