Verstappen licht het tipje van de sluier op: 'Dát maakt een coureur snel'

Verstappen licht het tipje van de sluier op: 'Dát maakt een coureur snel'

Max Verstappen is van mening dat flexibiliteit en een grote mate van aanpassingsvermogen doorslaggevend kunnen zijn in de Formule 1. De Red Bull Racing-rijder maakt al enkele jaren bij de Oostenrijkse renstal gehakt van zijn teamgenoten en dankt dit zelf aan deze eigenschappen. Daarnaast geeft hij aan dat hij sinds hij voor Red Bull uitkomt anders de races ingaat. Er moest aan agressiviteit in de openingsfase ingeleverd worden om zo over het seizoen heen aan consistentie te winnen.

The Race is in gesprek gegaan met de Nederlander naar aanleiding van een discussie die ontstaan is rondom zijn prestaties ten opzichte van zijn teamgenoten. 'Red Bulls recente problemen met de bolide hebben tot een discussie geleid over de rol van Verstappen binnen het team', stelt F1-redacteur Scott Mitchell. Sommigen denken dat de extreme nadruk op de rijstijl van Nederlander het onmogelijk maakt voor zijn teamgenoten, zoals Alexander Albon en Pierre Gasly, om vergelijkbare prestaties neer te zetten.

Dit zou vooral komen wegens het ontwerp van de auto, dat aangepast wordt naar de ongedefinieerde 'Verstappen rijstijl'. Een secundair perspectief op dit argument is dat Verstappen in zijn vraag naar een bolide de nadruk op bepaalde eigenschappen zou kunnen leggen die Red Bull al tijden probeert te leveren, wat elk seizoen eigenlijk niet lukt. Dit zou ten koste kunnen gaan van de kwaliteit van de bolide, die zonder de nadruk op de voorkeuren van Verstappen hoger zou liggen.

Andere mensen denken volgens Mitchell dat Verstappen een unieke rijder is en dat Albon en Gasly het worstelen met de bolide vooral aan zichzelf te danken hebben. 'Deze laatste suggestie is het meest waarschijnlijk, omdat Verstappen van de auto wil wat eigenlijk elke coureur wil: een snelle bolide met veel grip in de bochten om aan te vallen en een voorspelbare achterkant, zodat hij bochten met vertrouwen kan nemen.'

Verstappen verklaart voorkeur

'Voor een coureur maakt het niet uit of je auto onderstuur heeft, overstuur kent en of het asfalt glad is - of juist niet. Je past je toch altijd aan naar omstandigheden', laat Verstappen weten in gesprek met het autosportmedium. De Limburger is van mening dat coureurs die een rijstijl ontwikkelen en die stug aanhouden aan snelheid inleveren. 'Ik denk dat je dat vanaf het karten tot aan de F3 al leert. Elk weekend gedraagt de auto zich nét wat anders.'

'Elk weekend ben je een beetje aan het testen wat je moet doen om de auto goed te laten werken. Natuurlijk probeer je de auto zo af te stellen dat deze je ligt, maar volledig naar wens is de bolide nooit. Je moet altijd finetunen, of dat op zijn minst proberen. Dát maakt een coureur snel', verklaart Verstappen. Volgens hem is het dus vooral van belang dat een coureur elke week bepaalt wat de bolide precies nodig heeft om tot het maximale prestatieniveau te komen, ongeacht op welke coureur deze afgesteld staat.

Vechten voor het podium bij Red Bull

Ook gaat Verstappen in op hoe hij zijn instelling aangepast heeft naarmate hij langer voor de renstal uit Milton Keynes uitgekomen is. In zijn starts is Verstappen afgelopen jaar veel voorzichtiger geweest, iets wat goed duidelijk werd tijdens de Grand Prix van Sakhir. Verstappen licht toe waarom: 'Weten dat je elk weekend voor een podium kan vechten, helpt zeker mee. Mijn instelling is veranderd toen ik van een middenveldteam naar een topteam verhuisde.'

'In het middenveld nemen ze (de andere coureurs, red.) meer risico in de eerste ronden, daar kan een start je race namelijk maken of breken', beargumenteert hij. Wanneer hij nu bij de start terugvalt, weet hij dat hij de plaatsen die hij verliest gedurende de race hoogstwaarschijnlijk weer goed kan maken. 'Daarom ga je als je voor een topteam rijdt nou eenmaal anders de wedstrijden in.'

De geduldige aanpak zit de Verstappens nou niet echt in het bloed. Lachend verklaart hij dat Jos het naast het circuit er soms gefrustreerder van raakt dat hij niet mee kan doen om overwinningen dan hijzelf: 'Mijn vader heeft het er zwaarder mee dan ik. Hij is minder geduldig. Hoe ik aan dat geduld gekomen ben, weet ik ook niet, mijn moeder is namelijk ook niet de geduldigste.'

Vind je dit artikel leuk? Meld je dan aan voor de Verstappen Army-groep voor unieke Verstappen-content, zo op je Facebook-tijdlijn!

Poll

Kan Sergio Perez de strijd met Verstappen aan in de RB16B?

Meewegen in de discussie? Laat je reactie achter in de commentsectie!



Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Een kijkje in de Haas-garage: Schumacher past zijn stoeltje

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

F1 in het kort | Een vaccinatiestraat op een Formule 1-circuit: COTA doet het

Hey In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autospo...

Formule E schrikt van raketaanval op Riyadh, geen gewonden gevallen

De Formule E is zaterdagavond met de schrik vrijgekomen in Saoedi-Arabië. Boven de stad Riyadh, waar dit weekend de ePrix wer...

Waarom een 'engine-freeze' niet altijd de juiste oplossing is

Het hoge woord is al een tijd eruit: Red Bull gaat de Honda-krachtbronnen in eigen beheer produceren en we krijgen een ‘engin...

FIA werkt aan 'spectaculaire en zichtbare' overtake-knop voor nieuwe F1-motoren

Vanaf 2025 breekt er een nieuw 'motortijdperk' aan in de Formule 1, waarbij de nadruk komt te liggen op zuinigheid en een bet...

Verstappen zoekt nog altijd verbeterpunten: 'Je hoort ook wat de andere teams zeggen'

Max Verstappen is klaar voor het 2021-seizoen, het jaar waarin Red Bull Racing en Honda een gooi moeten doen naar de wereldti...

Marko ontkracht: 'Er zit niks mysterieus op de RB16B'

Helmut Marko legt uit dat Red Bull Racing niks te verbergen heeft voor 2021. De geruchtenmolen begon flink te draaien toen de...

Arabische organisaties sturen brief aan Hamilton: 'Boycot GP Saoedi-Arabië'

Meer dan 45 Arabische verenigingen die mensenrechten beschermen hebben gezamenlijk een brief gestuurd aan Lewis Hamilton. Hie...

Ferrari lijkt ook 2021 op te geven: 'We stoppen zo snel mogelijk met de ontwikkeling'

Mattia Binotto heeft aangegeven dat Ferrari de 2021-auto niet lang zal door ontwikkelen. De Italiaanse renstal wilt zich zo s...

Verstappen wint met Team Redline virtuele 12 uur van Bathurst

Max Verstappen heeft de twaalf uur durende iRacing-simrace van Bathurst gewonnen. Samen met teamgenoot Enzo Bonito wist de Ne...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Een kijkje in de Haas-garage: Schumacher past zijn stoeltje

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

F1 in het kort | Een vaccinatiestraat op een Formule 1-circuit: COTA doet het

Hey In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autospo...

Marko ontkracht: 'Er zit niks mysterieus op de RB16B'

Helmut Marko legt uit dat Red Bull Racing niks te verbergen heeft voor 2021. De geruchtenmolen begon flink te draaien toen de...

Ferrari lijkt ook 2021 op te geven: 'We stoppen zo snel mogelijk met de ontwikkeling'

Mattia Binotto heeft aangegeven dat Ferrari de 2021-auto niet lang zal door ontwikkelen. De Italiaanse renstal wilt zich zo s...

Winters Weekoverzicht | RB16B gepresenteerd, De Vries wint in Formule E

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien...

Lees meer
Volg live de GP van Bahrein
-->