Windsor: 'Vrienden van Red Bull bevestigden mijn vermoedens' Opinie
Opinie

Windsor: 'Vrienden van Red Bull bevestigden mijn vermoedens'

Windsor: 'Vrienden van Red Bull bevestigden mijn vermoedens'

Fans van Max Verstappen zullen misschien teleurgesteld zijn geweest na de kwalificatie, maar voor de neutrale fan was het wederom genieten op de zaterdag van het Grand Prix-weekend. Carlos Sainz verzekerde zichzelf net als in Italië van poleposition, maar toch ging het in de YouTube-analyse van Peter Windsor voornamelijk over Max Verstappen. Het contrast met de afgelopen maanden is dan ook levensgroot.

Het was al snel duidelijk dat Windsor genoten had: 'Wat een sessie, ik weet niet eens waar ik moet beginnen! Bij de problemen van Red Bull of hoe goed Carlos Sainz het voor Ferrari deed, of hoe goed George Russell het voor Mercedes deed?' vraagt de analist zich af, die er toch voor kiest om eerst even terug te blikken op de vrijdag van constructeurskampioen Red Bull Racing. 'Ik kwam afgelopen nacht om drie uur wat vrienden van Red Bull tegen, en zij bevestigden al wat ik vermoedde: dat ze op vrijdag conservatief waren qua rijhoogte.'

Afstellingsproblemen bij Red Bull

Op zaterdag verving Red Bull de vering en werd de auto lager afgesteld, weet Windsor te melden. 'Ik kreeg het idee dat de auto in de derde vrije training best redelijk was. Ze hadden in ieder geval meer grip en de achterkant werkte beter, maar Sergio Pérez zei dat hij grip miste aan de voorkant, dus dat probeerden ze op te lossen om de balans te perfectioneren, maar ze kregen de balans nooit voor elkaar', analyseert de 71-jarige.

'Daarnaast had Max (Verstappen, red.) het heel lastig met het schakelen, dat hebben we dit jaar al vaak gezien bij Max, bij verschillende races dit seizoen. Daar hadden ze zelfs in de derde vrije training bij de oefenstarts nog last van.' Voor Verstappen valt het te hopen dat dit op zondag opgelost is, aangezien een slechte start het laatste is dat hij kan gebruiken. Vorig jaar startte Verstappen als achtste, en kende hij ook al een dramatische start. 'Hij deed alsnog gewoon zijn racesimulatie en werkte zijn programma af. Hij was toen best snel in zijn vrije rondes.'

Tekst loopt verder onder de afbeelding.

Windsor: 'Vrienden van Red Bull bevestigden mijn vermoedens'
Red Bull Racing kreeg de afstelling nooit helemaal voor elkaar (Bron: Pirelli).

Kwalificatie loopt uit op drama

Uiteindelijk bleef van die stijgende lijn weinig over. 'Toen kwam echter de kwalificatie en toen was de auto niet bepaald goed. Vanwege het verkeer moesten ze langzame out laps rijden, en opeens was de Red Bull net zo gevoelig voor bandentemperatuur als we vaak bij Mercedes zien. De grip was er gewoonweg niet.' Dat zorgde er dan ook voor dat Verstappen en Pérez op de plekken elf en dertien bleven steken.

Die elfde plek van Verstappen stond zelfs nog ter discussie. 'Daarnaast had Verstappen drie onderzoeken aan zijn broek. In Q2 in de slotseconden, kon je al in de eerste bocht zien dat hij zijn banden niet op temperatuur had, en de auto te veel gleed. Hij moest tweemaal insturen, en hij was heel humeurig op de boordradio. Zijn reactie was naar mijn mening overdreven.' Windsor is wel fan van Verstappen, maar duidelijk geen liefhebber van de woede die de Nederlander soms toont over de boordradio.

Waar gaat het mis bij Red Bull?

'Geen van beide Red Bulls haalde Q3. Horner zei al dat ze niet goed zijn in negentiggradenbochten', herinnert Windsor zich. 'Wat hij daarmee bedoelt is dat Red Bull hier niks heeft aan alles waar ze zo goed in zijn, namelijk de middelsnelle en snelle bochten, waar je downforce voor nodig hebt. Dat betekent niet dat ze slechter dan anderen zouden moeten zijn in negentiggradenbochten. Ze verkeerden niet eerder in deze positie, met zoveel druk, met daarnaast nog het probleem van het schakelen bij Max, plus het veelal aangenomen idee dat Red Bull meer dan welk team dan ook door de strengere tests met flexibele vleugels. Heel makkelijk om die conclusie te trekken, maar we moeten tot na Japan wachten om daar iets over te kunnen zeggen', aldus de analist.

'Max werd zelfs uit Q3 gereden door Liam Lawson, de rookie die de plek van Daniel Ricciardo overnam', merkt Windsor op. Het verschil tussen Verstappen en Lawson was in Q2 uiteindelijk zeven duizendsten van een seconde; genoeg om Verstappen een kans te ontnemen om aan Q3 deel te nemen. 'AlphaTauri verslaat Red Bull, wat betekent dat? Alles wat had kunnen gebeuren, gebeurde. Dat geen van de Red Bulls Q3 haalde, gaf veel andere teams een kans.'

Sainz verkeert in wereldvorm

Carlos Sainz profiteerde uiteindelijk in Q3 en krijgt zo een nieuwe kans om voor de zege te vechten. 'Sainz versloeg Charles Leclerc opnieuw. Sainz zit in een prachtig ritme, een beetje zoals Rubens Barrichello op zijn allerbest. Hij reed een absoluut perfecte kwalificatie. Ferrari was het enige team dat twee sets nieuwe banden had in Q3', deelt Windsor. 'Verder moest iedereen in de eerste Q3-poging met gebruikte banden rijden. Petje af voor Frédéric Vasseur.'

Die extra set banden levert een groot voordeel op: 'Als je twee sets banden hebt, heb je een veel beter gevoel voor wat de banden in die tweede poging doen. Sainz was in de eerste ronde al veel sneller dan de rest, ondanks een zwakkere eerste sector. In die laatste ronde was Sainz ook in de eerste sector supersnel. Het was een heel beheerste ronde, technisch gesproken. Heel mooi om te zien! Ik ben echt omvergeblazen door hoe goed die pole was.'

Hamilton heeft het zwaar naast Russell

Bij Mercedes was het al snel duidelijk wie de snellere van de twee zou zijn: 'Elke keer dat George (Russell, red.) ging verlaten, dacht je dat hij voor poleposition kon gaan en dat bleek ook zo te zijn', aldus Windsor. 'Lewis (Hamilton, red.) zag er nooit uit alsof hij bij George in de buurt kon komen. We praten over tienden van een seconde, maar dat is een groot verschil als je in dezelfde auto zit', beseft Windsor. Hamilton kwam uiteindelijk meer dan vier tienden tekort ten opzichte van Russell. 'Lewis deed helemaal niet mee, als je het over de strijd met Ferrari hebt.'

Wat kan Verstappen nog?

Verstappen heeft al heel wat geweldige inhaalraces gereden in zijn carrière, en dus moet er altijd rekening worden gehouden met de kampioen. 'Mogelijk gaan we een epische race van Max zien vanuit het middenveld, als hij de start overleeft', denkt Windsor. 'Als hij een race zonder problemen kent, kan hij een goed resultaat halen. Of hij het podium nog kan halen, betwijfel ik, maar hij kan goede punten pakken. Het zal hem wel pijn doen. Ja, hij heeft tien races op rij gewonnen en hij gaat wereldkampioen worden, maar feit blijft dat hij ongelofelijk hongerig is en hier helemaal niet blij mee zal zijn. Hij zal wel weer kalmeren, en dan gaat de focus op de zondag, maar wat een verandering in de Formule 1 van waar Max was en waar Max nu staat!'

Verstappen kan dit weekend zijn elfde zege op een rij pakken! Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws