max-verstappen-red-bull-racing-vrijdag-singapore-2025 Opinie
Opinie

Windsor ziet gedroomde krachtmeting: 'Verstappen was drie keer sneller, een veelzeggend moment!'

max-verstappen-red-bull-racing-vrijdag-singapore-2025

Peter Windsor heeft enorm genoten van de openingsdag van het weekend in Singapore. Het Grand Prix-weekend wordt gezien als bepalend voor de slotfase van het Formule 1-seizoen en Windsor werd meteen getrakteerd op een directe krachtmeting tussen titelfavoriet Oscar Piastri en uitdager Max Verstappen. De 73-jarige analist is onder de indruk van hoe Verstappen zich daarin staande wist te houden.

Windsor opent zijn analyse op YouTube door aan te stippen dat er genoeg interessante elementen waren op het Marina Bay Street Circuit. 'Het was ongelofelijk warm in Singapore. We kregen al hittewaarschuwingen van de FIA, en de teams deden er alles aan om de monteurs koel te houden', vertelt de analist, die verder aangeeft dat crashes van George Russell en Liam Lawson ook voor oponthoud zorgden.

'Het was zwaar voor de coureurs om de banden op de juiste temperatuur te houden in een snelle ronde', deelt Windsor. 'Het is ook een lastig circuit om de bandentemperatuur in de langere stints onder controle te houden. Lando Norris presteerde niet op de toppen van zijn kunnen en kon niet binnen een halve seconde van Oscar Piastri komen. Isack Hadjar is net 21 geworden en eindigde voor Racing Bulls geweldig als tweede. Dat was een mooi verhaal.'

Red Bull slaagt met vlag en wimpel

'Het belangrijkste punt van de vrije trainingen in Singapore was wel dat we onder de kunstlichten een directe krachtmeting kregen tussen Max Verstappen en Oscar Piastri', zegt Windsor glunderend. 'Er zijn veel vragen gesteld over hoe goed Max en de Red Bull zouden presteren in Singapore. Je hebt hier meer langzame bochten dan we in Bakoe zagen. We weten nu dat Red Bull snel is bij het ingaan en uitkomen van snelle bochten', zo benadrukt hij dat hij al een eerste bevestiging gezien heeft.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-rb21-singapore-vrijdag-12
Verstappen deed het goed in de langzame bochten.

Het normale VT2-schema ging daarnaast op de schop. Doorgaans starten de coureurs met kwalificatiesimulaties op een hardere band, dan wisselen ze naar de zachtste band voor de snelste rondetijden, om daarna te wisselen naar een racesimulatie. 'Daarnaast was het de vraag hoe Red Bull de banden in leven zou kunnen houden, aangezien je hier heel veel langzame bochten hebt. Aan het einde van de sessie, na de rode vlaggen voor George Russell en Liam Lawson, was er niet genoeg tijd voor een racesimulatie.'

Directe krachtmeting

'Sommige teams kozen daarom voor continuous runs', geeft Windsor aan, die uitlegt dat die kwalificatieronden zijn waarbij de coureurs hun banden niet na elke ronde laten afkoelen. 'Het is veeleisend om dit in Singapore te doen. Dat is wel wat de teams vooraan wilden weten: hoe reageren de banden hierop? Er was niet meer tijd dan zo'n vijf ronden, maar dat is al vrij veel in Singapore. Piastri en Verstappen deden dit op precies hetzelfde moment. Vlak voor die pogingen reden ze de snelste ronden van de dag.'

'Dit was het belangrijkste en meest bepalende moment van de hele vrijdag. Piastri reed een 1:30,714, waarmee hij de snelste coureur van de dag was. Max was maar een tiende van een seconde langzamer. Ze zaten dus heel dicht bij elkaar, maar zoals verwacht is de McLaren een iets betere auto qua aerodynamische efficiëntie in Singapore.'

De tekst gaat verder onder de tabel.

Piastri Verstappen
1:30,714 1:30,857
1:34,771 X
1:34,569 1:35,082
1:34,548 1:34,335
1:33,951 1:34,266
1:33,620

Windsor vestigt daarbij ook de aandacht op de nieuwe upgrades aan de RB21. 'Red Bull heeft wel verbeteringen doorgevoerd. Ze hebben upgrades doorgevoerd aan de voorvleugelelementen. Dat lijkt bij Max in ieder geval goed te werken', concludeert een zeer positieve Windsor.

'Kijk namelijk eens wat daarna gebeurde. Max reed eerst een hele langzame ronde, en daarna reed hij vier ronden achter elkaar. Als je de laatste drie ronden van beide coureurs vergelijkt, was Max drie keer sneller. Dat vertelt mij dat het ongelofelijk spannend wordt tussen McLaren en Verstappen', laat Windsor optekenen. 'Kijk eens hoe goed de RB21 nu is qua bandenmanagement!'

Verstappen maakte in die korte racesimulatie vooral indruk in de slotronde. 'Misschien is dit niet genoeg om te zeggen dat het lek definitief boven is qua bandenmanagement, maar terwijl de banden warmer werden, was Max nog steeds in staat om dat te managen. In zijn laatste ronde reed Max een 1:33,6 en Oscar kwam maar tot een 1:33,9', zo denkt Windsor dat Verstappen de McLaren-coureurs kan aanvallen in Singapore. 'Dat is een heel veelzeggend moment.'

Onboardbeelden van Verstappen

Windsor is wel positief over de prestatie van Piastri. 'Oscar kwam sterk terug na zijn weekend in Bakoe. Lando Norris probeerde dat ook te doen, maar werd steeds slordiger en kreeg momenten van overstuur. Dat zagen we Max nooit doen. Bij Oscar zagen we dat wel, maar hij hield het meer onder controle. Norris had het niet helemaal voor elkaar', ziet Windsor. De Engelsman kwam niet verder dan een vijfde tijd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-rb21-singapore-vrijdag-117
Na deze brug volgt een krappe en bepalende linkerbocht.

Verstappen maakte duidelijk wél indruk. 'Ik heb de onboardbeelden van Max bekeken. Hij had wel een paar keer onderstuur bij die krappe linkerbocht na de brug. Hij had best veel last van onderstuur aan het begin van de sessie, en ze moesten hem veel meer voorvleugel geven. Oscar had hetzelfde. Iedereen had meer onderstuur dan ze verwacht hadden aan het begin van de sessie. Daarna verbeterde het gripniveau.'

Engelengeduld

Helmut Marko liet optekenen dat Verstappen geen onderstuur meer had, maar daar is Windsor het niet helemaal mee eens. 'In die krappe linkerbocht gebeurde het soms dat Max instuurde en onderstuur had. Hij zat dan net naast de ideale lijn, maar het was fascinerend om te zien hoe hij dat oploste. Dat had niks te maken met hoe hij de bocht instuurde. Het enige dat hij deed was dat hij zijn voet langer van het gaspedaal hield.'

'Hij had heel veel geduld en maakte zich geen zorgen over de minimumsnelheid en zorgde ervoor dat hij met veel snelheid de bocht uitkwam. Dan dacht je dat dit geen snelle ronde kon zijn, en toch was hij maar een tiende trager dan Piastri en waren zijn banden nog steeds erg goed', zo ziet Windsor dat het geduld van Verstappen zich uitbetaalt. 'Het lijkt erop dat het heel spannend wordt tussen Red Bull en McLaren. Ik verwacht dat Ferrari ook nog een stap kan zetten, terwijl Mercedes een beetje de onbekende is. Zij moeten nog wel echt wat vinden.'

Windsor was daarnaast onder de indruk van Fernando Alonso en Isack Hadjar. 'Alonso oogde de hele dag heel snel. Hij was in de tweede vrije training ook heel snel, maar maakte zijn ronde niet af vanwege de rode vlaggen. Isack Hadjar zag er geweldig uit en had alles onder controle. Hij was niet eerder in Singapore geweest, maar zat in zijn vierde ronde al in de top zes. Dat is ongelofelijk!'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws