AMuS analyseert: 'Ferrari heeft de beste auto en ideale concurrentiepositie op dit moment' Formule 1
Formule 1

AMuS analyseert: 'Ferrari heeft de beste auto en ideale concurrentiepositie op dit moment'

AMuS analyseert: 'Ferrari heeft de beste auto en ideale concurrentiepositie op dit moment'

Nu de krachtsverhoudingen na de Grand Prix van Bahrein enigszins duidelijk zijn geworden, kunnen voorzichtig de eerste conclusies worden getrokken. Tijdens de testdagen zagen Red Bull en Ferrari er al erg goed uit, hetgeen in de openingsrace van het seizoen werd bevestigd. Voornamelijk laatstgenoemde heeft de zaken goed op orde, zo concludeert ook Auto, Motor und Sport.

'Ferrari heeft eigenlijk vanaf de eerste testdag al een goede auto gehad. Zij hebben slechts enkele kleine dingetjes veranderd, vooral echt doelgerichte verbeteringen aan de vloer om porpoising te voorkomen. Het basisconcept is gebleven en dat zorgt ervoor dat ze gewoon de beste auto van het veld hebben op dit moment', zo analyseert het Duitse AMuS. In tegenstelling tot de concurrentie bracht de Italiaanse renstal geen grote updates meer voor de laatste testdagen, maar dit bevestigt volgens F1-journalist Michael Schmidt de goede positie van Ferrari.

'Red Bull en Mercedes kwamen respectievelijk de laatste en voorlaatste dag nog met grote veranderingen aan hun auto's. Je kunt wel stellen dat zij allebei nog eens opnieuw zijn begonnen, dat is wel een handicap tegenover de Ferrari, die van zichzelf al een hele goede auto is en optimaal is afgesteld.' Dit resulteerde in het optimale resultaat voor Ferrari in Bahrein; een 1-2.

'De F1-75 kent geen zwakten'

Dat Ferrari een goede auto heeft, is natuurlijk gebleken in de eerste race. Wat de F1-75 onderscheidt van de concurrentie, is volgens Schmidt vooral het feit dat de bolide geen echte zwakke punten kent. 'De Ferrari is snel op de rechte stukken, goed in de bochten en uiterst betrouwbaar. Aan de stuurbewegingen is ook te zien dat de coureurs echt vertrouwen in de wagen hebben, omdat hij ook goed bestuurbaar is.'

Daarnaast is ook de afstelling van groots belang, en ook hier lijkt Ferrari een voordeel te hebben. 'Ze hebben de wagen snel en vrij eenvoudig af weten te stellen. Dat is prettig voor de ingenieurs. Zo kunnen ze in alle omstandigheden snel het maximale uit de auto halen.' Ten slotte is ook de motor een enorm krachtig wapen. 'Ferrari heeft op dit moment de beste motor. Daarnaast kan ook zijn dat Shell iets heeft gevonden voor de nieuwe brandstof. De Italianen bevinden zich in ieder geval in een fantastische positie.'

'Ferrari had altijd nog iets achter de hand'

In de vrije trainingen leek Red Bull de zaken het beste op orde te hebben. Zowel de snelheid over een ronde, als over meerdere ronden zag er goed uit. Desondanks trok Ferrari in de kwalificatie en race aan het langste eind. 'Red Bull heeft eerder het achterste van de tong laten zien. Ferrari had nog meer achter de hand, zo bleek. Leclerc kon daardoor het tempo controleren en kon zo ook tijdens de kwalificatie de Nederlander nipt voorblijven.' Overigens maakte Verstappen tijdens de kwalificatie nog een foutje in de eerste bocht. 'Dat kan hem poleposition hebben gekost', zo denkt Schmidt.

'Mercedes lijdt onder vertrek van ingenieurs naar Red Bull'

Na de exit van Honda uit de Formule 1 moet Red Bull zelf de motoren verder ontwikkelen. Om dit te kunnen doen werden vele ingenieurs bij Mercedes weggekaapt en ondergebracht bij Red Bull Powertrains. 'Dat heeft Mercedes zeker pijn gedaan. Ze waren gewend om een grote voorsprong op de concurrentie te hebben, maar nu hebben ze niet meer de sterkste motor. Als je zo veel mensen verliest aan de concurrent, zal dat ongetwijfeld gevolgen hebben.' Zelf verloor Red Bull veel mensen aan Aston Martin, maar dat werd onder andere opgevangen door het aantrekken van enkele Mercedes-ontwerpers. 'Ze proberen allemaal om de beste mensen weg te kapen, binnen de budgetlimieten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws