AMuS zag kansen voor Verstappen als Ferrari strategisch steken liet vallen in Oostenrijk Formule 1
Formule 1

AMuS zag kansen voor Verstappen als Ferrari strategisch steken liet vallen in Oostenrijk

AMuS zag kansen voor Verstappen als Ferrari strategisch steken liet vallen in Oostenrijk

Michael Schmidt denkt dat Ferrari het tactisch uitstekend heeft gespeeld tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. De Italiaanse renstal kende geen problemen met de banden en hadden over het algemeen een snellere auto dan Red Bull Racing. Max Verstappen werd telkens snel naar binnen gehaald door zijn team, maar Ferrari reageerde perfect met Charles Leclerc en Carlos Sainz. Wel denkt dat de Duitse journalist dat Verstappen een kans had gemaakt als Ferrari een fout had gemaakt aan het einde van de race.

Door de snelheid bij beide renstallen kon Ferrari simpelweg reageren op de pitstops van Verstappen. Met inhalen had Leclerc geen enkele moeite. 'Ferrari koos voor de tactiek die nul risico's met zich meebracht', schrijft Schmidt op Auto, Motor und Sport. 'Ze hadden twee jokers in de hand, de snellere auto, en minder bandenslijtage. Ze konden Verstappen telkens te leiding terug laten pakken, en deze weer overnemen na de pitstop van Leclerc. In de tweede stint had Leclerc zeven ronden nodig om Verstappen in te halen, en in de derde stint maar drie.'

De mogelijkheden voor Verstappen

De wedstrijd werd weer even spannend bij tijdens de virtual safety car-situatie. Zowel Verstappen als Leclerc doken de pits binnen. 'Als Verstappen niet binnen was gekomen, dan had hij weer de leiding gehad, met een kussen van acht seconden voor twaalf ronden. Voor de virtual safety car kwam de coureur niet onder de 1:09,5. Hij zou nog langzamer geweest aan het einde van de race. Leclerc reed rond de 1:08.0 op verse mediums, ondanks de problemen met het gaspedaal. Hij had het gat binnen zes ronden gedicht.'

Er was zeker een manier geweest waarop Verstappen de race mogelijk nog had kunnen winnen. Wat als Leclerc niet naar binnen was gedoken en door was gereden op zijn oude hards? 'Op die manier had Ferrari de race kunnen verliezen. Verstappen had dan ongeveer negentien seconden goed moeten maken op vers rubber. Leclerc had het op oude hards misschien wel moeilijk gehad met zijn gaspedaal.'

Een race zonder problemen voor Sainz

Het was Sainz die voor de virtual safety car-situatie zorgde. Bij Auto, Motor und Sport denkt met dat de enkelvoudig racewinnaar een kans had gemaakt als hij door had kunnen rijden. 'De Spanjaard had Leclerc nog in de problemen kunnen brengen. Hij had Verstappen ingehaald en dan had hij kunnen profiteren van de problemen bij zijn teamgenoot. Op dat punt hadden ze hun coureurs moeten vertellen om hun posities vast te houden. Al het andere had de vrede in het team in gevaar gebracht', aldus Schmidt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws