Jacques Villeneuve Opinie
Opinie

Villeneuve en Brundle kunnen blunder FIA niet geloven: 'Het is gewoon bizar'

Jacques Villeneuve

Oud-coureurs Jacques Villeneuve en Martin Brundle uitten in The F1 Show-Podcast stevige kritiek op de FIA na een gevaarlijk moment in Mexico waarbij marshals op de baan verschenen tijdens dubbel gezwaaide gele vlaggen. Liam Lawson, die het tafereel van dichtbij meemaakte en de marshals bijna raakte, schrok zich rot: ‘Ik had ze kunnen doden.’

Het incident gebeurde nadat er brokstukken op de baan lagen. Terwijl er nog auto’s met hoge snelheid passeerden, renden meerdere marshals de baan op om het puin op te ruimen. De FIA bood Lawson achteraf excuses aan, maar het beeld van marshals die tussen rijdende auto’s opruimwerkzaamheden doen, leidde tot veel verontwaardiging.

Domme actie zorgt voor frustratie

Villeneuve had geen goed woord over voor de beslissing van de FIA om marshals op de baan te laten en ze daarmee in gevaar te brengen. ‘Dat is iets uit de jaren zestig, zeventig, tachtig. Dat hoort in 2025 gewoon niet meer te gebeuren’, zei de wereldkampioen van 1997. ‘Bij dubbel geel moet je vertragen, maar niemand doet dat echt. Iedereen laat even het gas los, verliest duizendsten van een seconde, en dat is zogenaamd genoeg. Dat is het niet.’

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

liam-lawson-vcarb-kwalificatie-zaterdag-mexico-2025
Lawson had bijna een marshal op zijn voorvleugel liggen in Mexico.

Volgens de Canadees mag een marshal nooit op de baan verschijnen zolang auto’s nog op snelheid rijden. ‘Normaal weten ze waar de auto’s zich bevinden, maar één pitstop kan al de timing verstoren. Dan klopt de inschatting niet meer. Je moet er gewoon niet zijn, punt’, aldus Villeneuve. ‘Stel je voor dat een marshal struikelt of zich omdraait omdat hij schrikt. Dat is vragen om een ramp. Dat soort dingen hoort thuis in het verleden.’

Martin Brundle weet uit ervaring hoe snel zo’n situatie fout kan aflopen. ‘Ik heb ooit in Suzuka in de regen een marshal geraakt en zijn benen gebroken’, vertelde hij. ‘Ik kon er niets aan doen, want ik had last van aquaplaning. Maar het gevoel dat je iemands leven hebt beschadigd, blijft je voor altijd achtervolgen. En daarom is het onacceptabel dat marshals vandaag de dag nog steeds dat risico lopen.’

De Brit haalt nog een ander persoonlijk voorbeeld aan. ‘Ik reed ooit een touringcarrace in Italië en zag iets op de baan liggen. Dat bleek een marshal te zijn die geraakt was. Sindsdien weet ik: dat mag nooit meer gebeuren. En nu zie ik in 2025 mensen weer over de baan rennen terwijl er auto’s aankomen. Dat is gewoon bizar.’

FIA neemt niet alleen maar slechte beslissingen

Ook het Virtual Safety Car-moment aan het einde van de race komt ter sprake in de podcast. Met nog twee ronden te gaan werd de VSC ingezet, waardoor verschillende gevechten op de baan abrupt werden stilgelegd. Villeneuve vond dat besluit overdreven. ‘Dat was complete onzin’, zei hij. ‘De auto stond veilig geparkeerd, in het langzaamste deel van de baan. Niemand crasht daar. En dan verpest je het voor miljoenen kijkers? Dat is niet nodig. Natuurlijk is veiligheid belangrijk, maar dit sloeg nergens op.’

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

charles-leclerc-ferrari-max-verstappen-red-bull-racing-mexico-zondag-2025
Een laat duel tussen Max Verstappen en Charles Leclerc werd de kijkers onder andere ontnomen.

Brundle deelt de zorgen van Villeneuve over het optreden van de wedstrijdleiding, maar probeert ook wat nuance aan te brengen. ‘Het was slecht voor het racen, maar veiligheid komt altijd op de eerste plaats’, benadrukte hij. ‘Toch was het echt onbegrijpelijk dat die marshals daar waren. Ze moesten over de baan lopen om een paar kleine stukjes op te rapen die geen enkel gevaar vormden. Dat was absoluut krankzinnig.’

Brundle begrijpt dat de FIA vaak afhankelijk is van lokale organisaties. ‘Het is moeilijk’, erkende hij. ‘Je werkt met vrijwilligers van over de hele wereld, soms zijn er taalbarrières en verschillen in training. Het is niet makkelijk om overal directe perfectie te verwachten. Maar dit weekend was de controle gewoon niet goed genoeg.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws