Ferrari heeft voor 2025 het concept omgegooid, maar dat blijkt nog niet heel succesvol. Het Italiaanse team kan niet echt meestrijden om de podiums en ook Lewis Hamilton valt wat tegen. Christijan Albers had meer verwacht van de upgrades, Ferrari zou grotere stappen moeten maken. Hij noemt het dan ook teleurstellend.
Het Italiaanse team streed vorig jaar om het constructeurskampioenschap, maar uiteindelijk ging McLaren er met de titel vandoor. Met de komst van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton waren de verwachtingen voor Ferrari hoog. Hamilton won de sprintrace in China en Charles Leclerc eindigde op het podium in Saoedi-Arabië, maar over het algemeen kan Ferrari niet echt met de top meekomen.
Concept omgegooid
Bij VROOOOOM wordt aan voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers gevraagd wat er bij Ferrari aan de hand is. Hij denkt dat het met name komt door de reglementen. 'Je merkt gewoon dat de reglementen zijn uitgeput, dus iedereen heeft een heel klein window om die auto af te stellen. Dat is het grote probleem nu ook', legt Albers uit. Ferrari is niet het enige team dat dit probleem heeft, ook Red Bull Racing heeft moeite om de auto in het juiste venster te krijgen.
Albers vindt dat wel jammer, want hij had veel van Ferrari verwacht. 'Voor mij is het ook een beetje teleurstellend, want ze hebben het hele concept echt omgegooid', vertelt hij. 'Ze hebben de grootste stap gemaakt. Ze zijn van push rods naar pull rods gegaan, dus het zorgt er eigenlijk voor dat er meer schone lucht op de vloer komt.' Volgens Albers genereert de vloer maar liefst 60 tot 70 procent van de downforce.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ferrari koos heel lang voor de push rods, 'maar ze hebben ergens gevonden dat ze er niet verder mee kwamen', aldus Albers. 'Er was ergens een stop, dus toen zijn ze gegaan naar die pull rods. Dan zou je denken dat hun updates grotere stappen zouden moeten zijn dan van de rest van de teams.' Echter, dat is niet het geval. 'Het is teleurstellend', zegt de voormalig Formule 1-coureur.
Remmen van Ferrari
Ook de resultaten van Hamilton vallen wat tegen. 'Ik dacht aan het begin van het seizoen die zit er fantastisch bij', vertelt Albers. 'Maar als je dan gaat kijken naar de kwalificatie en dat analyseert, dan zie je dat als Lewis en Leclerc op een gebruikte set banden rijden, dat hij sneller is dan Leclerc.' Hamilton lijkt zich dus niet comfortabel te voelen op nieuwe banden.
Daarnaast klaagde Hamilton tijdens de trainingen over de remmen. Autocoureur Indy Dontje vond het vooral opvallend dat het niet alleen Hamilton was. 'Hamilton klaagt over de remmen. Dat kan natuurlijk zijn, omdat hij nog niet helemaal één is met de auto. Maar later kwam Leclerc ook over de radio over de remmen met exact hetzelfde probleem', vertelt Dontje. Hij denkt dat daar een groter probleem zit bij Ferrari.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Rob Kamphues voegt daar nog aan toe dat Hamilton al het hele seizoen klaagt over zijn remmen en vraagt wat uitleg aan Dontje. 'Je remt met de remmen, maar ook met de motor. De motor zorgt er ook voor dat je kan afremmen en het concept is iets anders bij Mercedes dan bij Ferrari', legt hij uit. 'Maar goed, je zou toch zeggen dat een zevenvoudig wereldkampioen dat wel snel onder de knie zou krijgen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties