Verstappen pislink op Latifi: 'Is natuurlijk een reden dat iemand in een Williams of Red Bull zit' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen pislink op Latifi: 'Is natuurlijk een reden dat iemand in een Williams of Red Bull zit'

Verstappen pislink op Latifi: 'Is natuurlijk een reden dat iemand in een Williams of Red Bull zit'

Max Verstappen weet dat de punten niet uitgedeeld worden op zaterdag, maar wil logischerwijs wel een goede uitgangspositie voor de Grand Prix van Stiermarken. Daarom heeft de Red Bull Racing-coureur de volle focus op de kwalificatie. Dat is ook wel nodig volgens Verstappen, die 'nog kleinere gaten' verwacht in het gevecht om poleposition.

Dit vertelt Verstappen in een interview met Ziggo Sport na de tweede vrije training op de Red Bull Ring. 'Alles moet kloppen in de kwalificatie hier, want het is een kort rondje waar een foutje meteen wordt afgestraft.' Het 4,3 kilometer lange circuit in Spielberg heeft maar tien bochten maar is daardoor niet minder uitdagend. 'Het hele veld zal super dicht bij elkaar zitten', voorspelt de leider in het klassement. 'De gaten zullen in de kwalificatie nog kleiner zijn dan ze al waren. Wij gaan natuurlijk voor de eerste plek, dat moet ook wel als je meedoet voor het kampioenschap. '

'Er zijn een aantal bochten waar je het verschil kunt maken', vervolgt Verstappen, die in de RB16B aardig uit de voeten kan op het razendsnelle circuit. Opvallend is dat niet Mercedes, maar Red Bull de snelste auto lijkt te hebben. Dat heeft een reden, meldt de Nederlander. 'Wij rijden met wat minder vleugel en downforce dan Mercedes.' De Duitse renstal moet met meer vleugel rijden om een stabiele auto te creëren, terwijl dit bij Red Bull als is geregeld met de zogeheten mechanische grip van het auto, welke voortkomt uit het chassis.

Verstappen voelt zich dan ook goed op de Red Bull Ring na de eerste oefendag. 'Over het algemeen ging het gewoon goed, maar de anderen zitten wel dichtbij. Als Lewis bijvoorbeeld zijn tijd niet kwijt was geraakt, dan had hij bovenaan gestaan. Dat geeft wel aan dat Mercedes de snelheid er ook wel in heeft zitten. Maar het is even afwachten wat er morgen zal gebeuren. De auto voelde prima aan, eigenlijk was deze in de eerste training nog beter dan in de tweede sessie. Dat lag aan het feit dat we wat dingetjes hadden uitgeprobeerd. Ik mag niet te veel klagen, ik kwam al snel in een lekker ritme.'

Teammaten, spins en blokkades

Verstappen laat ook weten dat hij erg blij is met de ondersteuning die hij van Sergio Perez krijgt. 'Het gaat om de punten die je als team nodig hebt om het constructeurskampioenschap te winnen en Mercedes te verslaan. Daarnaast geeft het meer mogelijkheden als het gaat om de strategie. Natuurlijk helpt het om een sterke tweede rijder te hebben in het team. Maar ik ga altijd van mijzelf uit, ik zal ook altijd mijzelf 100 procent voorbereiden.'

Waar Valtteri Bottas tot op heden een redelijk sterke tweede rijder vormde voor Mercedes, daar is de Finse coureur in 2021 wat teleurstellend gebleken. In Oostenrijk ging Bottas al vroeg in de fout door bij het uitrijden van zijn pitbox de controle te verliezen over de W12. Verstappen heeft daar zo zijn ideeën over. 'Ik denk dat Mercedes in Frankrijk iets heeft gezien waar ze tijd verloren en dat willen ze nu goedmaken. Daarom probeerden ze misschien wat nieuwe dingen bij het wegrijden. Maar het is wel erg gevaarlijk voor de monteurs als er een auto spint in de pits, dat verwachten ze natuurlijk niet.'

Ook gevaarlijk was het feit dat Verstappen in de trainingen op sommige momenten werd opgehouden door onoplettende coureurs, zoals Nicholas Latifi. De stercoureur van Red Bull kon zich daar enkele uren later nog aardig boos over maken. 'Ik weet niet wat er bij sommige coureurs in het hoofd omgaat. Het blijkt wel dat ze niet allemaal opletten. Natuurlijk moet de engineer goed opletten, maar er is natuurlijk ook een reden dat iemand in een Williams zit of een Red Bull.'





Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws