Formule 1-journalist Leo Turrini zit met de handen in het haar na de race van Ferrari in Singapore. De Italiaan schrijft zoals gebruikelijk over de zaken in de paddock en doet dat op een poëtische wijze en met een vleugje drama. Vaak focust hij zich op wat er intern bij Ferrari gebeurt, maar heeft uiteraard ook wat te vertellen over McLaren en Red Bull Racing.
Turrini vindt de laatste weekenden van Ferrari te pijnlijk. Hij heeft vroeg in het seizoen eigenlijk al laten doorschemeren dat hij geen hoop meer heeft dat het nog goed gaat komen met de Italiaanse renstal. De woorden van Charles Leclerc tijdens de persconferentie in Singapore bevestigen dat: hij verwacht niet dat er nog een zege inzit dit seizoen. 'Om de gemoedstoestand van de gemiddelde Ferrari-fan te begrijpen, moeten we even een stapje terugzetten', begint Turrini.
'Eigenlijk begin ik met een statistiek, de punten sinds Zandvoort. Ferrari: 40. Mercedes: 89. Red Bull: 96. McLaren 91', schrijft hij in zijn blog, Profondo Rosso. 'Moet ik nog meer zeggen? Twee jaar geleden, in 2023, in een seizoen dat volledig werd gedomineerd door Red Bull, wist de Scuderia één van de weinige kansen te grijpen die het lot bood. In de nacht van Singapore, op een objectief gezien krankzinnig stratencircuit, won Sainz', weet hij nog goed.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'22 maanden later: Hamilton komt nauwelijks nog aan de finish door remproblemen, terwijl Leclerc blijft vechten, en spartelen, in een zwart gat van een crisis waar geen uitweg lijkt te zijn', betreurt Turrini. 'Aangezien het al duidelijk was dat 2025 ook niet hét jaar van de titel zou worden, werd ons verteld dat de tweede plek bij de constructeurs het doel was. Hier staan we dan: niet alleen viert McLaren de titel, maar ook Mercedes laat het arme steigerende paard stof happen.'
Familieruzie bij McLaren
Turrini benadrukt zijn bewondering voor het sterke weekend van George Russell, die op zaterdag een weergaloze poleposition pakte en die zondag verzilverde, en vindt het ook fijn dat zijn landgenoot, Kimi Antonelli, stappen heeft gezet. 'Verstappen is er ook nog altijd, klaar om te profiteren van een eventuele familieruzie tussen Norris en Piastri. Complimenten trouwens aan Andrea Stella voor de tiende titel van McLaren, en succes gewenst met de volgende ruzie, hè', schrijft hij cynisch.
De Italiaanse journalist kan het huidige niveau van Ferrari echter niet loslaten. 'Geen spoor van herstel, geen teken dat het team de geloofwaardigheid op de baan terugwint. De frustratie van Hamilton en Leclerc is een uiterst zorgwekkend signaal', luiden de zorgen van Turrini. 'Kort gezegd: wat Ferrari zich niet kan en mag veroorloven, is berusting. En dat terwijl de situatie eigenlijk absurd is: de Formule 1 is populairder dan ooit wereldwijd, maar het beroemdste merk ter wereld vervaagt treurig op de achtergrond. Zo kun je gewoon niet doorgaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mercedes en Red Bull als voorbeelden
Turrini verloor het vertrouwen in de bolide van Ferrari al snel, maar stelt dat er nu een grens is bereikt. 'Er is een maar. Of beter gezegd: een grens. Dit seizoen hebben teams als Red Bull en Mercedes laten zien, al was het soms met vlagen, dat het niet waar is dat het onmogelijk is een auto te verbeteren in een tijd van budgetplafonds en testbeperkingen', zo is Turrini streng voor Ferrari. 'De pole van Russell in Singapore bewijst precies dat punt.'
Mercedes heeft haar positie als tweede in het kampioenschap verstevigd, en Red Bull staat nog maar acht punten achter Ferrari. 'Hetzelfde geldt voor Verstappen, die misschien niet genoeg heeft om het papaja-duo echt bang te maken, maar het in ieder geval wel probeert, en hoe!' looft Turrini, die had gehoopt dat Ferrari net zo'n 'agressieve' aanpak zou hanteren als Red Bull. 'Mercedes en Red Bull gaan vooruit. Bij Ferrari: niets.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties