Het samenspel van Gianpiero Lambiase en Max Verstappen krijgt regelmatig complimenten, zo ook tijdens de Grand Prix van Mexico. Red Bull Racing koos ervoor om te starten op de mediums en later over te gaan op de zachte band. Daardoor was Verstappen de enige die op de gele band startte. Oud-coureur Christijan Albers wil het kleine foutje van Lambiase nog wel even benoemen.
'Die strategie was best logisch, want als je naar het einde van een race kijkt, dan wordt de auto steeds lichter', zegt de voormalig Minardi-coureur in de Formule 1-podcast van De Telegraaf. Verstappen was juist verbaasd dat iedereen op zacht begon, terwijl hij tijdens de tweede stint bewees dat het andersom ook prima werkte. 'Je haalt er meer performance uit met andere banden. Dus als je de zachte band erop hebt zitten aan het einde van de race, ben je natuurlijk supersnel.'
Albers vindt echter dat Verstappen ook lof moet ontvangen voor de eerste stint die hij reed, ondanks dat hij niet zo snel oogde. 'Het was juist zo knap dat hij in die beginfase die aansluiting behield. Natuurlijk, ze reden vooraan weg en was hij niet zo competitief, maar je kan nog steeds competitief zijn als je niet snel bent, maar als je constant bent', zegt Albers. 'Je ziet dus wat er gebeurt.' Daardoor pakte de strategie ook zo goed uit, denkt de Eindhovenaar.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Doordat hij zolang door bleef rijden en redelijk constante tijden reed, kreeg hij die bonus toen hij switchte naar de softband met een lichtere auto', vervolgt Albers. 'Hij kon toen natuurlijk zijn slag slaan. Iedereen focust zich op die tweede stint: ja, die was zo goed, daar ging hij zo hard. Dat is ook het verschil in performance met het gewicht.' Dat Verstappen in de eerste stint niet te veel achterstand opbouwde, ondanks dat hij het lastig had, verdient volgens Albers ook complimenten.
Lambiase moedigde aan
Op de zachte band was te zien dat Verstappen heel snel heel dichtbij kwam. Hij reed 32 ronden lang superconstant en bijna elke keer was hij een seconde sneller dan zijn voorganger. De Telegraaf-journalist Erik van Haren heeft op zulke momenten opnieuw bewondering voor de samenwerking tussen Lambiase en Verstappen. De ingenieur bleef hem aanmoedigen en wees hem elke ronde op de tijdswinst. Van Haren kreeg mee dat Lambiase na afloop een beetje chagrijnig was.
Dat kwam door de virtuele safetycar, waardoor Verstappen geen poging meer kon doen om Leclerc in te halen. 'Je brengt natuurlijk ook superveel tijd met elkaar door. Ze zijn heel hecht met de racers', reageert Albers. 'Je hebt allebei een doel: je wilt winnen. Hij maakt ook een klein foutje', vervolgt hij. 'Ik zat te luisteren en dacht: hoor ik dat nou goed? Shit, hij laat die radio openstaan voor Max. Max riep ook direct: ik kan je horen! Hij was ook gelijk alert. Dat is ook wel knap.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Knap van Verstappen
Verstappen gaf na de race aan dat het geen ramp was en dat Lambiase waarschijnlijk het verkeerde knopje indrukte. Alle strategische plannen moeten niet op tafel komen te liggen voor de andere teams, natuurlijk. 'Er is ook best veel gebeurd in de race', gaat Albers verder. 'Het was toch wel jammer dat de start zo'n rommeltje was. Dan heeft hij ook ontzettend veel geluk gehad dat hij de auto uit de muur kon houden', blikt Albers terug op Verstappens vakwerk.
'Hij won in ieder geval een plek met die goede start. Russell was namelijk fantastisch weg, maar hij zat opgesloten.' Verstappen werd op de kerb gedrukt en koos het hazenpad door het gras, waarna hij na bocht 3 weer op de baan kwam. Misschien had hij daar ook weer geluk mee: 'Als hij eerder had moeten remmen, kom je natuurlijk weer in verkeer in die eerste twee bochten. Dan zat Russell er weer bij en had je een hele andere situatie.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties