Dreigement Verstappen onder de loep: 'Dan komt er een punt dat hij dat niet meer wil doen' Opinie
Opinie

Dreigement Verstappen onder de loep: 'Dan komt er een punt dat hij dat niet meer wil doen'

Dreigement Verstappen onder de loep: 'Dan komt er een punt dat hij dat niet meer wil doen'

Simon Lazenby en Damon Hill begrijpen wel waarom Max Verstappen en Red Bull Racing niet welwillend tegenover het sprintformat staan. Verstappen dreigde eerder al dat als er nog meer sprintraces komen, hij zou overwegen om de sport te verlaten. Lazenby gelooft dat er echter nog meer achter zit, ook gezien uitspraken van teambaas Christian Horner.

'Ik kan wel begrijpen waarom Horner er niet blij mee is', opent de Engelsman in de podcast van Sky Sports F1. Lazenby legt uit dat een sprintrace als extra obstakel in het weekend wordt gezien. 'En Red Bull wil dat nu niet. Waarom zouden ze dat willen? Ze hebben de beste auto, die vermorzelt de concurrentie. Als je dan nog een element toevoegt waarbij je je auto kan beschadigen... Dat willen ze niet, het past niet in hun proces om alles te winnen.'

Een andere reden voor kritiek is het risico op schade tijdens zo'n sprintrace. Zeker als deze de startopstelling bepaalt voor de Grand Prix, geloofde Verstappen dat dit ervoor zorgt dat de coureurs voorzichtiger zijn. 'En dat zijn ze, mits het de startopstelling voor de hoofdrace bepaalt. Maar dat element hebben ze nu geschrapt', legt Hill uit. 'Daar lossen ze het hele probleem van het niet hebben van drie betekenisvolle dagen mee op.'

'Dit is Verstappens manier van zeggen dat Red Bull niet van sprintraces houdt'

Lazenby blijft echter bij zijn eerdere standpunt, dat de weerstand tegen sprintraces vanuit het kamp-Red Bull vooral politiek gemotiveerd is. 'Het is zijn (Verstappen, red.) manier van zeggen dat ze niet van sprintraces houden, omdat ze comfortabel winnen. En waarom zou hij meer risico willen lopen als hij dat niet nodig heeft. Misschien doe ik een beetje cynisch, maar hij is een old school-racer.'

'Maar ik denk dus ook dat er rekening wordt gehouden met dat Red Bull de beste auto heeft en dat zo'n obstakel dan niet gewenst is', gaat de presentator van de Britse sportzender verder. Red Bull zou misschien anders denken over sprints als ze niet zouden winnen. 'Als ze vierde of vijfde zouden eindigen, denken ze misschien dat zo'n sprintrace een extra dynamiek toevoegt aan het weekend waarin ze wel mee kunnen doen.'

Hill wil het vooral hebben over het dreigement van Verstappen en schijnt zijn licht erop. 'Max wil zijn tijd niet verspillen aan zaken die alleen in het leven zijn gebracht uit nieuwigheid. Zo'n persoon is hij. Ik kan het me voorstellen dat hij zou zeggen dat hij alleen komt om de Grand Prix te winnen. Hij wil niet een race winnen die slechts voor de helft net zo waardevol is. Wat is daarvan het punt? Mensen gaan niet naar je cv kijken met de vraag hoeveel sprints je hebt gewonnen.'

Max Verstappen en Charles Leclerc vechten om de overwinning in de sprintrace in Imola vorig seizoen.
Max Verstappen en Charles Leclerc vechten om de overwinning in de sprintrace in Imola vorig seizoen.

Wáárom Verstappen niet nog meer sprintraces in F1 wil

Het neemt alleen niet weg dat dreigen om te stoppen met de Formule 1 ongebruikelijk is. 'Het klinkt een beetje vreemd. Wat gaat hij dan met zichzelf doen?', vraagt Hill zich af. Jess McFayden, dit jaar nieuw bij Sky, kan heel goed begrijpen waarom Verstappen dreigt om te stoppen. 'Dit is de man die na het winnen van zijn eerste wereldtitel zei dat hij de Formule 1 heeft uitgespeeld. Hij heeft gedaan wat hij moest doen, wat valt er nog meer te bewijzen? Hij hoeft geen achtvoudig wereldkampioen te worden. Zo denkt hij. Nu heeft hij gewoon plezier en hij stopt wanneer hij geen plezier meer heeft.'

'Als er nog meer reismomenten komen en als ze nog meer van die miniraces toevoegen, dat is denk ik wat Max bedoelde met wanneer hij geen plezier meer heeft', gaat McFayden verder. Volgens haar zit het hem vooral in wat er van de coureurs wordt gevraagd. 'Het probleem is dat er dan meer en meer van hem wordt gevraagd dan waar hij voor wordt betaald. Met al die toevoegingen, komen er ook weer meer mediamomenten. Dan komt er een punt dat hij dat allemaal niet meer wil doen.'

Hill komt daarom terug op een eerder punt, waarin werd gesteld dat sprintraces in feite waardeloos zijn. Zijn oplossing? Verhoog de waarde en maak dit ook duidelijk aan het publiek. 'Iedereen weet wat je wint als je The Masters (golftoernooi, red.) wint. Dan geef je twee miljoen aan de winnaar van de sprint en vijf miljoen aan de Grand Prix-winnaar. Ik zeg maar wat. Dan begrijpen mensen tenminste wat zo'n overwinning waard is. Het prijzengeld gaat toch naar de teams en die zijn weer geïnteresseerd in het constructeurskampioenschap.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws