pirelli mclaren lando norris gp saoedi arabie 2025 zaterdag Opinie
Opinie

Schmidt legt nieuwe regels uit voor flexibele vleugels: 'Geloof niet dat dit bij McLaren gebeurt'

pirelli mclaren lando norris gp saoedi arabie 2025 zaterdag

Voor de start van het 2025-seizoen werd de Grand Prix van Spanje rood omcirkeld door veel sleutelfiguren in de sport. De FIA scherpt de regels voor flexibele voorvleugels komend weekend aan, en nu is de vraag wat de gevolgen hiervan zullen zijn. Michael Schmidt is een van de best ingelichte journalisten in de paddock. De Duitser verzamelde informatie bij de topteams en deelt zijn verwachtingen.

Bij Formel Schmidt gaat het volop over de aanpassing over de voorvleugels vanaf de Grand Prix van Spanje. In de paddock zijn de teambazen het nog niet eens over de verwachte gevolgen van de nieuwe aanpak van de FIA. Andrea Stella en Christian Horner verwachten inmiddels dat de gevolgen voor de pikorde beperkt zullen zijn, maar Frédéric Vasseur liet afgelopen week nog optekenen dat de pikorde volledig kan veranderen.

Wat verandert precies?

'Je moet met deze regels oppassen', waarschuwt Schmidt. Verschillende teams hebben eerder dit seizoen aangegeven dat de verhoudingen flink kunnen veranderen in Spanje, maar de afgelopen weken worden de verwachtingen opeens getemperd door bijvoorbeeld Horner en Max Verstappen. Schmidt legt uit waar dat door komt. 'Het is niet zo dat de vleugels niet meer mogen bewegen tijdens het rijden. Misschien blijven de vleugels wel net zo flexibel als nu.'

'Het draait puur om het slagen van die test. Die wordt zo'n dertig procent strenger', weet de journalist. De voorvleugels mochten tot nu toe vijftien millimeter bewegen. Vanaf komend weekend is dat slechts tien millimeter. 'Als je deze test dus toch weet te halen met allerlei wetenschappelijk hoogstaande kunstjes, kan de vleugel net zoveel bewegen als nu. Bij het rijden heb je met veel hogere belasting te maken dan bij de stilstaande test.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar piastri mclaren 2025 emilia romagna vrijdag training
McLaren is de kampioen van de flexibele vleugels, en heeft maanden de tijd gehad om zich voor te bereiden.

'Alles kan dus bij het oude blijven', benadrukt Schmidt. 'Ik heb het gevoel dat McLaren hierin kan slagen. Ze weten dat ze de test kunnen doorstaan, hoewel die test strenger is, maar dat de vleugel in de race toch zoveel kan bewegen als in het verleden.' Schmidt baseert zich daarbij op verschillende bronnen uit de paddock. Toch zijn er nog altijd teams die wel grote verschillen verwachten.

'Vasseur zei dat ze vorig jaar het meest conservatieve team hierin waren, en dat ze als laatste team aan de slag gingen met die vleugels. Hij verwacht dat ze relatief tot de andere teams, die meer op de limiet zaten, meer kunnen winnen. Ik geloof echter niet dat dit bij McLaren gaat gebeuren', aldus Schmidt. 'Ze weten precies waar ze mee bezig zijn. Bij het aanscherpen van de regels voor de achtervleugels veranderde ook eigenlijk niks.' De FIA verscherpte de regels in China op dezelfde wijze met de achtervleugels, zonder veel gevolgen.

Valt Williams terug?

Schmidt verwacht dat McLaren niet terug zal vallen, en het gevecht voor de wereldtitels dus nauwelijks beïnvloed wordt door de regelwijziging, maar hij vreest wel voor de renstal van Carlos Sainz en Alexander Albon. 'Williams is heel interessant. Ze hebben nauwelijks upgrades geïntroduceerd, dus ik vroeg ook aan James Vowles hoe de auto dan sneller werd. Vowles zei dat ze één upgrade hadden, maar die is niemand opgevallen.'

'In Suzuka hadden ze een nieuwe voorvleugel, maar daar presteerden ze helemaal nog niet zo sterk', zo verklaart Schmidt dat die upgrade niet in het oog sprong. 'Daarna merkten ze dat ze met de nieuwe voorvleugel uit Suzuka veel meer mogelijkheden kregen met de mechanische afstelling van de auto. Dat betekent dat ze meer mechanische grip kregen', verduidelijkt Schmidt. Dat levert dus vooral in langzame bochten voordeel op.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

williams alexander albon carlos sainz gp monaco 2025 zondagjpg
Williams sluit meer en meer aan bij de subtop.

'Ze kunnen de auto iets hoger afstellen, en dat helpt in de langzame bochten, waar ze het eerst lastig hadden.' Zo maakte Williams ook in Monaco een sterke indruk, al viel het resultaat met drie punten enigszins tegen. 'In de langzame bochten hebben ze nu de balans gevonden, en in de snelle bochten waren ze altijd al snel. Dat is dus het gevolg van de nieuwe voorvleugel, maar nu komen dus de nieuwe regels voor de voorvleugel, dus we moeten afwachten of ze hierdoor geraakt worden. Zo ja, dan moeten ze daarop reageren.'

Red Bull versus Racing Bulls

'Racing Bulls had ook een heel sterk weekend', vervolgt de Duitser. Isack Hadjar eindigde als zesde, terwijl Liam Lawson zijn eerste punten van het seizoen pakte. 'De auto is vrij voorspelbaar, en het team deed het ook goed. Ze hebben twee jonge coureurs, die ook vertrouwen in de auto nodig hebben. Ze willen geen paar punten extra downforce, als de auto dan lastiger te besturen is.'

'Ze hebben liever wat minder neerwaartse druk, maar een stabiele en voorspelbare auto', deelt Schmidt. Dat geeft dan ook meteen aan waarom coureurs als Liam Lawson en Yuki Tsunoda zoveel moeite hebben met de overstap naar het hoofdteam. Die aanpak levert goede resultaten op. 'Isack Hadjar is een vaste klant in de top tien van de kwalificatie, en inmiddels ook in de punten.' Racing Bulls lijkt dan ook kans te maken om ook Haas nog in te halen.

De RB21 vormt een groot contrast op de voorspelbare auto van het zusterteam. 'Je ziet dat de Red Bull nog steeds een diva is. Yuki Tsunoda lijdt daaronder. Soms zit hij in de vrije trainingen maar een tiende achter Verstappen. Dat is al vijf jaar niet meer voorgekomen. In de kwalificatie komt hij dan opeens weer zes tienden tekort. Als ik Hadjar of Lawson was, zou ik naar Helmut Marko gaan en zeggen: laat me liever bij het team waar ik nu rijd', lacht Schmidt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws