Mike Hezemans onderhoudt een zeer goede relatie met Max Verstappen. De in Miami woonachtige analist komt zelf uit een racefamilie en kent de Verstappens al erg lang. De Eindhovenaar schoof bij Vrooooom aan en schatte daar de gevolgen van de regelwijziging in Spanje in. Daarnaast reageerde Hezemans ook op de carrièreopties van Max Verstappen voor 2026. Hezemans weet wel waar de Nederlander dan rijdt.
Hezemans verwachtte vooraf al dat McLaren het goed zou doen in Monaco, en zag zijn vermoedens bevestigd worden met een zege voor Lando Norris. 'De McLaren is qua aerodynamica niet heel goed. Dat hebben we al het hele jaar gezien', vertelt de coureur bij Viaplay. Hezemans bedoelt daarmee dat de MCL39 niet uitblinkt in snelle bochten, wat inhoudt dat McLaren haar voordeel pakt in de langzame bochten.
'McLaren-coureurs niet goed genoeg'
In die langzame bochten is vooral mechanische grip bepalend. 'In de laatste ronde zag je dat Norris veel meer grip had dan de anderen. Het was zo makkelijk om weg te rijden. Hij speelde echt met de rest. Oscar Piastri viel wel heel erg tegen', voegt Hezemans toe. Waar Norris de race afsloot met een snelste ronde, eindigde Oscar Piastri achter Charles Leclerc. De Australiër kon Leclerc geen moment onder druk zetten.
Piastri gaf zelf toe dat hij in Monaco weinig vertrouwen voelde. 'Dat is het grootste voordeel voor Max. Die twee McLaren-coureurs zijn niet optimaal bezig', vindt Hezemans. 'Als Max in een McLaren had gezeten, was het een vrij saai kampioenschap geworden. Ze zijn eerlijk gezegd allebei niet goed genoeg. Om een kampioenschap te winnen, moet alles kloppen. Piastri is mentaal sterk genoeg, maar qua pure snelheid is hij net wat langzamer dan Norris.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Flexibele vleugels
'McLaren is erg goed in het lezen van de reglementen op de limiet', vervolgt Hezemans, die weet dat McLaren het verschil niet met de coureurs, maar met de auto maakt. 'Dat zag je ook met de flexibele vleugels en het koelen van de banden via de remmen. Red Bull kreeg het met die flexibele vleugels niet voor elkaar', aldus de 55-jarige, die goede bronnen in de paddock heeft. 'Zo makkelijk is het dus niet. Alleen McLaren en Mercedes zijn daar goed in.'
Komend weekend staat de Grand Prix van Spanje op het programma. Dan worden de flexibele vleugels aangepakt. Waar Red Bull Racing eerst nog vol inzette op die cruciale regelwijziging, stelden Christian Horner en Verstappen zich in Monaco bescheidener op over de verwachte gevolgen. 'Dit gaat ook niet heel veel schelen', zo deelt Hezemans het nieuws uit de paddock. 'Ik heb lang en uitgebreid met de engineers hierover gesproken in Miami.'
'Het is vooral voor het gevoel van de rijder. Je krijgt minder downforce in hele snelle bochten. Dan krijg je onderstuur, en dat maakt het makkelijker om te rijden. Max wil een hele strakke voorkant, dus dan heb je het niet echt nodig', zo denkt Hezemans niet dat Verstappen hierdoor afgeremd wordt. Hij houdt wel rekening ermee dat de McLaren-coureurs zonder die flexibele vleugels minder vertrouwen voelen. 'Misschien helpt het Lando en Piastri wel, maar puur qua snelheid scheelt het niet veel. Het is wel constanter voor de rijder. De engineers zeggen dat het op de data niet veel uitmaakt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Toekomst Verstappen
'Hij is vier keer wereldkampioen. Hij doet het nu zonder emoties', zegt Hezemans als reactie op een interview met de Limburger, die zakelijk terugkeek op de race. 'Hij relativeert het en beseft dat het niet gaat. Hij wordt niet gefrustreerd en pusht dan nog harder. Dat deed hij vroeger wel. Hij wilde dan nog meer het Verstappen-effect erin gooien om te compenseren.' Sinds zijn eerste wereldtitel is Verstappen rustiger geworden, waardoor hij zelden een slechte dag heeft.
Presentator Rob Kamphues kaart aan dat Red Bull hard moet werken om te zorgen dat het Verstappen-effect niet meer zo hard nodig is. 'Op de fabriek werken ze echt wel hard, want ze zijn veel te bang dat ze hem kwijtraken', lacht de analist. 'Als je twee andere coureurs erin zet, sta je achter het zusterteam.' Yuki Tsunoda pakte in zes raceweekenden tijd pas zeven punten. Isack Hadjar heeft dit seizoen meer punten gepakt dan Tsunoda en Liam Lawson bij elkaar.
Verstappen is regelmatig in verband gebracht met Mercedes en Aston Martin, maar Hezemans sluit die opties voor 2026 uit. 'Ik denk niet dat dat gaat gebeuren', vertelt Hezemans. 'Je weet toch niet waar je naartoe moet. Bij Mercedes teken je ook niet voor één jaar.' Hezemans verwacht dan ook dat Verstappen eerst de verhoudingen in 2026 wil afwachten.
Hezemans sluit een vijfde titel bij Red Bull voor Verstappen ook niet uit. 'Je ziet het aan alles. Max blijft gewoon scoren. Norris en Piastri vallen nog wel een keer uit, of crashen nog wel eens samen. Hij staat maar 25 punten achter. Als ze een keer uitvallen, sta je er weer. Het gaat alleen maar om de upgrades van de auto. Als die goed zijn, kan hij het afmaken', voorspelt de GT-coureur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties