Red Bull-Verstappen-1-België-1 Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen hint erop dat de FIA afspraken niet is nagekomen na vergadering in Silverstone

Red Bull-Verstappen-1-België-1

Vanuit het Formule 1-veld was er veel begrip voor de beslissing van de wedstrijdleiding om de start van de race anderhalf uur uit te stellen. Vanuit Max Verstappen hoeven ze echter niet te rekenen op begrip. Hij vond dat de race gewoon om 15:00u had moeten beginnen. Na een paar ronden achter de safetycar was het wel goedgekomen, dacht hij. Na Silverstone is hier juist over gepraat.

Daar begon het ook te regenen en leverde het een spannende, intensieve race op voor zowel de coureurs als de pitmuur. Elke keer is de zichtbaarheid een dingetje, waardoor de coureurs en de FIA discussies aan zijn gegaan over het bekende probleem. Twee weken later was het op Spa-Francorchamps niet anders, waar het vooral voorafgaand aan de race veel regende. Een aantal coureurs klaagde over de zichtbaarheid. Velen hadden last van de spray van hun voorganger.

'Het was best lastig', zegt Verstappen in gesprek met onder meer F1Maximaal.nl. 'We hadden een keuze gemaakt betreffende de afstelling, en toen lieten ze ons alleen rijden in bijna-raceomstandigheden', zucht de Nederlander. 'Dat is een beetje teleurstellend, want na Silverstone hadden we afgesproken om wat voorzichtiger te zijn met dit soort beslissingen.' De wedstrijdleiding wilde het niet aankijken, maar besloot de race direct stil te leggen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red-bull-racing-max-verstappen-williams-alexander-albon-gp-belgie-2025-zondag-3
Verstappen had liever gezien dat de race om 15:00u van start was gegaan.

'Dit was het andere uiterste voor mij', zegt Verstappen. 'Ja, de keuze die we maakten met de set-up van de auto, was natuurlijk de verkeerde, omdat ze ons niet in de regen lieten racen.' Na de sprintrace, waar Red Bull met weinig downforce reed, besloten ze meer downforce op de auto te zetten om goed voorbereid te zijn op een regenrace. Ook had men verwacht dat Verstappen met deze afstellingen de verloren tijd in sector 1 weer goed kon maken in sector 2. Dat gebeurde niet.

Balansproblemen houden aan

'Zodra we overstapten op slicks, waren we gewoon te traag op het rechte stuk', duidt Verstappen de gevolgen van de afstellingen die werden gekozen. 'Met de algemene balansproblemen die ik al heb met de auto, maakte dat alles alleen maar erger.' Hij gaf op zaterdag al aan dat de balans van de auto hem beperkt in hoe snel hij kan gaan. 'Als je dan je hele race baseert op regenachtige omstandigheden, dan verpest dat ook gewoon alles. Realistisch gezien was P3 het maximaal haalbare.'

Hij had ook gehoopt dat hij met Charles Leclerc kon vechten, maar dat lukte niet. 'Tegelijkertijd liet het ook onze zwakke punten met de auto zien. Dat is iets wat op dit moment niet zo makkelijk op te lossen is', vervolgt de viervoudig wereldkampioen. De grootste factor op zondag waren in principe de weersomstandigheden die, net als in Silverstone, toch opeens anders waren. 'Het helpt natuurlijk niet mee', bevestigt Verstappen met een kleine glimlach.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull-Verstappen-1-België-222
Verstappen had niet de auto om aan te vallen.

Bandenmanagement ook niet top

Net als in Silverstone had Verstappen het probleem dat de intermediates nog net niet onder zijn auto wegbrandden. 'Het grote probleem is dat we onze banden niet goed onder controle houden, maar ik heb ook niet de balans om goed aan te vallen', herhaalt hij. 'Dat maakt het in de race gewoon moeilijk. Onze vleugel hielp ook niet. Je moet er dan tijd mee winnen in de bochten, maar dat gebeurde ook niet', zo concludeert Verstappen. Volgende week wordt de laatste race voor de zomerstop verreden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws