300 GP's | Hoe moet het nu verder met Red Bull Racing? Formule 1
Formule 1

300 GP's | Hoe moet het nu verder met Red Bull Racing?

300 GP's | Hoe moet het nu verder met Red Bull Racing?

Komend weekend bereikt het team van Red Bull Racing een mijlpaal: 300 verreden Grands Prix. In een serie van drie afleveringen werpt F1Maximaal een blik op de tijd van Red Bull in de Formule 1, waarin ze veel ups en downs gekend hebben. In het derde en laatste deel bespreken we de toekomst van de Oostenrijkse renstal in de koningsklasse van de autosport.

In de vorige editie werd het al wel duidelijk dat de jaren voor de komst van Honda zich typeerden door de vele conflicten met de toenmalig motorenfabrikant van het team: Renault. Juist nu blijkt de geschiedenis zich opnieuw te voltrekken, alleen dan zonder conflict. Na twee jaar samengewerkt te hebben, heeft motorfabrikant Honda besloten na 2021 een einde te maken aan het Formule 1-avontuur. De samenwerking, die in totaal dus drie jaar zal duren, komt tot een abrupt einde.

Het is één van de grootste veranderingen die het team tegen zal komen in de komende paar jaar. De renstal van Max Verstappen zal zich tot 2025 ook zonder fabrieksstatus moeten manifesteren in een sport die nu juist vaak wordt gedomineerd door teams die deze status wel hebben. Veel is al gezegd over de exit van de Japanners. Maar Christian Horner en zijn team bevinden zich wel weer in een onmogelijke spagaat, want wie gaat het team van motoren voorzien vanaf 2022? En wie zijn de gegadigden vanaf 2026?

Duidelijke voorkeur om Honda-motoren over te nemen

Op motorengebied kan Red Bull eigenlijk een aantal kanten op. Allen zijn overigens ook al breed uitgemeten. Zo kunnen Horner & Co. kiezen voor het overnemen van de ontwikkeling van de huidige Honda-motor. Een kostbaar proces waarvan onder andere Helmut Marko heeft gezegd dat daar ingrijpende reglementswijzigingen voor nodig zijn.

In principe zijn er vier aannemelijke manieren te noemen waarop Red Bull de motoren over kan nemen. De een is door Mugen in te vliegen, door motorenfabrikant Cosworth aan de haal te laten gaan met de Honda-motoren of door het Oostenrijkse AVL in te vliegen om de ontwikkeling van de motoren over te nemen of ten slotte Red Bull Technology ermee te laten werken. Die opties hebben we ook eerder al eens afgewogen.

Volgens Marko heeft het team de voorkeur om de motoren van Honda over te nemen, maar dan moet daar wel een zogenoemde engine-freeze voor in de plaats komen. Juist daar is nu veel discussie over binnen de Formule 1. Zo zien fabrikanten als Ferrari en Renault het liever niet gebeuren, gezien zij eveneens mijlenver achter liggen op het team van Mercedes. Beide motorenfabrikanten hebben er baat bij dat zij de motoren door kunnen ontwikkelen.

300 GP's | Hoe moet het nu verder met Red Bull Racing?

Engine-freeze lijkt te stranden

Zo liet Renault teambaas Cyril Abiteboul bijvoorbeeld al weten dat hij geen trek heeft in een zogenoemde engine freeze, omdat Renault al ontwikkelingsplannen heeft gemaakt die tot diep in 2022 reiken. ‘Vanaf het moment dat de nieuwe regels bevestigd waren, zijn wij aan de slag gegaan met plannen voor 2022. We hebben geen enkele intentie om het platform dat wij nu aan het bouwen zijn te stoppen. We accepteren het niet’, vertelde hij aan motorsportweek.com twee weken geleden.

Daarmee lijkt de mogelijkheid om zelf de motoren te ontwikkelen iets aannemelijker, maar dan moet er wel een partij verschijnen die zich wil werpen op de noodoplossing die Red Bull Racing zo hard nodig heeft. Daar komen Cosworth en AVL misschien om de hoek kijken. Het team heeft zich hier nog niet over uitgelaten, maar wanneer Red Bull het intellectueel eigendom van Honda overneemt, kunnen zij het werk mogelijk uitbesteden aan een andere partij. Wat er gaat gebeuren is nog ongewis, de situatie is nog volledig in ontwikkeling.

Blijft Verstappen ook na 2021 bij Red Bull?

Hoewel Verstappen onverminderd loyaal lijkt te zijn aan Red Bull, zijn er door de huidige situatie wel vragen over de kampioenswaardigheid van Red Bull Racing als team. Waar het team eerst in Honda een stabiele partner gevonden leek te hebben met veel potentieel, kan de renstal nu weer helemaal opnieuw beginnen.

Het zal de Nederlandse coureur ongetwijfeld aan het denken zetten. De rijder wil graag wereldkampioen worden en heeft tot nu toe nog niet de middelen gehad om dat voor elkaar te boksen. De nieuwe reglementen zijn volgens de Nederlander echter wel cruciaal voor het team, mogelijk kan Red Bull het met nieuwe technische reglementen weer voor elkaar krijgen om te strijden voor het wereldkampioenschap. Maar ook dat is koffiedik kijken. Tot nu toe lijkt het erop dat Verstappen zal blijven na 2021, geduld lijkt immers een schone zaak.

Hoe verder vanaf 2026?

Tot slot is het natuurlijk de vraag wie er in gaat stappen als nieuwe motorenfabrikant in 2026. De hoop is gevestigd op nieuwe motorenfabrikanten en de FIA is nu samen met verschillende partijen in gesprek om de nieuwe reglementen vast te leggen voor 2026. Het wordt een cruciaal moment voor de Formule 1, gezien de autobranche zich steeds meer lijkt toe te leggen op elektrische mobiliteit.

Dit is zonde, want er ontstaan nu aanwijzingen dat de Formule 1 zich juist wil inzetten voor biologisch afbreekbare brandstoffen (ook wel biobrandstof). Dat is overigens wel iets dat bijvoorbeeld de Volkswagen Group toejuicht. Herbert Diess, de CEO, liet bijvoorbeeld in augustus op LinkedIn al weten dat hij brood ziet in de Formule 1. Een zeer opvallende uitspraak, gezien twee merken van het bedrijf in de Formule E rijden. Zowel Porsche als Audi rijden op dit moment in dat kampioenschap.

We weten bijvoorbeeld ook dat Porsche nadrukkelijk bezig is geweest met het bouwen van een Formule 1-motor, bleek uit uitlatingen van Fritz Enzinger, directeur bij Porsche Motorsport, aan Autosport.com in 2019. Tijdens de afwikkeling van het dominante LMP1-programma van de Duitsers, kreeg de race-tak van Porsche de opdracht om een motor te ontwikkelen. Deze is overigens zelfs getest, maar diesel-gate stak er een stokje voor. De Volkswagen-groep voelde zich genoodzaakt meer naar elektrische mobiliteit te grijpen, doordat zij gezichtsverlies leidden met het dieselschandaal. De plannen om Red Bull Racing te voorzien van motoren waren er, maar het kwam niet tot wasdom.

Diesel-gate zorgde er dus voor dat Porsche terecht kwam in de Formule E, en niet als motorenpartner verder kon van Red Bull. Dat zegt overigens niets over een mogelijk nieuw project. Hoewel het wel een duidelijke duider is dat er mogelijkheden zijn. Zeker gezien de CEO van Volkswagen wel zin lijkt te hebben in een mogelijk Formule 1-project. De tijd zal uitwijzen hoe het verder moet voor het Oostenrijkse team.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws