De ideale F1-kalender zal Las Vegas, Miami en Spanje achter zich moeten laten Opinie
Opinie

De ideale F1-kalender zal Las Vegas, Miami en Spanje achter zich moeten laten

De ideale F1-kalender zal Las Vegas, Miami en Spanje achter zich moeten laten

Een ideale kalender zal ongetwijfeld niet bestaan, maar hoe de races momenteel zijn ingepland, en ook waar ze zijn ingepland, laat nogal wat te wensen over. Naar mijn idee kan het allemaal veel efficiënter en kunnen sommige circuits beter vervangen worden. Zo mogen die twee toegevoegde races in de Verenigde Staten van mij verdwijnen en hoeft ook Spanje niet terug te keren op de kalender. In dit opiniestuk deel ik mijn ideale kalender.

In 2024 zullen er 24 races verreden gaan worden en moeten de teams van hot naar her reizen om er te komen. Het seizoen begint in Bahrein, waarna het Formule 1-circus even in het Midden-Oosten blijft om de tweede race in Saoedi-Arabië te rijden. Daarna moeten ze naar de andere kant van de wereld voor de Grands Prix van Australië en China. Tijdens het Europese gedeelte zit alles redelijk dicht bij elkaar, maar in de tweede seizoenshelft moeten de coureurs en de teams weer onnodig ver en veel vliegen. Het kan dus zeker beter.

Schema aanpakken

Een aantal jaren geleden had een Formule 1-seizoen negentien à twintig races, en daar zijn inmiddels vijf bij gekomen. Ik denk niet zozeer dat 24 races te veel is, maar ik ben wel kritisch op waar en wanneer die races gehouden worden. Om een ‘ideale’ kalender te maken, denk ik dat het schema eerst op de schop moet, en dat er ook gekeken moet worden naar welke circuits moeten blijven.

Het is mooi dat de sport wil werken aan haar uitstoot en de invloed op het klimaat, maar als de teams zoveel moeten reizen en vliegen van de ene race naar de andere, dan heeft dat net-zero 2030 in mijn ogen niet veel zin. Het lijkt me veel beter om de races te groeperen op continent, zodat de kilometers met het vliegtuig omlaag gaan en het reisschema minder belastend wordt voor een seizoen dat al heel veel gaat eisen van het personeel.

Tekst gaat verder onder de foto.

alphatauri lasvegas mercedes formile12023
Meerdere teams gaven in Las Vegas aan het het seizoen erg veeleisend en zwaar begon te worden in de slotfase. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Als we dan naar die groepen gaan kijken, dan heb je een groep van races in het Midden-Oosten en de Verenigde Arabische Emiraten: de Grands Prix van Bahrein, Saoedi-Arabië, Qatar, en Abu Dhabi. Dan heb je de groep in Noord- en Zuid-Amerika: de Grands Prix van Miami, Canada, Austin, Las Vegas, Mexico, en Brazilië. De derde groep is in Azië: Japan, China, en Singapore. De vierde groep is de Europese groep en de Grand Prix van Azerbeidzjan. De enige race die in Oceanië plaatsvindt is de Grand Prix van Australië.

Voor het schema zou het dus tien keer effectiever zijn om die groepen bij elkaar te plannen. Als het seizoen dan zou beginnen in Australië, zoals eerst ook zo was, kunnen de races in Azië erachteraan gepland worden. Vanuit Singapore kunnen de teams dan doorreizen naar Azerbeidzjan, waarna het Europese seizoen begint. Vanuit Europa door naar Amerika, en dan afsluiten in het Midden-Oosten. Dan zijn alle races gegroepeerd en bij elkaar, en wordt er alleen maar lang gevlogen om naar de volgende groep races te reizen.

Hoe zou deze kalender er dan uitzien? Laten we even een kalender opstellen om dit wat beter in kaart te brengen.

  1. Grand Prix van Australië
  2. Grand Prix van Japan 
  3. Grand Prix van China
  4. Grand Prix van Singapore 
  5. Grand Prix van Azerbeidzjan
  6. Grand Prix van Canada
  7. Grand Prix van Las Vegas
  8. Grand Prix van de Verenigde Staten 
  9. Grand Prix van Miami
  10. Grand Prix van Mexico 
  11. Grand Prix van Brazilië 
  12. Grand Prix van Spanje 
  13. Grand Prix van Groot-Brittannië 
  14. Grand Prix van Nederland
  15. Grand Prix van België
  16. Grand Prix van Monaco
  17. Grand Prix van Emilia-Romagna
  18. Grand Prix van Italië
  19. Grand Prix van Oostenrijk
  20. Grand Prix van Hongarije
  21. Grand Prix van Saoedi-Arabië
  22. Grand Prix van Bahrein
  23. Grand Prix van Qatar
  24. Grand Prix van Abu Dhabi

Op deze manier sluit het wat beter op elkaar aan. Racen in Europa richting september en oktober kan gepaard gaan met wat regenachtige weekenden, maar we hebben al veel regenraces meegemaakt in 2023, dus dat lijkt me geen ontzettend groot probleem. Een race in Canada in april zal misschien niet helemaal optimaal zijn, aangezien het daar nog wel koud zal zijn in het voorjaar. Maar Las Vegas 2023 heeft bewezen dat Pirelli wel om kan gaan met de lage temperaturen. Door Miami in het begin te laten komt die race niet in de knel met hurricane season aan de zuidkust.

Sommige circuits moeten eigenlijk vertrekken: Spanje mag de eerste zijn

Naar mijn idee zal de planning ook wat soepeler verlopen als een aantal circuits gewoon per direct van de kalender worden gehaald. Laten we eerlijk zijn, op een aantal banen gebeurt gewoon echt niets. Ik vind de Grand Prix van Spanje over het algemeen erg saai, en ik vind Circuit de Barcelona-Catalunya ook helemaal geen mooi circuit. Het regent bijna nooit en de race is negen van de tien keer een optocht. Als er een Grand Prix in Spanje moet blijven, zou ik een voorkeur geven aan het circuit van Aragón, Jerez of Ricardo Tormo. Alle drie de circuits hebben een FIA Grade A license, en mogen dus gewoon een race houden.

De European Le Mans Series racet ook in Aragón, en de nachtrace van 2023 heeft laten zien dat er genoeg kan gebeuren. Nu is dat natuurlijk wel een andere raceklasse, maar met een mix van snelle en langzame bochten en een aantal mooie chicanes, denk ik zeker dat Aragón een beter optie is dan Barcelona. Een stratenrace in Madrid moeten ze gewoon niet aan beginnen, want de kalender heeft al genoeg stratenraces. Als de Grand Prix van Spanje helemaal geschrapt zou worden, zou ik Portugal een goed alternatief vinden. De Grand Prix van Portugal heeft in het COVID-jaar ook bewezen een goede race te kunnen leveren.

Tekst gaat verder onder de foto.

De ideale F1-kalender zal Las Vegas, Miami en Spanje achter zich moeten laten
In 2020 viel het Portugese Autodromo Internacional do Algarve in op de kalender. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Qua races in het Midden-Oosten heeft Qatar mij niet kunnen overhalen. Het is er te heet, er is altijd gedoe met de mensenrechten, de baan is niet spannend, en voegt naar mijn idee niets toe aan de races die in dat gedeelte van de wereld al worden gehouden. Hetzelfde kan gezegd worden over Saoedi-Arabië, als we terugblikken op die keer dat er dicht bij het circuit wat aanslagen gepleegd werden. De baan zelf vind ik echter wel mooi, uitdagend en spannend, dus laten we Jeddah nog even het voordeel van de twijfel geven, mits er geen bommen vallen. Als de kalender dan afgesloten wordt met alleen Bahrein, Saoedi-Arabië en Abu Dhabi, vind ik het prima.

Watkins Glen of Laguna Seca inzetten voor Miami en Las Vegas

Waarom staat de VS drie keer op de kalender? Het antwoord op die vraag is natuurlijk heel simpel: marketing en geld. Aangezien de Formule 1 razend populair is geworden in de Verenigde Staten en zo’n race ergens in de VS erg veel geld oplevert, is het vanzelfsprekend heel aantrekkelijk om dat continent vol te proppen met races. De Grand Prix van Miami vind ik ergens nog wel wat waarde toevoegen aan de kalender, maar Las Vegas mag van mij gecanceld worden. Ik vind de baan niet spannend of interessant. De race was dit jaar nog enigszins spannend omdat Verstappen er voor moest werken en Pérez zich weer eens liet piepelen in de laatste ronde. Als je dan een Grand Prix in de VS gaat organiseren, naast de race op COTA, doe het dan ergens anders om echt een goede race te leveren.

Rick Winkelman benoemde in mijn ogen correct dat de FOM veel beter Watkins Glen had kunnen afstoffen en gereed kunnen maken voor de F1 dan een heel nieuw circuit bouwen in Las Vegas. Laguna Seca was naar mijn idee ook een betere optie geweest. Dat zijn meer uitdagende circuits dan Las Vegas. Miami is nog uitdagend omdat het een stratencircuit is. Aangezien er ook discussies gaande schijnen te zijn over een Grand Prix in New York, zou Watkins Glen direct twee vliegen in één klap zijn. Het circuit wordt dan niet echt in New York City gehouden, maar wel in de buurt van (min of meer). Dat voorkomt de komst van nog een stratencircuit en bespaart een zeer grote stad de moeilijkheden die Las Vegas dit seizoen ook ondervond.

Mocht Zandvoort het niet redden, Hockenheim bestaat nog!

Ik vind het ook jammer dat de Hockenheimring (en de Nürburgring) na 2019 niet meer op de kalender zijn verschenen. Waarom de Formule 1 dan niet opnieuw naar Duitsland brengen, en net als bijvoorbeeld een Watkins Glen ‘afstoffen’, renoveren en daar ook weer races organiseren? Als er dan toch een aantal circuits van de kalender verdwijnen, dan lijkt me het een prima optie om Duitsland weer toe te voegen aan de kalender. Wellicht is dat een optie voor na 2025, aangezien Zandvoort nog niet zeker is van een plekje op de kalender vanaf 2026. Voor het 2026-seizoen gaan de regels ook op de schop, dus laten we voor dat seizoen opnieuw de kalender opstellen met mijn suggesties.

  1. Grand Prix van Australië
  2. Grand Prix van Japan 
  3. Grand Prix van China
  4. Grand Prix van Singapore 
  5. Grand Prix van Canada
  6. Grand Prix van New York (Watkins Glen)
  7. Grand Prix van de Verenigde Staten (COTA)
  8. Grand Prix van Mexico 
  9. Grand Prix van Brazilië 
  10. Grand Prix van Spanje (Jerez/Aragón) - Grand Prix van Portugal
  11. Grand Prix van Groot-Brittannië 
  12. Grand Prix van Duitsland 
  13. Grand Prix van België
  14. Grand Prix van Monaco
  15. Grand Prix van Emilia-Romagna
  16. Grand Prix van Italië
  17. Grand Prix van Oostenrijk
  18. Grand Prix van Hongarije
  19. Grand Prix van Azerbeidzjan
  20. Grand Prix van Saoedi-Arabië
  21. Grand Prix van Bahrein
  22. Grand Prix van Abu Dhabi

Ik zou twee races in Italië houden, puur omdat ik Imola een heel mooie baan vind. Monza van de kalender halen zou waarschijnlijk een tektonische verschuiving veroorzaken in Italië, dus dat is geen optie. De race op Monza vind ik niet altijd even spannend, aangezien het tachtig procent volgas is en er amper bochten in het circuit zitten. Mugello zou wat dat betreft mijn voorkeur hebben, maar om een derde Grand Prix van Italië toe te voegen zouden sommigen ongetwijfeld net zo nutteloos vinden als ik drie Grands Prix in de Verenigde Staten vind.

Uiteindelijk ben ik bang dat de old school-circuits van de kalender verdwijnen, en dat is waarschijnlijk waarom ik die met man en macht probeer te beschermen op mijn eigen ideale kalender. Circuits die autosport ademen en uitstralen, niet die over the top stratencircuits die alleen maar onderdeel zijn van de marketingstrategie van de Formule 1. Maar goed, de organisatoren van de sport worden alleen maar rijker, en het is nog de vraag hoe lang ze meer en meer en meer kunnen blijven vragen van de teams, die met de aankomende kalender al bijna hun breekpunt lijken te bereiken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws