Porsche-koning Larry ten Voorde over mentaliteit en Le Mans-droom Porsche Supercup
Porsche Supercup

Porsche-koning Larry ten Voorde over mentaliteit en Le Mans-droom

Porsche-koning Larry ten Voorde over mentaliteit en Le Mans-droom

Hij is klein van stuk, blond en razendsnel: Larry ten Voorde (26) mag zichzelf de ongekroonde koning van het cupracen met Porsche’s noemen. Een ondergewaardeerde tak van autosport, die gelukkig toch stiekem steeds meer aandacht krijgt – voornamelijk dánkzij Ten Voorde, die figuurlijk de pannen van het dak rijdt.

Tweemaal werd hij kampioen in de zeer prestigieuze Porsche Supercup, de competitie die al dertig jaar in het voorprogramma van de Formule 1 is opgenomen. Daarbij heeft Ten Voorde tevens tweemaal de titel in de zwaarbevochten Porsche Carrera Cup Duitsland gewonnen en won hij tot dusver in beide klassen gecombineerd liefst dertig wedstrijden. Vergeet niet dat de kalenders in de Porsche-series aanmerkelijk korter zijn dan bijvoorbeeld in de Formule 1: dertig is zodoende een krankzinnig hoog aantal.

Of hij uitgespeeld is in de Porsche-wereld? 'In mijn ogen kan je na twee titels altijd nog een derde titel grijpen', lacht Ten Voorde in een exclusief gesprek met F1Maximaal. 'Dat is hoe ik er nu in sta. Natuurlijk kijk ik met een schuin oog naar het WEC en de DTM, maar ik leef in het moment en momenteel rijd ik in een Porsche 992. Ik werd kampioen in zowel de Supercup als de Duitse klasse in 2020 en 2021, en heb vorig jaar dus beide titels verloren. Dat triggert mij enorm om ze dit jaar juist weer terug te halen!'

Ten Voorde: 'Laten zien dat ik de beste ben'

Ten Voorde, inwoner van de Twentse ‘hoofdstad’ Enschede, is wat toekomstplannen betreft niet per se afhankelijk van Porsche. Natuurlijk wil het Duitse merk haar sterrijder helpen, maar Ten Voorde is om het zo te duiden ingehuurd als freelancer om de bolides van Porsche te besturen. Hij beschikt dus niet over een officieel fabriekscontract, wat hem juist de vrijheid geeft om ook elders balletjes op te gooien.

'Onder de streep doe ik mijn eigen zegje, maar dat neemt niet weg dat ik veel aan Porsche heb te danken. Ik heb het niet tot het officiële juniorprogramma geschopt, maar ben wel zo ver gekomen doordat Porsche bepaalde keuzes maakte. En doordat ik in deze raceklasse mijn vaardigheden kan tonen, werkt dat weer als een uithangbord voor andere fabrikanten in andere raceklassen. Ik hoop de stap te maken naar bijvoorbeeld de nieuwe GT3-klasse in het WEC, door hier in de Porsche-wereld naam te maken en te laten zien dat ik de beste ben.'

Ten Voorde blij met 'goud'

De Tukker, die met een duidelijk Oost-Nederlands dialect zijn woorden ten gehore brengt, weet dat zijn prestaties ook tegen hem kunnen werken. In de GT- en endurancewereld wordt er namelijk gebruik gemaakt van een licentiesysteem waarbij de coureurs worden onderverdeeld tussen platina, goud, zilver en brons. Onder het selecte clubje platinacoureurs absolute wereldtoppers als Max Verstappen, een voorbeeld van een bronzen coureur is voormalig Racing Team Nederland-rijder Frits van Eerd. Ten Voorde heeft vanwege zijn puike prestaties inmiddels al een gouden status, maar dat werkt niet altijd in het voordeel.

'Wat betreft prestaties is het natuurlijk terecht dat ik inmiddels een gouden licentie heb, maar toen ik nog in de zilveren categorie zat kon ik wel hele leuke deals maken'. Aangezien de meeste GT-teams maar een beperkt aantal rijders uit een bepaalde licentiegroep mag inzetten, was Ten Voorde als zilver bijzonder in trek. Hij was immers stukken sneller dan zijn directe tegenstanders met eenzelfde licentie. Nu Ten Voorde een ‘goud’ is, maakt hij deel uit van een zwaardere poule.

Toch kreeg de inwoner van Enschede voor 2023 een behoorlijke kans in het World Endurance Championship. 'Om die deal rond te krijgen moest ik het cupracen met de Porsche’s echter helemaal loslaten, en dat wilde ik op dat moment nog niet', verklaart de meervoudig kampioen. 'Maar wat betreft een volgende stap staat deelnemen aan de 24 uur van Daytona en Le Mans, en ze dan winnen in de hoogste klasse (Hypercar, red.) wel echt heel hoog op mijn verlanglijstje.' Dat Ten Voorde prima meekomt met de endurancetoppers bewees hij in 2020, toen hij als ‘zilveren’ rijder werd uitgenodigd voor een aantal WEC-races, waaronder de 24 uur van Le Mans. Tot tweemaal toe won Ten Voorde een WEC-wedstrijd in de toenmalige GTE-Am klasse.

Ten Voorde: 'De weg die ik heb bewandeld was zeker niet makkelijk'

Het verhaal van Ten Voorde is bijzonder. De Tukker heeft geen diepe zakken en moest zodoende alles op eigen kracht doen. Na een probeerseltje in de Formule 4 belandde hij op de testbanen van GP Elite, dat naast het inmiddels mondiaal bekende raceteam vooral cursusdagen aanbiedt. Ten Voorde was de persoon die de omvergereden pionnetjes weer recht mocht zetten en de auto’s na gebruik schoonpoetste. Vanuit die situatie heeft de overijverige Tukker zich opgewerkt naar de plek waar hij nu staat, als betaalde cupracer.

'De weg die ik heb bewandeld was zeker niet makkelijk. Ik denk dat best veel mensen het zouden hebben opgegeven. Maar ik ben blij dat het is gegaan zoals het is gegaan. Mijn pad heeft mij gemaakt wie ik ben. Ik heb geen achtergrond met financiële mogelijkheden, maar de racerij draait toch echt om de poen. Geld staat op één en daarna komt het talent. Dat was een zware les. Via de Porsche’s ben ik teruggekeerd in de autosport en ik geef nog steeds coaching aan andere rijders. Porsche’s slogan is driven by dreams en dat staat mij in het bijzonder goed aan.'

'Uitdagende situaties brengen het beste in mij naar boven. Ik probeer altijd te denken: mooi dat deze situatie zich voordoet, als er iets gebeurt waar je niet helemaal op hoopte. Het is belangrijk om moeilijke momenten om te draaien naar kansen. Die horen immers ook bij het leven. Ik vind het heel belangrijk om positief in het leven te staan', lacht Ten Voorde van achter zijn Gucci-zonnebril, die het via zijn happy-go-lucky mentaliteit al heel ver heeft geschopt.

Alles is gevoel voor Ten Voorde, die zijn tegenvallende (wat heet, twee tweede plaatsen in de eindklassementen van de Porsche Supercup en de Porsche Carrera Cup Duitsland) duidt als een voorbeeld van een uitdaging. 'In 2022 begonnen we andere cilinders op het remmen, en de dingen die ik voorheen deed werkten ineens niet meer. Dat maakte het bijzonder uitdagend. Ik won races op de Hockenheimring en in Monaco, maar toch voelde het niet helemaal goed. Als je wint, maar weet dat het niet helemaal goed zit, dan wil ik juist doorhameren om het beter te maken.'

De onvermoeibare Ten Voorde heeft dit jaar inmiddels alweer drie wedstrijden gewonnen. Op het Circuit Zandvoort bleek hij onverslaanbaar met twee zeges in de Porsche Carrera Cup Duitsland, kort daarvoor had hij ook al op de Hockenheimring gezegevierd. In de Porsche Supercup bezet hij na drie zeges de tweede plaats in het kampioenschap.

Door: René Oudman

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws