Alfa Romeo in 2023: 'Betwijfel ten zeerste of ze de aansluiting kunnen vinden die ze zoeken' Formule 1
Formule 1

Alfa Romeo in 2023: 'Betwijfel ten zeerste of ze de aansluiting kunnen vinden die ze zoeken'

Alfa Romeo in 2023: 'Betwijfel ten zeerste of ze de aansluiting kunnen vinden die ze zoeken'

Alfa Romeo kende een ijzersterke start van 2022, maar viel vanaf halverwege het seizoen tegen. Vast een teleurstelling voor fans van de Zwitserse renstal, die bovendien ook nog eens de ervaren Frédéric Vasseur naar Ferrari zagen vertrekken. Dat belooft niet veel goeds voor het aankomende seizoen, al hoeft het uiteraard niet te betekenen dat de renstal verder dan de zesde plaats zakt in het kampioenschap. Zit er meer in dan dat? Ex-hoofdredacteur Christian Moerman heeft het team afgelopen seizoen nauwlettend in de gaten gehouden, en velt in de zesde voorbeschouwing op 2023 zijn vonnis.

In tegenstelling tot enkele van de eerder behandelde teams heeft Alfa Romeo met regelmaat in de belangstelling gestaan deze winterstop. Allereerst vanwege het eerdergenoemde vertrek van de teambaas, terwijl de komst van Audi ook voor de nodige hectiek zorgde. Zodoende hebben we voldoende materiaal om mee te nemen in het vooruitzicht op het aankomende jaar.

Valtteri Bottas, toch wel de coureur die het voor Alfa Romeo moet gaat doen dit seizoen, zag met teleurstelling hoe Vasseur vertrok, maar meent dat de eerste simulatorresultaten duiden op een 'all-rounder die zich kan aanpassen aan alle circuits'. Meer een perspraatje dan dat er echt iets vrijgegeven wordt, want je mag verwachten dat alle bolides zo omschreven kunnen worden.

Alfa Romeo werkt aan betrouwbaarheid

Hij houdt dan ook in wanneer de Italiaanse tak van Motorsport.com doorvraagt. 'Ik stel mijn indrukken liever uit tot na de eerste tests op het circuit.' Naast het feit dat de kracht van Alfa Romeo nog niet te polsen is, weet de Fin ook niet wat de concurrentie gedaan heeft. Er zijn te veel onzekere variabelen om een waardeoordeel te vellen, dus. Technisch directeur Jan Monchaux stelt in ieder geval dat de stabiliteit van het materiaal toegenomen is.

Wel zoomt hij meteen in op waar Alfa Romeo stappen mee hoopt te zetten ten opzichte van 2022. Allereerst was de Alfa niet op elk circuit even sterk en dat gebrek aan consistentie zat Bottas niet lekker. Ook op betrouwbaarheid moeten er stappen gezet worden, want allebei de Alfa Romeo-mannen haalden maar liefst vijf keer de eindstreep niet. Dat is een uitvalspercentage van afgerond 23 procent, en dat is veel te veel.

Seidl arriveert in Hinwil

Waar een teambaas vertrekt, moet er ook weer een aangetrokken worden. Alfa Romeo besloot in het Verenigd Koninkrijk te zoeken en kwam uit bij de Duitse Andreas Seidl. Met de komst van Audi is dit beslist geen verrassende keuze. Bovendien heeft Seidl bij McLaren al laten zien dat hij prima geschikt is als teambaas en gevoel heeft voor de sport.

Dat zagen ook Bottas en Zhou Guanyu, die sinds zijn komst met hem samenwerken. Op technisch gebied is Seidl zeer capabel en beiden benoemen zijn grote ambities voor het toekomstige Audi als een significant pluspunt. Al met al lijken ze het vertrek van Vasseur goed opgevangen te hebben. Uiteraard is het voor de betrokkenen altijd wennen, dat zouden we terug kunnen zien in de resultaten dit jaar.

Achter de schermen rommelde het deze winterstop dus, maar Bottas denkt dat nu de plannen van Audi definitief doorgezet worden, dit een rust in het team brengt die goed kan zijn voor alle teamleden. Zo geeft de voormalig Mercedes-coureur toch nog een positieve draai aan het feit dat Alfa Romeo als team geen seconde stil heeft kunnen zitten.

Alfa Romeo verrast in 2022

De voorspellingen van de F1Maximaal-redacteuren voor Alfa Romeo's 2022-seizoen waren niet bijzonder optimistisch. Van de elf ondervraagden verwachtten destijds maar liefst zes schrijvers dat de P8 van 2021 na de reglementswijziging omgetoverd zou worden tot een P9, of misschien zelfs wel een P10. Eén redacteur gooide het wederom op P8.

Wel waren er ook vier dappere zielen die voorspelden dat het team uit Hinwil de weg omhoog in zou slaan. Aan het begin van het jaar was dat ook zeker het geval. Er werden regelmatig punten binnengesleept, voornamelijk door Bottas, en terwijl andere teams als Mercedes worstelden met porpoising leek Alfa Romeo daar minder last van te hebben. De goede vorm van 2022 kwam voor velen dan ook als een verrassing.

Kunnen Bottas en Zhou de trend doortrekken?

Christian: 'Ik bevind mij onder de redacteuren die van Alfa weinig verwachtten in het 2022-seizoen. Ze hebben mij positief verrast, maar ik denk toch dat P6 niet vast te houden is. Naar boven kijken lijkt mij al te ambitieus en met een sterk ontwikkelend Aston Martin dat een volledig nieuwe fabriek aan het bouwen is, betwijfel ik ten zeerste in hoeverre Alfa de aansluiting kan vinden waar het naar op zoek is, en bovendien de teams achter zich te slim af kan zijn.'

De verwachtingen van de F1Maximaal-redacteuren. (Foto: Alfa Romeo Racing)
De verwachtingen van de F1Maximaal-redacteuren. (Foto: Alfa Romeo Racing)

'Het blijft immers een van de kleinere teams van de grid. Mega-investeringen maken tegenwoordig in mindere mate het verschil, maar je moet ook niet vergeten dat er andere teams zijn die meer windtunneluren krijgen dan Alfa Romeo. Daarnaast miste het enorm veel topsnelheid in 2022 door de instabiele Ferrari-motor. Er komen geruchten uit Maranello dat er een flinke vermogenswinst geboekt gaat worden, maar het moet nog maar blijken of dit werkelijk zo is.'

'Weeg je die Ferrari-motor af tegen bijvoorbeeld de krachtige Honda-motor van AlphaTauri, of de hyperbetrouwbare Mercedes-krachtbron van Aston Martin, dan kan je bijna alleen maar stellen dat Alfa absoluut geen makkelijk, rechttoe-rechtaanseizoen tegemoet gaat. Tel daarbij op dat in 2022 gebleken is dat Bottas in beperkte mate in staat is dé man te zijn die de ontwikkeling drijft, en de voorspelling dat ze ook in 2023 tegen gaan vallen wordt plots een stuk realistischer.'

Bottas heeft te veel ervaring voor Zhou

Christian: 'Zhou is mij in zijn debuutseizoen echt positief opgevallen. In de Formule 2 liet hij zich al geregeld zien, maar hij miste daar, met alle respect, wel nét die wow-factor die andere junioren (soms zelfs onder zijn leeftijd) wel hadden. Een mooi voorbeeld vind ik Yuki Tsunoda: ja, hij is wat aan de inconsistente kant, maar de jonge Japanner was bij Carlin in zijn F2-periode agressief, innovatief en vermakelijk om naar te kijken.'

Valtteri Bottas gaat geen last hebben van Zhou Guanyu, als je het aan de F1Maximaal-redacteuren vraagt. (Foto: Alfa Romeo Racing)
Valtteri Bottas gaat geen last hebben van Zhou Guanyu, als je het aan de F1Maximaal-redacteuren vraagt. (Foto: Alfa Romeo Racing)

'Zhou had eigenlijk het tegenovergestelde. De consistentie was er altijd, maar je kon hem zelden betrappen op een extreem spontane inhaalactie. Gecalculeerd, kalm en precies - dat zijn meer woorden die hem sinds jaar en dag typeren. Precies dat zag je in 2022 eigenlijk ook terug. Hij was goed en stabiel, maar niet de uitblinker die een Oscar Piastri bijvoorbeeld wel zou kunnen worden, en Lando Norris enkele jaren geleden wel was.'

'Van Bottas heb ik geen hele hoge pet op, maar je weet dat het een zeer degelijke coureur is die punten binnen kan halen wanneer de auto en de race dat toelaten. Qua puntenaantal verwacht ik dan ook dat de Fin sterker zal zijn in 2023. Zhou kan groeien en wellicht iets meer richting zijn teamgenoot trekken, maar de Chinees heeft mijns inziens het talent gewoon niet om op gelijke hoogte te komen, althans, nog niet.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws