Oscar Piastri startte de race van de vierde plaats, maar wist de Grand Prix uiteindelijk toch te winnen. Lando Norris eindigde als tweede en Max Verstappen greep net naast het podium. Mark Hughes noemt dit de meest dominante McLaren-prestatie van het seizoen tot nu toe, al moesten beide coureurs wel hard werken om langs Max Verstappen te komen.
Na een indrukwekkende kwalificatieronde van Max Verstappen mocht de Nederlander van pole position starten. Hij moest hard verdedigen tegen Lando Norris, die uiteindelijk naast de baan terecht kwam en een aantal posities verloor. Hoewel Verstappen dus in eerste instantie zijn eerste plek wist te behouden, bleek McLaren uiteindelijk toch te snel. Piastri bleef rustig en wist Verstappen in te halen, en ook Norris wist zich weer een weg terug naar voren te vechten.
Gedurfde aanvallen en compromisloos verdedigen
Journalist Mark Hughes heeft in ieder geval genoten van de race. 'De eerste achttien ronden van de Grand Prix van Miami waren geweldig', vertelt hij in zijn analyse voor The Race. 'We zagen hoe eerst de ene en daarna de andere McLaren-coureur uitvogelde hoe ze voorbij de Red Bull van Verstappen konden komen, met veel gedurfde aanvallen en compromisloos verdedigen.' Beide McLaren-coureurs kwamen niet zomaar langs Max Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Oscar Piastri kwam er als eerste voorbij, maar dat kostte hem wel veertien ronden', blikt Hughes terug. Hij is wel onder de indruk van de aanpak van Piastri. 'Hij was zoals altijd ijzig kalm bij het oplossen van de hogesnelheidspuzzel hoe Verstappen in te halen.' Piastri gaf aan dat hij wist dat de McLaren een goed tempo had en aangezien zijn teamgenoot niet in de buurt was, kon hij zijn tijd nemen om Verstappen zo efficiënt mogelijk in te halen.
Piastri voorbij aan Verstappen
'Na een aantal ronden van zij-aan-zij schaakzetten en tegenzetten, slaagde Piastri er uiteindelijk in door DRS te gebruiken om naast de Red Bull te komen in de eerste bocht. Hij dwong Verstappen naar de binnenkant en daagde hem uit om laat te remmen', vertelt Hughes over het gevecht tussen Piastri en Verstappen. 'Toen Max dat deed kwam er rook van de voorband. De Red Bull ging te wijd en Piastri glipte gewoon achterlangs. Verstappen heeft hem nooit gezien.'

Volgens Hughes was Piastri zich ook bewust van het gevaar van zijn teamgenoot. 'Piastri wist zeker dat zijn teamgenoot ook voorbij aan Verstappen zou kunnen, dus toen hij eenmaal de leiding had, ging hij er vandoor. Hij ging zo hard als hij kon en hoopte dat Norris er nog een paar ronden over zou doen. Tegen de tijd dat Norris er voorbij was, was Piastri meer dan acht seconden uitgelopen', aldus Hughes. Het gat was uiteindelijk groot genoeg en Piastri pakte de overwinning.
Ruimte om te overdrijven
Dat gat kwam door het incident tussen Norris en Verstappen in de tweede bocht. 'Het moment was geen duidelijke overtreding, want Verstappen probeerde duidelijk een slide te corrigeren waardoor hij wijd over de kerb ging', is Hughes van mening. Ook de FIA was het daarmee eens. 'Er werd zelfs geen straf overwogen.' Toch denkt Hughes dat er een mogelijkheid is dat Verstappen slim gebruik heeft gemaakt van dat momentje met minder grip.
'Er is altijd ruimte om zo'n glijpartij te overdrijven en meer ruimte op de baan in te nemen dan nodig is', legt de journalist uit. 'Is dat wat er gebeurde? Alleen Verstappen kan dat weten, maar Norris voelde zich duidelijk gekrenkt.' Norris was door het moment namelijk een flink aantal plaatsen teruggezakt en moest eerst Alexander Albon, George Russell en Andrea Kimi Antonelli inhalen, voordat hij zich weer in de buurt van Verstappen en zijn teamgenoot bevond.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Piastri had Verstappen toen al ingehaald en het duurde niet lang voordat Norris ook voorbij was aan de Nederlander. 'Verstappen vocht eerst fel en gaf zich toen praktisch over, zo veel trager waren zijn banden inmiddels', zegt Hughes. Hij denkt dat het voor Piastri goed was dat hij al een voorsprong op had kunnen bouwen. 'Norris was beduidend sneller op de harde band en bracht het gat terug tot onder de vier seconden', aldus de journalist.
Het belangrijkste punt van de race is toch wel de banden van McLaren, aldus Hughes. 'Ondanks al die gevechten (met Verstappen, red.), haalden de McLarens nog steeds veel meer energie uit hun banden dan alle anderen. Ze reden soms meer dan een seconde sneller dan de concurrentie', legt de journalist uit. 'Dit was de meeste dominante McLaren-prestatie van het seizoen tot nu toe en het is waarschijnlijk toeval dat dit gebeurde op de heetste baan van het jaar.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties