De rivalen van weleer lijken nu ineens op één lijn te zitten. Max Verstappen en Lewis Hamilton waren het er allebei over eens dat de race in Spa-Francorchamps op het oorspronkelijk geplande tijdstip van start had moeten gaan, ondanks de regen. Dat is niet zonder reden. De analisten van Viaplay hebben wel een idee waarom. Daarnaast blijft het interessant om de acties van Verstappen tijdens de race onder de loep te nemen.
In het Viaplay-programma Vroooom kwam tijdens de uitzending rond de samenvatting van de Grote Prijs van België uiteraard ook de beslissing om de start uit te stellen aan bod. 'Ik vind het grappig dat na afloop de meningen verdeeld zijn', zegt Ho-Pin Tung. 'De ene zegt dat er niet te veel risico genomen mag worden, de andere zegt dat ze meteen hadden moeten starten.' De gelaatsuitdrukking van Verstappen tijdens zijn interview sprak boekdelen. Tom Coronel sloot zich bij hem aan. 'Je ziet dat hij het niet eens is met de beslissing. Er moest gewoon geracet worden in de regen. Ik blijf erbij: je hebt regenbanden.'
Verstappen spreekt de taal die we gewend zijn
De duidelijke taal van Verstappen verbaasde Tung niet. 'We zijn van hem gewend dat hij zich zo uitspreekt. Hij wil gewoon racen. Als het kan, kan het.' Tung wijst erop dat ook Hamilton zich vooraf al op de regen had ingesteld, net als Verstappen. 'Hamilton is normaal een van de coureurs die eerder gematigd is en veiligheid vooropstelt. Toch zei ook hij achteraf dat ze hadden moeten starten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Volgens Tung was Hamiltons standpunt mede ingegeven door eigenbelang, al betekent dat niet dat hij ongelijk had. 'Ik snap het wel, want consistentie is erg belangrijk. Stel dat er in de volgende race weer zo’n situatie ontstaat: wat doe je dan?' In theorie kan men ook op de extreme wets van Pirelli rijden, maar dat gebeurt niet. 'Die banden geven zo weinig grip', legt Coronel uit. 'Ze zijn gewoon te hard. In de regen bieden ze ook onvoldoende grip. Dan denk ik: het is voor iedereen hetzelfde, wat maakt het uit? Met intermediates kun je niet in de regen rijden; met regenbanden wel. Het is alleen glad, dat is alles.'
Verstappen kon Leclerc amper aanvallen
Ondanks de discussie over het aanvangsuur werd er uiteindelijk gewoon geracet. Verstappen streed met Leclerc om de derde plaats. 'Op de intermediates was hij echt sneller dan Leclerc. Hij kon alleen niet aanvallen, want er was geen DRS. Zijn auto was de traagste qua topsnelheid. Als je naar de topsnelheden kijkt, had hij de langzaamste auto van allemaal.' Vooral aan het begin van de race was het spannend tussen beide rijders. 'Je had een droge lijn en een natte lijn', herinnert Coronel zich. 'Toen dacht ik al: dit gaat niet.' In ronde elf leek Verstappen even voorbij Leclerc te kunnen gaan, maar de Ferrari-coureur behield de voorsprong. 'Degene die voorop rijdt, kiest altijd de droge lijn. Max zit dan automatisch op de natte lijn.'
In ronde 42 ging Verstappen bijna van de baan in de Stavelot-bocht. 'Dat zijn verraderlijke plekken. Daar wil je er niet afgaan. Vraag dat maar aan zijn vader.' Tung begreep meteen waar Coronel op doelde. 'Jos ging eraf in het tweede gedeelte van Stavelot.' Coronel licht toe waarom het daar ook voor Max gevaarlijk werd. 'Je duikt daar even naar beneden en je wilt zo vroeg mogelijk op het gas. Daarna krijg je serieus overstuur. Als je daar net iets eerder naar de buitenkant komt met die snelheid, word je wakker in de bandenstapel.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties