Lewis Hamilton kampte in de slotfase van de Grand Prix van Singapore met een remprobleem. De Ferrari-coureur koos ervoor om zijn auto niet te parkeren, maar het circuit vijf keer af te snijden in twee ronden tijd. Jolyon Palmer is niet onder de indruk en vindt dat Hamilton veel zwaarder bestraft had moeten worden.
Palmer bespreekt de race van Hamilton bij zijn analyse voor F1TV. 'Lewis Hamilton had een vrij sterk optreden in Singapore', zo begint de Engelsman nog positief. 'De Ferrari was niet erg competitief. Hamilton maakte als enige in de top zeven een tweede pitstop.' Charles Leclerc liet zijn teamgenoot daarna passeren voor de zesde plek. 'Hij vloog richting de Mercedes van Kimi Antonelli. Hij reed agressief, omdat hij de zachte banden had en omdat hij op de Mercedes aan het jagen was', legt Palmer uit.
Hamilton maakt zijn eigen regels
Hamilton kreeg enkele ronden voor het einde van de race echter te maken met remproblemen. Sterker nog, de linkervoorrem begaf het helemaal. 'Je ziet de vonken letterlijk van de remschijf komen', laat de analist zien. 'Singapore is ook een heel zwaar circuit voor de remmen.' Bij bocht 16 gaf de rem het definitief op, waarna Hamilton bocht 17 moest afsteken. De Ferrari-coureur moest daarna nog twee ronden en twee bochten overleven. Leclerc pakte de zesde plek al snel weer terug, waarna Hamilton een voorsprong van 44 seconden verdedigde op Alonso. 'Hij moest de jacht opgeven en proberen om het einde van de race te halen.'
'De manier waarop hij het einde van de race haalt zorgt voor de nodige opgetrokken wenkbrauwen', gaat Palmer verder. 'Hij haalt zijn voet volledig van het gaspedaal en verliest heel veel tijd, maar negeert de baanlimieten helemaal, terwijl hij in de voorlaatste ronde probeert om helemaal niet te remmen. Hamilton kiest ervoor om de lijnen van het circuit helemaal niet meer te volgen', vertelt Palmer.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Op de beelden is te zien hoe Hamilton elke bocht met asfalt aan de binnenkant helemaal afsnijdt. 'In bepaalde bochten kun je dat niet doen, zoals bochten 8 en 13, die hele krappe linkerbocht. Dat bewijst dat Hamilton wel degelijk op de baan had kunnen blijven, als hij daarvoor gekozen had. Hij kiest er echter voor om de baan keer op keer af te snijden, en dat is simpelweg niet eerlijk.' In totaal sneed Hamilton het circuit vijf keer af in de laatste ronden.
Palmer vindt dat de recordkampioen daarmee te ver gaat. 'Hij had natuurlijk problemen met zijn remmen, maar je kunt niet zelf kiezen waar je de baan afsnijdt. Daarom kreeg Hamilton een straf van vijf seconden, waardoor hij een plek verloor aan Fernando Alonso. De manier waarop hij rijdt is absoluut bedenkelijk', deelt de commentator van F1TV.
Diskwalificatie?
Palmer krijgt een vraag van een volger of Hamilton gediskwalificeerd had moeten worden. 'Dat voelt wel als een hele strenge straf aan', vindt de Brit. 'Toch is het een interessante vraag, want we zien hier iemand die zelf ervoor kiest om de baan keer op keer af te snijden. Het alternatief is dat hij moet uitvallen, of hij zou nog veel meer tijd verliezen als hij nog langzamer had moeten rijden. Dan had hij tot achter Oliver Bearman kunnen terugvallen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Een diskwalificatie lijkt streng, maar het is ook dubieus om door te rijden met een auto die niet kan remmen', zo beseft Palmer dat er wel wat te zeggen valt voor die zware straf. 'Ik denk dat dit vooral een vraag voor de toekomst is. Een vijfsecondenstraf voor al deze bewuste overtredingen van de baanlimieten voelt niet aan als een straf die zwaar genoeg is.' Hamilton kreeg naast de tijdstraf geen strafpunten op zijn licentie.
Volgens de reglementen van de FIA zijn coureurs verplicht om een onveilige auto meteen te parkeren. Daar lijkt zeker sprake van als je remmen niet werken. De wedstrijdleiding koos ervoor om niet in te grijpen en deelde ook geen meatball flag uit. Dat is opzienbarend, aangezien de hoofdtaak van de FIA het garanderen van de veiligheid is. Fernando Alonso was woest over de acties van Hamilton.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties