Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-14 Opinie
Opinie

Britse presentator stottert bijna: 'Verstappen belichaamt de marketingafdeling van het racen zelf'

Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-14

Bijna twee weken na Max Verstappens Nordschleife-debuut in een GT3-auto wordt er nog steeds gepraat over zijn prestatie. Coureur en Top Gear-presentator Chris Harris, die onlangs nog bij Verstappen in de auto heeft mogen zitten voor een openhartig gesprek, kan geen woorden vinden voor de viervoudig wereldkampioen. Hij denkt dat Verstappen momenteel geen betere marketing kan leveren voor 'het zijn van een racer'.

Na het winnen van Monza en Bakoe koos Verstappen niet voor een weekend vrij, maar besloot hij naar de Nordschleife te gaan om direct gebruik te maken van zijn nieuwe licentie. Verstappen ging tussen Monza en Bakoe al naar de Eifel om de permit te halen die hij nodig had om daar in een GT3-auto te racen. Harris heeft een tijd geleden nog bij Verstappen in de Mustang GT3-auto mogen zitten en kwam superlatieven tekort.

Hij bewondert vooral hoe racegek Verstappen is en kwam met grote complimenten over zijn karakter. Zijn Nordschleife-debuut werd uitgebreid besproken in de podcast, Chris Harris on Cars, van Harris en zijn vrienden. 'Om voor het publiek te verduidelijken: Max deed mee aan de serie die NLS heet, vroeger bekend als VLN, op de Nürburgring', begint Harris, die tevens ervaring heeft op de Nordschleife. 'Een paar weken geleden reed hij in een Porsche Cayman.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-franz-hermann-gt4-nordschleife-13 september
De wagen waarin Verstappen zijn licentie behaalde.

Daarvan was het vermogen echter teruggeschroefd zodat hij zijn licentie kon behalen. 'Want zelfs als je Max Verstappen bent, mag je niet direct in de hoogste categorie racen. Dat is typisch Duits', voegt Harris eraan toe. 'Hij reed de eerste race in de Cayman, waarbij er als het ware een sok in de luchtinlaat zat om het vermogen te beperken', lacht Harris. 'Daarna mocht hij door naar de topklasse, waarin hij direct won.'

Verstappen 'deed het gewoon'

Chris Lulham, de rijder die in de GT World Challenge Europe uitkomt voor Verstappen.com Racing, reed ook mee. 'Het is eigenlijk absurd', vervolgt de Britse presentator. 'Er komt ook een beetje geluk bij kijken, want je wint daar niet zomaar omdat je de snelste bent, maar hij deed het gewoon. Chris Cooper, ikzelf en veel andere coureurs hebben daar jarenlang geprobeerd te winnen, zonder succes. Hij verschijnt daar voor het eerst, en wint! Ongelooflijk.'

Harris geeft het woord aan goede vriend Manish Pandey. De Indiër is de producent van de Senna-documentaire die in 2010 werd uitgebracht. 'Wat ik zo mooi vind aan Max, is dat hij dit doet, maar tegelijk de gave heeft om altijd één stap vooruit te denken', looft Pandey. 'De fatale fout van zoveel sporters is dat ze helemaal opgaan in wat ze doen. Als het voorbij is, hebben ze niet nagedacht over wat daarna moet komen. Wat we bij Max zien, is dat hij echt zijn eigen pad trekt.'

Verstappen heeft al aangegeven dat hij vaker op de Nordschleife wil racen en bekijkt de opties om tijdens het 2026-seizoen ook andere races te verrijden. 'Hij behaalde zijn licentie en had in feite alleen maar op een videogame gereden', lacht Pandey. 'Hij won een race met elf bochten in Monza, en ging daarna naar de Nürburgring, met 73 bochten.' Er is vooral lof voor het feit dat Verstappen zo flexibel kan schakelen en daar ook de tijd en energie in wil steken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-12
Verstappen won zijn eerste GT3-race met Lulham op de Nordschleife.

Alles draait om het racen

Harris pakt er daarom wat citaten bij van Helmut Marko. 'Anderen gaan naar mode-evenementen of wat dan ook, maar Max gaat naar de Nordschleife, een van de zwaarste circuits ter wereld. Dat is een heel goed teken. Ik ben het daar volledig mee eens', zegt de Brit. 'Het laat zien hoe diep Max betrokken is bij de autosport. Voor mij belichaamt hij op dit moment de complete marketingafdeling van het racen zelf. En ook van wat een echte racer is.'

De coureur moet vervolgens wel toegeven: 'Ik ben wat bevooroordeeld, want ik heb een film met hem gemaakt', lacht Harris, die zijn dag met Verstappen koestert. 'Ik hou gewoon van hoe racey hij is, en dat het bij hem altijd om racen draait: heb ik een vrije dag? Dan ga ik naar de Nürburgring. Ik vind dat gewoon fantastisch', looft Harris. Komend weekend, op 11 oktober, wordt de NLS10 verreden. Die slaat Verstappen wel over. Na zes raceweekenden achter elkaar neemt hij even pauze.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws