Max Verstappen uitte na de race in Spa-Francorchamps stevige kritiek op het besluit van de FIA om de start uit te stellen vanwege de regen. Volgens hem had de race gewoon op het geplande tijdstip kunnen beginnen. In die mening krijgt hij bijval van Erik van Haren en Christijan Albers. Vooral Albers spaart de FIA niet: de voormalig Formule 1-coureur vindt dat de federatie volledig heeft gefaald.
'Ik ben toch een beetje teleurgesteld', opent Van Haren zijn analyse van de Grand Prix van België in de Formule 1-podcast van De Telegraaf. 'Ik vond het zaterdag een interessante sprintrace. Dan kijk je uit naar een mooie, spectaculaire regenrace zoals op Silverstone, en dan krijg je dit. Voor de fans is dat ontzettend jammer.' Van Haren verwoordt zijn teleurstelling op genuanceerde wijze.
Albers reageert het felst
Albers had daar duidelijk minder behoefte aan. 'Ik vind jou echt heel soft. Ik vind het fucking dramatisch. De FIA heeft weer totaal gefaald. Wat is dit voor idioot mietjesgedoe allemaal? Stel je voor dat je op zaterdag bewust kiest voor een set-up voor regen. En dan zegt de FIA: ‘Weet je wat? We wachten wel tot er een droge lijn ligt.’ Lekker dan. Dan heb je als Max Verstappen even iets meer downforce. Het is toch helemaal niet eerlijk?'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Van Haren brengt in dat Spa-Francorchamps een geschiedenis kent van zware incidenten, wat mogelijk meespeelde in de overweging. 'Je hebt hier de dood van Hubert gehad en van Dilano van ’t Hoff, een Nederlandse jongen uit de opstapklasse. Ik vond het een verloren middag, maar de FIA luistert niet alleen naar Verstappen; ze horen ook alle andere coureurs. Tijdens de formatieronde luisteren die naar de boordradio’s, en de meeste coureurs steunden de beslissing van de FIA.'
Compensatie voor Silverstone
Waar veel fans genoten van de spannende regenrace op Silverstone, vonden sommige coureurs die race juist te risicovol. 'Tijdens de drivers’ meeting spraken meerdere rijders zich uit: ze vonden dat de FIA in Silverstone te ver was gegaan, dat er te weinig zicht was', licht Van Haren toe. Wellicht wilde men dat nu compenseren. 'Verstappen zei: nu sloegen ze juist door naar het andere uiterste. Hamilton was na tien seconden op slicks al sneller dan zijn tijden op intermediates.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Albers reageert cynisch. 'Dan kun je net zo goed alleen nog in de woestijn racen. Daar is het ook meestal droog.' Hij onderbouwt zijn punt vervolgens uitgebreider. 'Als team stem je op zaterdag je afstelling af op basis van weersvoorspellingen. Neem Max als voorbeeld: je zag dat hij de sprintrace naar zich toe kon trekken doordat hij de juiste balans vond in de set-up. In het middengedeelte moest hij wat inleveren, maar in sector één en drie was hij ontzettend snel.'
FIA vergeet de belangrijke zaken
Volgens Albers hebben de teams het recht om op basis van zulke observaties hun strategie te bepalen. 'Ik vind het gewoon niet eerlijk om die race anderhalf uur uit te stellen. Bij de FIA zijn ze met van alles bezig, maar de zaken die er echt toe doen, laten ze liggen. De eerste bocht ligt op slechts 150 à 200 meter van de start. De spray die dan ontstaat is nagenoeg nihil," meent Albers, die zelfs vindt dat de inzet van de Safety Car overbodig was.
Van Haren had daar iets meer begrip voor. 'Een paar ronden achter de Safety Car is niet gevaarlijk. Waarom niet op die manier beginnen? Dan kun je nog inschatten hoe de omstandigheden zijn. Nu vlaggen ze direct af. Ze wisten dat er nog een bui zou komen, maar dan sta je gewoon anderhalf uur stil. Die bui was niet eens zo heftig als die in de ochtend. Je had in elk geval de situatie kunnen aankijken.' Hij sluit af met een breder punt over de balans tussen veiligheid en raceplezier. 'De FIA heeft de voorbije dertig jaar grote stappen gezet op het vlak van veiligheid, maar je kunt ook doorschieten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties