Jos Verstappen stipte voor het raceweekend al aan dat dit het weekend van de waarheid was voor Red Bull Racing. Het Oostenrijkse team is voor de eerste test geslaagd met een knappe overwinning voor Max Verstappen. Journalist Michael Schmidt gaat in op de upgrades aan de RB21 en deelt daarbij ook wat hem door Helmut Marko en Pierre Waché verteld is.
Schmidt had op vrijdag ook nog weinig vertrouwen in een goede afloop van het weekend voor Red Bull. Verstappen was niet tevreden, en klaagde erover dat hij in zijn racesimulatie werd ingehaald door een McLaren. 'Die reed vervolgens ook weg. Dat zegt wel genoeg', meende Verstappen. Blijkbaar niet, want Red Bull wist dusdanig te verbeteren dat de rollen op zondag haast omgedraaid werden.
Herrijzenis van Red Bull
'Je hebt met twee factoren te maken', legt de Duitser uit bij Formel Schmidt. 'Ten eerste heb je de upgrades. Red Bull heeft de nieuwe onderdelen in twee stappen geïntroduceerd. In Miami namen ze een nieuwe vloer mee. In Imola hadden ze de koeling in de sidepod anders ingedeeld. Daarnaast hebben ze de achterwielophanging vernieuwd, en de luchtkanalen bij de remtrommels. Dat is tegenwoordig een heel belangrijk onderdeel, omdat je de remmen warm wil houden en de banden koel wil houden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull wist zo meerdere vliegen in één klap te slaan. De auto werd sneller, de balans verbeterde, en het bandenmanagement werd duidelijk beter. 'Ze hebben hier zeker progressie mee geboekt. Ze begonnen weer slecht aan het weekend. De auto stond echt helemaal nergens, maar dat zijn we inmiddels gewend', weet Schmidt over de traditioneel slechte vrijdag van Red Bull. 'Op zaterdag waren ze relatief snel. Ze hebben het werkvenster qua afstelling ook wat weten te vergroten', deelt de journalist van Auto Motor und Sport.
Opluchting voor Red Bull
Daarmee heeft Red Bull reden tot optimisme voor de komende periode. Red Bull heeft hoop dat de sterke vorm uit Imola bijvoorbeeld ook meegenomen kan worden naar Spanje. 'Ze hebben niet langer die balansveranderingen vanaf het aanremmen van de bocht tot de apex van de bocht. De auto heeft geen onderstuur meer, maar ze hebben wel nog overstuur bij het uitgaan van de bocht.'
Van Verstappen is echter bekend dat hij weinig problemen met overstuur heeft. 'Verstappen maakt dat weinig uit, dat het overstuur gebleven is. Helmut Marko vertelde me dat dit de eerste keer was dat Max niet klaagde. Voor hen is dit dus echt een opluchting. Verstappen prees de auto ook na afloop. De auto is wel beter geworden, maar we moeten wel voorzichtig zijn', benadrukt Schmidt, die de vlag voor Red Bull niet te snel wil uithangen.
Red Bull verslaat McLaren op haar specialiteit
Schmidt legt uit waarom hij zelf nog even voorzichtig is met het trekken van harde conclusies. 'Imola deed me een beetje aan Suzuka denken. Daar gebruikte Verstappen ook het voordeel van de leiding. Hij reed de hele race vooraan en won. In Jeddah was het krap. Je kunt stellen dat Verstappen daar alleen de zege verloor vanwege de vijfsecondenstraf.' Verstappen was in de Arabische race in beide stints marginaal sneller dan Oscar Piastri.
'Andrea Stella zei al dat deze drie circuits heel vergelijkbaar zijn', zo haalt de Duitser de teksten van de McLaren-teambaas erbij. 'Ze hebben veel snelle bochten. Dat is voor McLaren nog een zwak punt, en Red Bull is daar juist extreem sterk. Red Bull heeft dat optimaal benut. Daarnaast had je ook nog te maken met de strategische fouten van McLaren, die je in Suzuka ook had. Er zijn dus wel overeenkomsten, ook al waren het weer en de omstandigheden anders.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het was bijzonder dat het op zondag juist erg warm was', aldus Schmidt. Tot nu toe had Red Bull het hele seizoen al last van oververhitting. McLarens voorsprong groeide dan ook vaak bij hoge temperaturen en bij Red Bull hoopte men constant op bewolking. 'Het was de warmste dag van het weekend. De baantemperatuur lag op 45 graden. Dat is tien graden meer dan in alle vrije trainingen. We dachten dat dit McLaren in de kaart zou spelen in combinatie met die zachte banden.'
'Het tegendeel bleek het geval te zijn', vertelt Schmidt, die op zoek ging naar een verklaring. 'Pierre Waché legde uit dat je verschillende typen asfalt op verschillende circuits hebt, waardoor de bandenslijtage opeens totaal anders kan werken. Dat speelde Red Bull in de kaart en McLaren misschien niet. Deze theorie rondom de banden is een vak apart', zo concludeert hij dat er nog veel onbekende factoren zijn, ook richting de komende races.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties