De autosport-alternatieven voor het internationale voetbal Algemeen
Algemeen

De autosport-alternatieven voor het internationale voetbal

De autosport-alternatieven voor het internationale voetbal

De groepsfase van het EK voetbal is inmiddels in volle gang en na de annulering van vorig jaar zitten de mensen nu thuis voor de buis gekluisterd. Toch is het niet alleen het voetbal dat met nationale teams en landenvertegenwoordiging aan de haal ging. Ook in de autosport waren en zijn er genoeg toernooien en kampioenschappen met die twee aspecten. Wie, wat, waar en wanneer zien en zagen we internationale race-kampioenschappen? F1Maximaal zocht het uit.

Zo beginnen we bij de Race of Champions, dat in 1988 werd opgericht door oud rallyrijdster Michèle Mouton en International Media Productions-president Fredrik Johnsson. Oorspronkelijk was het een toernooi bedoeld voor de beste rallycoureurs van de wereld, maar in 1999 werd dit evenement omgetoverd tot de Nations Cup en daarmee werd landenvertegenwoordiging toegevoegd aan het format. Het individuele toernooi bestaat tot op de dag van vandaag en wordt gehouden over vier kwartfinales, twee halve finales en één finale, bijna hetzelfde als een voetbaltoernooi. De winnaar mag zichzelf uiteindelijk de Champion of Champions noemen.

De Race of Champions wordt gehouden tijdens een weekend ergens aan het einde of aan het begin van een jaar. Tijdens de verschillende finales wordt er gereden over twee rondes per finale, waarin de coureurs die het tegen elkaar opnemen over een speciale baan moeten rijden. Zo wordt de baan zo gebouwd dat er twee configuraties zijn die in elkaar overlopen. Zo rijdt een coureur de ene keer over de kortere configuratie en in de volgende ronde over de langere versie van het gelegenheidscircuit. Het wordt daarnaast ook nog eens gebouwd in met name voetbalstadions en lege terreinen, waardoor de toeschouwers alle baanactie kunnen meekrijgen.

Er wordt gebruik gemaakt van verschillende soorten auto's. Neem bijvoorbeeld de editie van 2012. Toen behoorden de KTM X-Bow, een Audi R8 LMS, een Lamborghini Gallardo SuperTrofeo een Volkswagen Scirocco en een NASCAR-auto tot beschikking van de coureurs. Gedurende een race wordt er gebruik gemaakt van één en dezelfde auto, maar wordt er tussendoor steeds gewisseld. Zo worden de rijders op de proef gesteld in allerlei verschillende soorten bolides. Gezien het maar krappe en kleine baantjes zijn, zou de snelheid ongeveer om en nabij de 150 km/u per auto liggen.

Eén van de Race of Champions-circuits uit het verleden. Dit was de baan in 2008 in het Londense Wembley Stadium (Foto: Ben Ashcroft/Wikimedia Commons).
Eén van de Race of Champions-circuits uit het verleden. Dit was de baan in 2008 in het Londense Wembley Stadium (Foto: Ben Ashcroft/Wikimedia Commons).

Uniek format, legendarische coureurs

Verschillende legendarische coureurs hebben in het verleden meegedaan aan de Race of Champions. Denk daarbij aan Michael Schumacher, Sebastian Vettel, David Coulthard en Juan Pablo Montoya. Ook rallycoureurs Sebastièn Loeb, Sebastièn Ogier, Petter Solberg en Colin McRae passeerden de revue. Negenvoudig Le Mans-winnaar Tom Kristensen heeft zich ook eens bij de coureurs gevoegd die gedurende dit internationale spektakel op het asfalt te vinden waren.

In de Nations Cup vertegenwoordigen twee coureurs in één team hun land. Het format van het individuele toernooi wordt hier tevens aangehouden, maar tussen de verschillende fases van de Nations Cup wordt van coureur gewisseld. Het meest succesvolle duo aller tijden is dat van Vettel en Schumacher. Tussen 2007 en 2012 wonnen zij zesmaal achter elkaar. Vettel won vervolgens in 2017 opnieuw de Nations Cup en dat deed hij in zijn eentje. Zijn teamgenoot was weliswaar Pascal Wehrlein, maar hij viel uit met een rugblessure. Vettel is ook meteen de meest succesvolle coureur ooit bij de Race of Champions. Naast zeven trofeeën bij de Nations Cup en eentje van het individuele toernooi uit 2015, heeft hij in 2019 ook de Skills Challenge gewonnen waardoor hij negen prijzen in ontvangst heeft mogen nemen.

De Race of Champions vond plaats op allerlei plekken over de hele wereld, net als bij het WK voetbal. Zo was Gran Canaria tussen 1992 en 2003 eerst nog de vaste plek voor het evenement. Tussen 2004 en 2006 was het Stade de France de thuisbasis voor de Race of Champions. Sindsdien waren London, Düsseldorf, Bangkok en Mexico-Stad ook enkele plekken waar het toernooi werd georganiseerd. In 2020 vond het evenement online plaats door de coronacrisis en er zal geen 2021-editie zijn. De volgende Race of Champions is in Zweden in 2022.

Sebastian Vettel neemt het op tegen Michael Schumacher in het individuele toernooi van 2010 in Düsseldorf.

De 'World Cup of Motorsport'

Een andere internationale race-aangelegenheid is de A1GP, opgericht in 2005 door de sjeik Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoum om meer spektakel te bieden. Het doel? Meer spektakel bieden dan de Formule 1. Ook richtte hij het zo op dat het een kampioenschap werd dat specifiek bedoeld was voor landenteams. Daarmee was de World Cup of Motorsport, zoals de bijnaam luidde, een feit. Een autosport-tegenligger van het voetbal was geboren.

De seizoenen vonden eveneens plaats op een voetbalachtige manier. Zo ging een seizoen over van het ene jaar naar het andere jaar, waardoor het een zogeheten 'winterkampioenschap' was. Tijdens de raceweekenden vonden er twee races plaats, één sprintrace op zaterdag en één hoofdrace op zondag. De puntentelling was tevens zo bedoeld dat coureurs geen punten konden scoren, maar enkel de landen. Zo was er alleen een teamkampioenschap in de A1GP.

Seizoen 1 vond plaats in 2005/2006 en de eerste race van het kampioenschap speelde zich af op het Britse Brands Hatch. Deze race werd gewonnen door Team Brazilië met Nelson Piquet achter het stuur. Het hielp hem niet op weg naar de titel, want deze ging naar Team Frankrijk met Nicolas Lapierre en Alexandre Prémat als coureurs. De twee wisselden elkaar ieder weekend af.

Ook Nederland was actief in de A1GP. Onder leiding van Jan Lammers deed het team aan alle jaren van het kampioenschap mee. Succes kwam er ook, gezien er drie sprintrace-overwinningen kwamen en één hoofdrace-overwinning. De eerste zege kwam tijdens de hoofdrace in Zuid-Afrika in 2005. Jos Verstappen kwam toen als eerste over de lijn in zijn Lola-Zytek A1-bolide. De drie sprintrace-zeges kwamen in seizoenen 2006/2007 en 2008/2009 dankzij Jeroen Bleekemolen, met twee overwinningen, en Robert Doornbos.

Het kampioenschap zou uiteindelijk slechts vier jaar duren doordat het in financiële problemen terecht kwam. 2008/2009 zou dus het laatste jaar zijn van de A1GP, inmiddels met een Ferrari-aangedreven bolide die gebaseerd was op de F2004 Formule 1-auto van hetzelfde merk. Er werden meerdere keren pogingen gedaan voor een doorstart, maar deze waren tevergeefs. Zo kwam er al snel een einde aan dit unieke autosportkampioenschap. (Foto: Hans Vink)

Het hele A1GP-evenement op Zandvoort in 2006.

Door: Terrence Riepma

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws