Lewis Hamilton presteert langzaam steeds beter bij Ferrari, maar Peter Windsor is nog steeds niet onder de indruk. Hij denkt dat Hamilton dichter bij zijn teamgenoot in de buurt zit, omdat Ferrari de auto heeft aangepast in het nadeel van Charles Leclerc. Het team bevindt zich in ieder geval in een lastige situatie, want de coureurs willen andere dingen van de auto.
Na veel succes bij Mercedes besloot Lewis Hamilton zijn droom waar te maken en Ferrari-coureur te worden. Zijn eerste seizoen in rood is wat moeizaam verlopen, maar de laatste tijd komt de Brit dichter bij zijn teamgenoot Charles Leclerc, ziet Cameron cc:. Peter Windsor, die te gast is in zijn video, geeft hem gelijk. 'Ik denk dat Lewis sinds Zandvoort ongetwijfeld dichter bij Charles is gekomen, maar omgekeerd is de auto niet erg goed geweest.'
Ferrari is neutraler geworden
Hamilton had het, zeker in het begin van het seizoen, niet naar zijn zin in de Ferrari. 'Het is zeker een zeer moeilijke auto om mee te rijden voor Lewis', legt Windsor uit. Dat Hamilton nu dichter bij Leclerc zit, komt dan ook door aanpassingen aan de auto. 'Als je de achterkant afzwakt en hem stabieler maakt, dan neutraliseer je de auto. Je haalt een deel van de voorkant weg en dan kan Charles niet meer Charles Leclerc zijn en de auto rijden die alleen hij kan rijden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De auto is meer in balans gebracht, maar zeker niet veel sneller geworden. Doordat de auto meer in balans is, voelt Hamilton zich er comfortabeler in, maar dat maakt het juist lastiger voor Leclerc om er geweldige prestaties uit te halen. 'Dus ja, Lewis zit dichter bij Charles, maar hoe dicht zit hij bij Charles als hij een auto heeft met een gevoelige achterkant? Ik geloof niet dat hij er dan veel dichterbij zit dan aan het begin van het jaar', geeft Windsor eerlijk toe.
Dat de coureurs niet dezelfde balans willen in de auto, zorgt voor een lastige situatie bij Ferrari. 'Ik denk dat het moeilijk is voor Charles, omdat hij in feite moet zeggen dat hij met name een scherpe voorkant wil. De achterkant maakt hem niet zo veel uit. En hij weet dat Lewis zal zeggen dat de achterkant juist in balans moet zijn', vat Windsor de situatie samen. De coureurs willen een andere kant om met de auto, dus zal het team een keuze moeten gaan maken.
Leclerc wil scherp, Hamilton stabiel
'Charles is al lang genoeg bij Ferrari om te weten dat het enige wat je niet wilt doen, is de garage te veel gaan opsplitsen, want dan wordt het een bodemloze put. Het is dus moeilijk om een evenwicht te vinden', aldus Windsor. Frédéric Vasseur zal goed moeten nadenken over de auto die het Italiaanse team volgend jaar levert, want het lijkt bijna onmogelijk om een auto te vinden waar ze zich beiden comfortabel in voelen.
Leclerc heeft namelijk een wat onstabiele auto nodig. 'Ik denk dat Charles ervoor moet zorgen dat hij een auto heeft die heel scherp is. Echt heel scherp om mee te rijden, want hij kan dat', vertelt Windsor. Hij denkt niet dat Leclerc foutloos zal zijn met zo'n auto. 'Hij zal een paar keer spinnen en een paar keer van de baan raken, maar als hij het goed doet, zal hij nog steeds ongelooflijk snel zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hamilton daarentegen moet juist op zoek naar een auto die zo stabiel mogelijk is. 'Lewis is op zoek naar een auto die iets vergevingsgezinder en evenwichtiger is', denkt Windsor. 'Die auto stelt hem dan in staat om alles te doen waar hij zo goed in is, zoals vaardigheid op het circuit, afstelling en voorspellen hoe de banden zich gedragen. Daar is hij echt heel goed in', complimenteert Windsor de zevenvoudig wereldkampioen.
De coureurs zoeken dus allebei heel wat anders en worden van de auto van de ander niet blij. 'Het besturen van een moeilijke, onstabiele auto op het scherpst van de snede...', de auto die Leclerc graag zou willen, 'ik denk niet dat dat nog is wat Lewis uit bed krijgt', zegt Windsor. 'Maak de auto iets makkelijker en Lewis zal net zo snel zijn als Charles, misschien zelfs sneller, omdat Charles dan gewoon zijn interesse verliest.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties