Duits medium ziet kwetsbaar Red Bull: 'Ferrari een seconde sneller dan Verstappen op verse banden' Opinie
Opinie

Duits medium ziet kwetsbaar Red Bull: 'Ferrari een seconde sneller dan Verstappen op verse banden'

Duits medium ziet kwetsbaar Red Bull: 'Ferrari een seconde sneller dan Verstappen op verse banden'

Lando Norris had ook zonder zijn geluk met de timing van de safety car een goede kans gemaakt op de overwinning in Miami, zo schrijft Auto, Motor und Sport. Het Duitse medium zag dat de McLaren-coureur zelfs op oude mediums sneller was dan de concurrentie op de nieuwere band, wat het enorme tempo van de MCL38 nogmaals onderstreepte. Red Bull Racing en Max Verstappen leken daarentegen tijdens de race kwetsbaarder dan twaalf maanden geleden.

Norris wist in de Amerikaanse stad Miami zijn eerste Grand Prix-overwinning te pakken, mede dankzij een beetje geluk met de timing van de safety car. De McLaren-coureur kwam na zijn snelle bandenwissel als leider op de baan terug, en gaf deze leiding in de race vervolgens niet meer uit handen. Het Duitse Auto, Motor und Sport vraagt zich daarom af waar de jonge Brit was geëindigd in de race, als de safety car niet op de baan was gekomen, en komt tot de conclusie dat Norris ook wel eens zonder de herstart de race had kunnen winnen.

'Dankzij de grote technische upgrade reed Lando Norris voor zijn stop sneller op oude mediums dan de andere topcoureurs, die al vers rubber hadden gepakt', zo schrijft het Duitse medium in hun analyse van de race. 'Norris vertelde de pitmuur dat zijn oude banden nog als nieuw aanvoelden. Toen ontstond het plan om hem zo lang mogelijk te laten rijden. Ten eerste maakte hij zo tijd goed op zijn achtervolgers, ten tweede was hij flexibel voor eventuele safety car-situaties en ten derde zou hij na de stop in zijn tweede stint hebben geprofiteerd van een groot bandenvoordeel.'

Norris had gelukje met timing safety car

Het Duitse medium zag echter wel dat Norris bij de safety car-situatie, behalve de timing, ook nog een ander klein gelukje had. 'De safety car (toen deze de baan op kwam om de raceleider op te pikken, red.) miste Lando Norris met één seconde bij de pit exit', zo schrijft het Duitse medium. 'Normaal gesproken wordt Bernd Mayländer (de safety car-coureur, red.) van tevoren gewaarschuwd wanneer een inzet op handen is. In dit geval kwam het signaal echter relatief plotseling, waardoor zijn vertrek met een gedenkwaardige seconde werd vertraagd. Toen de safety car de baan op kwam rollen, was Norris net voorbij de safety car gescheurd. Als hij toen al opgepikt was, had het hele veld zich achter hem verzameld. Een stop zou dan veel posities hebben gekost.' Verstappen had minder geluk bij de safety car-situatie, zo schrijft AMuS, want de Nederlander werd wel gelijk opgepikt en vertraagd door Mayländer.

Is Red Bull kwetsbaar?

Diezelfde Verstappen had ook met de timing van zijn eigen pitstop minder geluk, want de Nederlander wisselde van banden nog voordat de safety car de baan opkwam. Het Duitse medium weet wel waarom Verstappen zo vroeg de pitstraat in moest rijden. 'De vroege pitstop van Charles Leclerc in ronde negentien zorgde voor problemen bij de Red Bull-commandacentrale. Max Verstappen moest reageren op Leclerc. De vroege stop maakte hem kwetsbaar voor een safety car. De Ferrari reed een seconde sneller dan Verstappen op verse banden en zonder verkeer.'

Dat Ferrari zulke druk kon uitoefenen op de Oostenrijkse renstal vond AMuS opvallend, en zou volgens het Duitse medium in 2023 niet zijn gebeurd. 'De Red Bull-achtervolgers zitten nu zo dichtbij dat ze druk kunnen uitoefenen met hun strategie. Dat was vorig jaar niet mogelijk. Plotseling is Red Bull kwetsbaar.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws