max verstappen mediadag red bull racing imola 2025 1 lach Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen grinnikt om ouderwetse gewoonte van zijn collega's: 'Echt saai!'

max verstappen mediadag red bull racing imola 2025 1 lach

Max Verstappen heeft zich in het verleden kritisch uitgelaten over de 2026-regels, maar kijkt inmiddels met open blik naar het nieuwe tijdperk in de Formule 1. Verstappen gaat zelf ook een nieuw tijdperk in bij Red Bull Racing: Honda vertrekt, terwijl Ford de nieuwe technische partner van het team wordt. Verstappen vertelt verder openlijk over zijn ervaringen op nieuwe circuits, en legt uit hoe hij zich hierop voorbereidt.

Verstappen sprak zich in 2023 nog zeer duidelijk uit tegen de aangekondigde 2026-regels. 'Ik heb de data ook al op de simulator gezien', deelde de Nederlander in zijn dominante jaar. 'Wat mij betreft ziet het er verschrikkelijk uit. Als je op het rechte stuk rijdt in Monza, moet je 400 of 500 meter voor de bocht al terugschakelen, omdat dat sneller is. Ik denk dat dit niet de beste optie voor de toekomst is, al is Monza hierin natuurlijk een van de slechtste circuits.'

'Wat mij betreft is het probleem dat het uitziet alsof het een competitie wordt tussen de power units. Degene met de sterkste motor gaat een groot voordeel hebben', voorspelde de wereldkampioen. Ik denk niet dat dit de bedoeling van de Formule 1 moet zijn.' Daarnaast was Verstappen kritisch op de introductie van de actieve aerodynamica. 'Het wordt alleen maar lastiger om in te halen op de rechte stukken', voorspelde hij. 'Je kunt er zelf ook niks aan doen, want het systeem bepaalt de aerodynamica. Ik heb dat liever zelf onder controle. Dit gaat het rijden heel vreemd maken.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mohammed ben sulayem markus duesmann oliver hoffmann stefano domenicali fia audi f1 2
In 2026 gaat Sauber ook definitief over in Audi.

Open blik

Inmiddels zijn we twee jaar verder, en is het duidelijk dat de coureurs eraan zullen moeten geloven. Verstappen laat dan ook andere teksten horen. 'Ik denk dat het belangrijk is dat je je wat neutraler opstelt. Van buitenaf bekeken ziet het niet echt opwindend uit', zo benadrukt hij dat hij nog altijd geen fan is van de aankomende wijzigingen. 'Aan de andere kant wil ik het ook afwachten. Misschien is het toch wel leuk', hoopt Verstappen in een gesprek met Chris Harris, voor een samenwerking met Ford Performance.

Verstappen kijkt er wel naar uit dat hij ook voor een nieuw project staat. 'Voor ons is het opwindend dat we met Ford gaan samenwerken, en ik wil zien hoe die samenwerking zich kan ontwikkelen. Ford heeft een rijke historie in de racesport', weet Verstappen. Op het eerste gezicht lijkt Red Bull kwetsbaar te zijn richting 2026. Het team heeft last van correlatieproblemen, werkt met een verouderde windtunnel, en zal voor het eerst met eigen motoren aan de start verschijnen.

Verstappen in een Ford

Onder de huidige reglementen is Red Bull echter dusdanig teruggevallen, dat een reset ook nieuwe kansen biedt. Met de RB21 lijkt Red Bull volledig de weg kwijt te zijn, dus zonder reset is de terugkeer naar de top ook geen eenvoudige route. Verstappen vestigt zijn hoop voor 2026 vooral op zijn Amerikaanse partner. 'Ford heeft heel veel raceprojecten, en ze hebben nu ook de hypercar. Die wil ik wel proberen, ja. In een GT3-auto wil je graag op de Nordschleife rijden, of in de 24 uur van Spa. Op andere banen rijd je liever in de snelste categorie', zegt Verstappen over de hypercars.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

christian horner jim farley red bull racing ford f1 gp miami 2023
Voormalig teambaas Christian Horner met Ford-CEO Jim Farley.

Verstappen heeft al de nodige successen geboekt in de Verenigde Staten. Zo won hij al zes Grands Prix in het Noord-Amerikaanse land, en ook buiten de Formule 1 heeft hij goede ervaringen opgedaan in de Verenigde Staten. 'Ik heb het geluk gehad dat ik een keer op Sebring mocht rijden. Het is bizar dat dit circuit nog altijd zo is', zegt hij over het hobbelige circuit. 'Ik wil overal eens racen.'

Track walk verouderd

Harris vraagt Verstappen hoe hij zich voorbereidt op een eerste kennismaking met een nieuw circuit. 'Als ik naar een nieuw circuit ga, wil je eerst onboardbeelden bekijken, die je kunt vinden. Ik vind het soms ook leuk om naar Google Maps te kijken, zodat je het circuit in je hoofd hebt. Dan kun je er al een beetje over nadenken', zo legt hij uit dat de voorbereiding op een weekend niet alleen te maken heeft met lange uren in geavanceerde simulatoren.

De meeste coureurs lopen op donderdag een rondje over het circuit, maar daar is Verstappen geen fan van. 'Dat doe ik nooit meer. Ik doe het alleen misschien als het circuit volledig nieuw is. Ik zeg altijd dat mijn out lap mijn track walk is, want dan rijd je ook nog langzamer', legt de Limburger uit. 'Als ik vijf tot zeven kilometer loop, is dat echt saai. Dan rijd ik liever wat langzamer in mijn out lap.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws