Windsor toont begrip voor Verstappen: 'Dit is niet hoe hij zijn talenten wil gebruiken' Opinie
Opinie

Windsor toont begrip voor Verstappen: 'Dit is niet hoe hij zijn talenten wil gebruiken'

Windsor toont begrip voor Verstappen: 'Dit is niet hoe hij zijn talenten wil gebruiken'

Voormalig Formule 1-teammanager en analist Peter Windsor heeft gereageerd op het nieuws dat de Grand Prix van Spanje in 2026 van Barcelona naar Madrid zal verhuizen, waar de coureurs op een hybride circuit in actie zullen komen. Hoewel het nog niet zeker is dat de race in Barcelona verdwijnt, lijkt de trend waarbij traditionele circuits vervangen worden door stratencircuits hiermee een vervolg te krijgen. Max Verstappen heeft hierover zijn onvrede uitgesproken, en Windsor haakt in op de woorden van Verstappen.

Windsor was op dinsdag aanwezig bij de persconferentie in Madrid, waar het nieuws over de verplaatsing van de Grand Prix van Spanje werd aangekondigd, en reageerde in zijn meest recente livechat op YouTube op een opmerking dat Verstappen regelmatig aangegeven zou hebben dat hij niet van stratencircuits houdt. 'Heeft hij echt gezegd dat hij niet van stratencircuits houdt? Of heeft hij gezegd dat hij niet van de moderne versie van stratencircuits houdt?' vraagt Windsor zich af.

'Ik denk dat er een verschil is', vervolgt de 71-jarige analist. 'Ik kan me niet voorstellen dat Max niet van Casino Square in Monaco houdt, of van de zwembadchicane in Monaco, of dat hij er niet van houdt om te doen wat hij in Rascasse deed om poleposition te pakken in Monaco. Dat is juist de klassieke versie van Max Verstappen. Ik denk dat het voor Max Verstappen haast onmogelijk is om te zeggen dat hij niet van stratencircuits houdt, als hij aan Monaco denkt.'

Verstappen wil 'echte' bochten zien

Windsor kaart aan dat er een groot verschil is tussen Monaco en de vele modernere stratencircuits, waaronder Bakoe, Singapore, en Las Vegas. 'Als hij echter aan circuits zoals Las Vegas of Miami denkt, dan kan ik het wel begrijpen', aldus de geboren Brit. 'Die circuits bestaan vooral uit muren en hekken, en er zijn veel negentiggradenbochten. Hij is een echte coureur, en hij houdt van die opwinding.'

'Misschien doet het woord 'opwinding' geen eer aan het gevoel dat Max ervaart als hij helemaal op de limiet zit in een geweldige bocht. Het is waarschijnlijk niet het juiste woord, maar wat het juiste woord ook moge zijn, hij krijgt dat gevoel niet bij het aanremmen van een negentiggradenbocht', vermoedt Windsor. 'Hij krijgt dat gevoel bij bochten zoals Casino Square in Monaco, of in de Esses op Suzuka (in de eerste sector, red.), of in Pouhon of Eau Rouge (op Spa-Francorchamps, red.) of in Copse Corner (op Silverstone, red.). Dat probeert hij te zeggen, en ik begrijp hem volledig hierin.'

Talent maakt weinig verschil op moderne circuits

'Het niveau van rijden in de Formule 1 is nu heel hoog', gaat de analist verder. 'Iedereen kan tegenwoordig laat remmen. Iedereen kan vroeg op het gas gaan, en de auto onder controle houden bij een moment van overstuur. Het niveau in de Formule 1 is nu dus erg hoog, gezien de beschikbare telemetrie en informatie. Waar is de uitdaging dan nog? Max, en een aantal anderen, zoals Lewis Hamilton, kunnen dit wel beter dan anderen, maar het is niet hoe hij zijn talenten wil gebruiken', weet Windsor.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

rb suzuka gpjapan
Verstappen kende een fenomenaal weekend in Japan, een circuit dat hem op het lijf geschreven staat.

Volgens Windsor komt het talent van een coureur als Verstappen het beste tot zijn recht op circuits als Suzuka, waar veel lange doordraaiende bochtencombinaties te vinden zijn. 'Hij wil zijn talent tonen in een lange bocht, of in een bocht waar je moet remmen met zijwaartse druk op de auto, waarbij iedereen onderstuur krijgt en hij dat weet te vermijden. Dat is wat hij wil', meent Windsor.

Verstappen klaagde in 2023 vooral in Las Vegas over het gebrek aan uitdagende bochten. 'Hij wil gewoon niet van die standaardbochten, die je onvermijdelijk tegenkomt op stratencircuits, die er puur vanwege commerciële redenen liggen. Ik denk dat hij dit bedoelt. Ik wil niet voor hem spreken natuurlijk, maar ik vermoed dat hij dit bedoelt, als hij zegt dat hij niet van stratencircuits houdt. Dat is goed om te horen, en ik ben blij dat hij dat gezegd heeft', concludeert Windsor.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws