Ten Voorde aast op Zandvoort-zege met Verstappen: 'Dat staat op mijn bucketlist' Interviews
Interviews

Ten Voorde aast op Zandvoort-zege met Verstappen: 'Dat staat op mijn bucketlist'

Ten Voorde aast op Zandvoort-zege met Verstappen: 'Dat staat op mijn bucketlist'

Larry ten Voorde gaat in het 2023-seizoen van de Porsche Mobil 1 Supercup en de Porsche Carrera Cup Duitsland opnieuw de strijd aan voor de titel. De Nederlander greep in 2022 net naast de titel, en daardoor is hij hongeriger dan ooit om de Porsche-scepter weer te zwaaien. In het weekend van 27 - 29 april gaat het los op het circuit van Spa-Francorchamps en daar gaat Ten Voorde met een vastberaden gevoel heen. F1Maximaal sprak de Porsche-coureur over het aankomende seizoen in de Porsche-kampioenschappen.

De tweevoudig wereldkampioen in de Porsche Supercup en de Porsche Carrera Cup Duitsland betreedt aan het einde van de maand april opnieuw het strijdtoneel. Ten Voorde begint dan aan zijn seizoen in de Porsche Carrera Cup Duitsland. Eind mei gaat op het Italiaanse Imola ook de Porsche Supercup weer van start. De 26-jarige coureur stapt opnieuw in de Porsche 992 GT3 Cup-auto met zijn vertrouwde team GP Elite. Het team uit De Rijp en Ten Voorde waren in 2020 en 2021 een onverslaanbare combinatie, waarna het in 2022 niet helemaal de kant van de Nederlander op viel. Daarom is Ten Voorde vastberaden om het dit jaar weer waar te maken. De eerste testdagen zijn achter de rug, en dat gaf de Tukker al een goed gevoel. ‘We komen net uit Monza en we zijn nu onderweg naar Spa’, vertelt Ten Voorde.

‘Ik kijk er enorm naar uit, want het was een lange winter’, gaat de 26-jarige verder. ‘Vorig jaar zijn we twee keer tweede geworden, nu doen we ons best om terug aan de top te komen.’ In het 2022-seizoen van de Porsche-kampioenschappen pakte Ten Voorde met GP Elite de titel van vicekampioen. Het was een leerzaam seizoen, maar nu is er een nóg groter verlangen naar de hoogste trede op het podium. ‘Elk jaar is natuurlijk anders’, vervolgt de Porsche-coureur. ‘Vorig jaar waren bepaalde dingen anders. We zijn ook nieuwe dingen tegengekomen, aspecten waar we tegenaan liepen en waar we veel van hebben geleerd. Die dingen hebben we meegenomen en verbeterd. Er is echt even een blauwdruk neergelegd waar we met elkaar beter in konden worden, waar we het gevoel hadden dat we wat misten op het circuit. Daar zijn wij deze winter hard mee aan de slag gegaan.’

Hard werk blijft de sleutel tot succes: ‘Als je denkt dat je er bent, dan ben je er net niet’

Samen met GP Elite heeft Ten Voorde gedurende de wintermaanden keihard gewerkt om weer uitstekend voor de dag te komen voor het nieuwe seizoen. De tweevoudig wereldkampioen legt uit dat de verbeteringen heel breed werden doorgevoerd. ‘Als je denkt dat je er bent, dan ben je er net niet’, zegt Ten Voorde. ‘De auto voelt beter aan, het team heeft een extra stap gezet. Aan de rijderskant heb ik in de winter echt goed aan mezelf kunnen werken. Van mij mag het racen weer beginnen!’ Dus het is gas erop en gaan met die banaan? ‘Zekers!’, lacht de Tukker.

Larry ten Voorde met zijn bolide op het Italiaanse Imola tijdens de testdagen.
Larry ten Voorde met zijn bolide op het Italiaanse Imola tijdens de testdagen.

De 26-jarige staat dan ook te popelen om zich weer met GP Elite in het racegeweld te mengen. Ten Voorde en het Porsche-team zijn immers al lang samen, en daarom voelde het ook als thuiskomen. ‘Ik heb een heel mooie band met GP Elite’, vertelt de Porsche-coureur. ‘Een paar jaar geleden ben ik hun rijder geworden, maar het begon natuurlijk al in 2014, toen ik daar mijn eerste job had gevonden’, blikt Ten Voorde terug. ‘Pylonen recht neerzetten en auto’s wassen. En uiteindelijk echt op de baan bezig. Het voelt als een familie, want je doet het met elkaar, je bent veel met elkaar op pad. Ik wil niets liever dan met dat clubje op pad’, glundert de Tukker.

Overwinning in Zandvoort op de bucketlist van Ten Voorde

De eerste overwinning van het jaar won Ten Voorde echter niet met GP Elite, maar met het Zwitserse Porsche-team Fach Auto Tech. Met landgenoot Huub van Eijndhoven won de 26-jarige de 24 uur van Dubai. ‘Dat was natuurlijk heel gaaf, maar als ik dat met GP (Elite, red.) had kunnen doen, dan had ik dat absoluut gedaan. Ik heb al vier keer meegedaan en het doel was om de klasse nu wel echt te winnen, en dat is gelukt’, legt de Nederlander uit. ‘Het was wel heel uitdagend omdat het zo lang was, en ik heb zelf tien van de 24 uur gereden.’ Terwijl Ten Voorde genoot van de race in Dubai, houdt hij het voorlopig bij de twee Porsche-kampioenschappen. De kalender is aardig vol, zo gaf hij aan.

Op de kalender van de twee Porsche-klassen staat maar liefst twee keer een thuisrace op het programma. Met de Supercup zal Ten Voorde tegelijkertijd met Max Verstappen zijn thuiscircuit Zandvoort betreden. Als kers op de taart mag de Tukker dat nog een keer doen met de Porsche Carrera Cup Duitsland. ‘Die overwinning, met de Formule 1, staat op mijn bucketlist’, laat Ten Voorde weten. ‘Zoveel mogelijk thuisraces winnen is wel de doelstelling. Het is altijd speciaal om te winnen voor het thuispubliek, dus daar gaan we zeker voor.’ Alle Porsche Supercup-races zijn onderdeel van het voorprogramma van de Formule 1, en dat brengt ook uitdagingen met zich mee. De coureurs rijden minder sessies en hebben dus minder tijd om alles uit de auto te halen, en dat maakt zo’n weekend met de Formule 1 als hoofdprogramma extra uitdagend.

Larry ten Voorde kijkt uit naar zijn thuisrace in Zandvoort.
Larry ten Voorde kijkt uit naar zijn thuisrace in Zandvoort.

‘Met de Formule 1 is het een heel circus’, legt Ten Voorde uit. ‘Met alle fans, alles eromheen is het natuurlijk een heel grote organisatie. Voor ons als rijders is het met de Formule 1 heel gaaf, je hebt minder tijd om te laten zien wat je kan. Je hebt maar één training, één kwalificatie en één race’, gaat de 26-jarige verder. ‘Dat gaat me wel goed af, want je hebt één moment om het te doen met wat je hebt. Dat is in de Carrera Cup niet zo, daar hebben we meer tijd om te rijden. Daar hebben we nu op de vrijdag ook dat we een extra set banden mogen gebruiken. In de Supercup rijden we op gebruikte banden van de race daarvoor. Dan is het met de grip en de Formule 1 op hetzelfde circuit wel anders. De baan neigt dan richting overstuur en dan ga je glijden.’

Ten Voorde kan niet wachten om ‘het maximale weer uit de auto te halen’

Voordat Ten Voorde weer kan schitteren in de GP Elite-bolide in het voorprogramma van de Formule 1 duurt nog wel even, dat is namelijk in mei, tijdens het Grand Prix-weekend van Emilia Romagna. Ten Voorde komt eind april al in actie voor de Porsche Carrera Cup Duitsland. ‘Ik ga er met een vastberaden gevoel heen. Het gaat weer beginnen en ik heb veel energie. Ik heb er zin in om weer het maximale uit de auto te halen!’, zegt de Tukker.

Echte verwachtingen voor het eerste raceweekend op de kalender heeft Ten Voorde nog niet, want hij weet dat het bij aankomst op de baan ineens heel anders kan lopen. ‘We testen op Formule 1-banen, en dat moeten we een maand van tevoren gaan doen, want dan sluiten die circuits omdat ze zich moeten voorbereiden op de F1. Het kan dus zijn dat we daar voor de race aankomen en dat de auto dan weer compleet anders is, of de baan zelf. Dat blijft nog wel een spelletje daarin.’

Ten Voorde heeft de agenda dus wel vol met de twee kampioenschappen waaraan hij gaat deelnemen, en daarnaast is hij voor het tweede jaar op een rij de Porsche-ambassadeur. ‘Daar ben ik heel trots op en heel dankbaar voor. Dit is mijn tweede jaar als ambassadeur en ik doe veel dingen op het circuit, zoals Porsche Track Experience-dagen, young driver experiences. Daar deel ik mijn passie en mijn verhaal van hoe ik racecoureur ben geworden. Het verhaal ‘driven by dreams’ verbindt op die manier mooi met Porsche’, sluit Ten Voorde af.

Door: Shanna Lutgert

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws