Red Bull Racing-teambaas Christian Horner was na afloop van de Grand Prix van Spanje niet van plan om voor de camera's te verschijnen. Normaal zegt hij ook wel iets op de boordradio van Max Verstappen, maar daar bleef het ook stil. Oud-coureur Christijan Albers en De Telegraaf-journalist Erik van Haren vermoeden dat Red Bull Racing liever niets zegt dan dat ze iets zeggen dat verkeerd kan vallen bij Verstappen.
Helmut Marko was een klein beetje kritisch toen hij maandagavond te gast was bij Sport und Talk, een programma van ServusTV. Hij verklaarde de aanleiding, waaronder de fout die Red Bull maakte door Verstappen op de harde band te zetten tijdens de safetycar-periode. Het was duidelijk dat ze het hoofdstuk af wilden sluiten en vooruit wilden blikken op Canada. 'Dr. Marko durfde zijn handen er ook niet echt aan te branden', zegt Albers in De Telegraaf Formule 1-podcast.
'Horner overigens ook niet. Hij kwam na Verstappens statement op Instagram zelf ook nog met een bericht dat hij zijn excuses zondagavond al had aangeboden in de debrief', neemt Van Haren over. 'Je merkt bij Red Bull, bij Marko en zeker bij Horner, dat ze zo verschrikkelijk bang zijn om maar iets te zeggen waarmee ze Verstappen tegen de schenen schoppen', zegt hij. 'Dat snap ik, want Verstappen houdt dat team overeind in zijn eentje.'
Red Bull staat momenteel nog vierde in het constructeurskampioenschap vanwege de punten die Verstappen heeft gepakt. Yuki Tsunoda is verantwoordelijk voor slechts tien punten tot nu toe. De Nederlander heeft in Barcelona veel punten weggegooid na de aanvaring met George Russell. 'Je mag na zo'n moment toch wel een keertje tegen de pers zeggen: jongens, hij ging daar te ver. Het wordt op een gegeven moment toch ongeloofwaardig om zo knielend voor je coureur te zitten?'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

F1 saai zonder Verstappen
Albers lijkt het met zijn podcast-collega eens te zijn. 'Ze zijn gewoon als de dood', vervolgt hij. 'Je merkt gewoon dat het hele team op hem leunt.' Meerdere analisten hebben aangegeven dat het een probleem is dat Red Bull een eenmansformatie is. Als Verstappen vertrekt, is het team nergens. 'Het is een status die hij (Verstappen, red.) zelf af heeft gedwongen, maar alsnog is het wel een beetje gek', vindt Van Haren, refererend aan het feit dat Horner niets kritisch durft te zeggen.
'Als hij weer afgekoeld is, is hij heel relaxed en dan ziet hij dingen vanuit een ander perspectief', zegt de oud-coureur. 'Dat was vier, vijf jaar geleden misschien niet gebeurd. Dan zie je hoe belangrijk het is om de juiste mensen om je heen te hebben', wijst Albers aan. 'Ja, ik denk met name zijn vader en zijn manager, dat die hem wel echt de waarheid vertellen. Die mensen heeft hij wel echt nodig', vult Van Haren aan. 'Dat is het mooie aan topsport. Als we hem niet hadden, gebeurde er gewoon geen ene fluit in de Formule 1.'
Russell als rode lap
Op dat gebied is Van Haren het absoluut eens met Albers. 'Ik praat het niet goed, maar er gebeurt wel weer wat. Dit is de Verstappen die we al elf jaar zien en die ook niet gaat veranderen. Daar haalt hij veel kracht uit, maar dat werkt soms ook tegen hem', zegt hij, verwijzend naar wat Albers eerder in de podcast al aangaf. Verstappen kan superhard rijden als hij gefrustreerd raakt, maar soms kookt hij over. Het helpt ook niet dat de situatie alweer met Russell plaatsvond.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De twee coureurs zijn niet de beste vrienden. 'Russell werkt ook een beetje als een rode lap. Misschien was het ook een soort payback na Qatar vorig jaar', oppert Van Haren, die terugdenkt aan het moment in de kwalificatie, waarvoor Verstappen uiteindelijk één plek naar achteren moest. De Nederlander pakte Russell terug bij de start en won de race. 'Verstappens actie is niet goed te praten, maar ik word wel een beetje moe van Russell', vervolgt Van Haren.
'Die gaat dan weer de kinderkaart trekken, dat er kinderen naar de Formule 1 kijken en dat ze voorbeelden moeten zijn', zegt hij. 'Iedereen pakt zijn moment, daar word ik ook moe van', knikt Albers. 'Natuurlijk pakt Russell dan zijn moment. Je krijgt zo'n zelfde situatie als met Hamilton en Verstappen. Als je in het gevecht zit, houdt het niet meer op. De irritatie zit er al, en die gaat ook niet meer weg.'
Voelt Red Bull zich benadeeld door de FIA?
Albers en Van Haren zijn het erover eens dat het gestuntel van Red Bull voorafgaand aan het incident ook niet hielp. Verstappen en Russell raakten elkaar in bocht 1, waarna de Nederlander de escape route moest pakken om een crash te voorkomen. Red Bull verzocht hem om de plek terug te geven. 'Dat was wel een beetje raar', zegt Van Haren daarover. 'De stewards verklaarden na afloop ook dat dat niet nodig was geweest. Horner zei: we hebben de FIA gevraagd wat te doen en kregen geen reactie.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dat is enigszins opmerkelijk, want na het 2021-seizoen en de seizoensfinale in Abu Dhabi heeft de FIA besloten om het lijntje van de teams naar de FIA te sluiten. 'Vanuit de FIA hoor ik dus: dat is al jaren zo, sinds 2021 is die lijn weg. Dus als team moet je zelf die call maken. Ze dachten waarschijnlijk dat hij een straf zou krijgen. Achteraf is het een domme beslissing geweest', zegt Van Haren. 'Helemaal gelijk. Ze hebben het gewoon niet goed gezien. Ze hadden terug moeten spoelen en goed moeten kijken', reageert Albers.
Verstappen riep ook op de boordradio dat hij de plek helemaal niet terug hoefde te geven. 'Ik heb het idee dat Red Bull soms iets in het hoofd heeft als: de FIA wil ons toch altijd naaien. Excuus voor het woord', zegt Van Haren. 'En dat ze dan denken: laten we de plek maar teruggeven. Ik zag trouwens ook dat Johnny Herbert, net als Nico Rosberg, riep dat hij gediskwalificeerd had moeten worden.' Albers kan zich daar wel in vinden. 'Daar hebben ze wel een punt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties