Max Verstappen is tevreden met zijn plekje op de eerste startrij. De Red Bull Racing-coureur zette zijn snelste tijd neer op de mediumbanden en legt die keuze uitgebreid uit in een interview met Viaplay. De wereldkampioen blikt ook kort vooruit op de race, en stipt twee beslissende factoren aan.
Verstappen heeft dit seizoen al drie polepositions te pakken, maar in Canada was Mercedes-coureur George Russell net wat te snel. Hij knikt dan ook als hem gevraagd wordt of hij blij is met de tweede startplek. 'Ik denk het wel', luidt de eerste reactie van Verstappen. 'Er zat ook niet heel veel meer in. Het ging allemaal heel soepel. De balans was eigenlijk wel redelijk goed', zegt de duidelijk tevreden wereldkampioen.
'Ik denk ook dat we de juiste keuze hebben gemaakt met de banden, met die mediums. Daar ben ik wel tevreden over.' Verstappen opende de kwalificatie met de zachte banden in Q1, maar stapte in Q2 over naar de mediumbanden. Helmut Marko gaf na de kwalificatie aan dat dit ermee te maken had dat men twijfelde welke band sneller was.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Goede statistieken voor Verstappen
Na een goede Q2-sessie viel de keuze dus op de mediumband. Dat betekent dat Verstappen in Q3 eerst een tijd neerzette op de zachte banden, en voor zijn ultieme poging weer naar de wat hardere band wisselde. Op die band wist de Limburger zijn tijd aan te scherpen, maar het bleek niet genoeg te zijn voor poleposition. Die eer ging voor het tweede jaar op rij naar Russell.
Verstappen heeft met die startvolgorde nog steeds goede kansen, want Russell wist pas één van zijn vijf eerdere polepositions om te zetten in een overwinning. Daar slaagde hij in Las Vegas in, waar Mercedes dominant was. Bij drie andere polepositions van Russell won Verstappen uiteindelijk de race: in Hongarije won Verstappen vanaf P10, en in Canada en Qatar in 2024 wist Verstappen vanaf de tweede startplek aan het langste eind te trekken.
Verstappen spreekt Marko tegen
Viaplay-journalist Chiel van Koldenhoven vraagt Verstappen nogmaals naar de keuze voor die mediumbanden, en de constante wissels tussen de bandencompounds. 'Dit was gewoon het plan. Ik had maar twee sets van de mediumbanden om te gebruiken, dus dan moet je dat goed plannen.' Verstappen spreekt daarmee Marko tegen, die dus liet optekenen dat de wissels ermee te maken hadden dat de keuze qua banden nog niet gemaakt was.
In Imola koos Verstappen er nog voor om de mediumbanden in de kwalificatie te bewaren voor de race, en die keuze pakte toen goed uit. Nu maakte hij dus een andere keuze. 'Ze zijn niet meer nieuw, maar ik denk wel dat dit wat beter was voor de kwalificatie. Het voelde redelijk stabiel aan. Ik denk wel dat we nog wat tekortkomen qua gripniveau, maar dit is gewoon prima. In de race wordt het weer een ander verhaal. Hopelijk kunnen we de banden gewoon heel houden, en dan zien we het wel.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen wordt vervolgens naar de start gevraagd. 'Je hebt altijd een goede start nodig. Daarna is het nog steeds een hele lange wedstrijd.' De laatste keer dat Verstappen en Russell samen op de eerste startrij stonden, was in Qatar. Toen greep Verstappen meteen de leiding. In de afgelopen races zijn de McLaren-coureurs en Verstappen vaak duidelijk de snelste mannen in de race, dus in die zin staat de Red Bull-coureur er goed voor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties