AMuS analyseert: 'Red Bull zo'n zes tienden sneller dan Mercedes' Formule 1
Formule 1

AMuS analyseert: 'Red Bull zo'n zes tienden sneller dan Mercedes'

AMuS analyseert: 'Red Bull zo'n zes tienden sneller dan Mercedes'

Auto, Motor, und Sport heeft geanalyseerd dat Red Bull Racing zo'n zes tienden sneller is dan Mercedes. In de analyse van het Duitse medium worden de testdagen van de drie renstallen besproken. Mercedes gaf aan zich zorgen te maken over de W14 en geeft toe dat ze de consistentie van Red Bull niet kan evenaren, terwijl Ferrari nog steeds kampt met bandenslijtage. Aston Martin wordt als het team aangewezen dat iedereen nog wel eens flink kan verbazen tijdens het raceseizoen.

'Tot 80 minuten voor de zwart-wit geblokte vlag van de wintertestdagen had Ferrari de generale repetitie voor de première gewonnen', zo schrijft Auto, Motor, und Sport. Beide Ferrari-coureurs stonden bovenaan de tijdentabel. Charles Leclerc versloeg teamgenoot Carlos Sainz met twaalf duizendsten. Het flinterdunne verschil doet vermoeden dat de Ferrari-coureurs het maximale uit hun pakket haalden. 'Maar toen kwam de grote confrontatie: eerst wierp Lewis Hamilton de SF-23 van de troon. De zevenvoudig wereldkampioen gebruikte de superzachte C5-banden, die eigenlijk gebouwd zijn voor Monte Carlo en niet voor het bandenvretende circuit van Bahrein, voor zijn rondetijd van 1.30.664.'

'Red Bull zo'n zes tienden sneller dan Mercedes'

'Sergio Pérez beëindigde de jacht op tijden met een ronde van 1:30.305. De iets robuustere C4-banden waren voor de Red Bull-coureur voldoende voor de snelste ronde van de testdagen. Ze zijn ongeveer vier tienden langzamer dan de C5-variant. Pérez verbeterde de beste tijd van vorig jaar met 1,4 seconden.' Dat verduidelijkt ook de vraag of de nieuwe vloer tijd heeft gekost. 'In theorie ja, maar de ontwikkeling heeft alles verdubbeld en verdrievoudigd. Ferrari moest ook de C4-banden uitpakken voor haar snelste ronden. Max Verstappen werd niet op de baan gezien met die banden. Dat komt omdat die banden komend weekend niet beschikbaar zijn in Bahrein.'

'Ook zonder beste tijd is de Nederlander een grote favoriet voor zijn eerste zege van het seizoen. Zijn persoonlijk record van 1.31.650 op het C3-rubber is ongeveer vergelijkbaar met die van Ferrari. Maar gecorrigeerd door factoren als tankinhoud, motormodus, en asfalttemperatuur is de Red Bull met de tweevoudig wereldkampioen in de cockpit naar schatting twee tot vier tienden sneller dan Ferrari en zes tienden sneller dan Mercedes', schrijft Auto, Motor, und Sport. Ferrari liet significant meer bandenslijtage zien dan Red Bull, vooral op de zachtere banden in de longruns. 'Ik ben blij met wat we hebben. De nieuwe auto rijdt anders dan de oude, maar het is duidelijk vooruitgang', vatte Verstappen samen.

Ferrari nog niet met de optimale balans

Leclerc gaf aan dat Ferrari nog niet de optimale balans voor de SF-23 heeft gevonden, ondanks dat de Monegask liet weten dat de auto goed reageerde op de verschillende rijstijlen die hij heeft uitgeprobeerd. De auto is nu merkbaar sneller op de rechte stukken, maar dat veranderde ook de rijeigenschappen van de rode bolide. 'Misschien kan de Ferrari in ieder geval de tweede Red Bull-coureur in toom houden.' In een directe vergelijking verloor Pérez opnieuw veel tijd aan zijn teamgenoot, al moest hij toegeven dat de RB19 stabieler op de achteras staat. 'Desalniettemin verslijt Pérez de achterbanden meer dan Max (Verstappen, red.)', onthulde Helmut Marko. 'Hij heeft wel weer een stap vooruit gezet.'

'Het geheim van de RB19 moest nog ontcijferd worden'

Het geheim van de RB19 moest nog worden ontcijferd, maar uiterlijk is het een evolutie van de auto van vorig jaar. 'We konden de auto niet opnieuw uitvinden met een aanzienlijk kortere windtunneltijd', verklaarde de Oostenrijkse renstal. Opvallend is dat de Red Bull lager op de achteras staat dan de rest van het veld. Totaal het tegenovergestelde van vorig jaar. 'Ze zitten tien millimeter lager dan alle anderen. Als we zo laag zouden rijden, zou de bodemplaat breken', reageerde Mercedes.

Het team dat als derde in het WK eindigde van vorig jaar is voorlopig uitgesloten als competitie voor Red Bull. 'Er gaat nog iets niet goed', moest teambaas Toto Wolff toegeven. Wat precies, kan men niet zeggen. Soms zijn de coureurs tevreden met de balans, soms niet. Het varieert van ronde tot ronde, van bocht tot bocht. 'We stuiteren in ieder geval niet meer', zei Hamilton met een zucht van verlichting. Na best tevreden te zijn op de eerste testdag, stonden de auto's op de tweede dag veel in de garage. De monteurs veranderden constant de instellingen op de vooras. De voorbanden waren te koud en de achterbanden te warm.

Mercedes geeft toe de consistentie van Red Bull niet te kunnen evenaren

Op de laatste dag sloeg Mercedes terug, onderstreept door de tweede plaats van Hamilton. Russell eindigde de ochtend als tweede achter Sainz. 'Ferrari is sneller over één ronde. We zien er beter uit met de longruns. Maar we kunnen de consistentie van Red Bull niet evenaren', vatte Russell samen. Zo waren de omstandigheden van Bahrein, die constant aan het veranderen waren, moeilijk. Vooral de harde wind speelde daarin een rol, aangezien de coureurs de wind in de rug hebben op het rechte stuk. Mercedes kampt tegelijkertijd met een bolide met een onrustige achterkant. 'De Mercedes-ingenieurs vragen zich nog steeds af of de sleutel tot de sterke vormfluctuaties in de afstelling van het voertuig ligt, of dat de Mercedes W14 een ontwerpinterventie nodig heeft', laat Auto, Motor, und Sport weten.

Wolff maakt zich ondertussen zorgen over hoe Red Bull tijd wint. 'Ze remmen later, gaan langzamer de bocht in, accelereren veel eerder en winnen veel tijd met betere tractie. Als we de bochten op deze manier naderen, komen we niet eens bij de apex.' De ingenieurs van Mercedes willen erkend hebben dat de Aston Martin in de bochten met vergelijkbare kwaliteiten komt als de Red Bull. 'De focus ligt op de vooras. Ook bij de Zilverpijlen ontbrak het aan topsnelheid. Maar daar kan volgende week al verandering in komen. Mercedes wacht op een nieuwe achtervleugel met minder luchtweerstand. Deze vleugel gaan ze bij de Grand Prix van Bahrein introduceren.'

Aston Martin is het team dat iedereen vreest

Het beeld vervaagt achter de top drie teams, maar toch springen er twee teams uit. 'Je ziet Aston Martin voor Alpine en Alfa Romeo daar achteraan gaan. Wolff gelooft zelfs dat Aston Martin wel eens op de tweede plek zou kunnen eindigen. Fernando Alonso en Felipe Drugovich waren vooral overtuigend in de longruns. De AMR23 slikte de hobbels net zo goed als de Red Bull. Experts vermoeden dat voormalig Red Bull-technicus Dan Fallows de kennis uit zijn Red Bull-tijd nu winstgevend toepast op zijn nieuwe werkgever.'

Laatste kans op aanbiedingen voor het kijken van de F1 in 2023! Pak 34% korting op Viaplay. Klik hier voor de aanbieding of bekijk onze Formule 1-live-kijken-pagina.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws