Tom Coronel houdt ervan dat de Formule 1 nooit saai is met Max Verstappen, maar geeft toe dat de wereldkampioen over de schreef ging met zijn actie tegen George Russell. Coronel stipt wel aan dat Russell handig probeerde te profiteren van de onlogische richtlijnen voor het racen in de Formule 1. Verstappen werd uiteindelijk bestraft, maar Coronel verwacht dat dit de Nederlander niet kan deren.
Waar Verstappen in het middelpunt van alle actie terechtkwam aan het einde van de race, kon het McLaren-duo in de slotronden moeiteloos op weg naar een nieuwe dubbelzege. Coronel is vooral lovend over de racewinnaar. 'Dit is Piastri. Daar komt niet veel herrie bij kijken, maar dat saaie geeft hem wel een goede voorsprong in het kampioenschap.' Piastri staat nu tien punten voor Lando Norris en zelfs 49 punten voor Verstappen.
Coronel stipt aan dat de Australiër niet oppermachtig overkwam, maar dat wel was. 'Op de momenten dat hij moest aanzetten, zag je wel dat hij nog wat over had. Waar haalt hij opeens die halve seconde vandaan? We dachten dat Lando Norris er nog wel naartoe zou kruipen, maar dat was niet zo. Hij had het volledig onder controle.' Piastri greep de zevende overwinning uit zijn carrière en alweer de vijfde van 2025.
Handicap voor Verstappen
In de slotfase van de race leken de podiumplekken wel verdeeld te zijn, maar de W16 van Kimi Antonelli dacht daar anders over. Mercedes zag voor het derde weekend op rij een van beide coureurs stilvallen, al was Coronel wel teleurgesteld in de uitvoering. 'Als er dan een plof is, maak er dan een mooie show van!' roept de analist uit, die vroeger graag punten uitdeelde bij een mooie motorplof. In Spanje volgde het vuurwerk echter pas na de Safety Car-periode.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De vraag was wie binnen zou komen', weet Coronel. 'Iedereen kwam binnen, alleen pakte iedereen de rode banden, behalve Verstappen. Met de hardere band weet je dat je met een handicap begint.' Verstappen voelde de bui al hangen en moest bij de herstart dus ook risico's nemen. 'Je weet dat iedereen in je nek hijgt. Op dat moment moest de klepel naar beneden, en dat deed hij ook, maar hij moest wel corrigeren. Dat hij hem überhaupt gehouden heeft! Dit is ook zo'n moment dat je de hele auto plat kunt rijden.' Verstappen is geen coureur die veel schade rijdt, en hij hield de auto ook in Barcelona op de baan.
Nooit saai met Verstappen
Charles Leclerc profiteerde van het moment van overstuur bij Verstappen, waarna ook George Russell meteen probeerde toe te slaan in de eerste bocht. 'Ze raken elkaar. Russell denkt: er is een nieuw regeltje. Als ik hem ernaast zet, is de plek van mij. Hij maakt ook gebruik van de situatie', meent Coronel. Russell remde te diep in voor de eerste bocht. De wedstrijdleiding oordeelde dat Verstappen de plek niet hoefde af te geven aan Russell, maar Red Bull Racing dacht daar anders over.
Verstappen raakte gefrustreerd en stuurde eerst op Russell in, nadat de Brit enkele ronden eerder dus ook tegen hem aanreed. 'Dit is adrenaline op en top van een autocoureur. Het is mooi dat je de emotie ziet, maar aan de andere kant heb je wel met de regels te maken', weet Coronel, die het gedrag van Verstappen dus niet kan goedkeuren. De FIA kon dat ook niet: Verstappen kreeg een tijdstraf en viel terug tot P10.
Daarnaast moet Verstappen voor een schorsing vrezen. 'Ik denk niet dat hij er heel erg mee gaat zitten als je naar het kampioenschap kijkt, maar dat is puur hoe hij nu denkt. Hij denkt: dat kampioenschap pak ik toch niet, dus dan laat ik mijn tanden wel zien. Dat doet hij altijd wel. Het is nooit saai met Verstappen', lacht Coronel, die zag dat Verstappen zowaar een plek verloor bij de herstart. 'In dit soort situaties profiteert hij daar vaak ook van. Nu ging het helemaal fout. Hij kon het qua acceptatie niet verwerken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties