Formule 1-teams mogen per seizoen maar een bepaald aantal keer motoronderdelen verwisselen zonder daarvoor een gridstraf te krijgen. Nu het 2020-seizoen is afgelopen maakt F1Maximaal de balans op van welke teams er over de limiet zijn gegaan en welke motorleverancier de minst betrouwbare motor heeft geleverd in de afgelopen zeventien races.
De motor van een Formule 1-auto bestaat uit meerdere onderdelen. Van de Internal Combustion Engine (ICE), de Turbo Charger (TC), de Motor Generator Unit – Heat (MGU-H) en de Motor Generator Unit – Kinetic (MGU-K) mogen er per seizoen drie gebruikt worden, terwijl de Energy Store (ES) en de Control Electronics (CE) slecht één keer zonder straf verwisseld mogen worden per seizoen.
Mercedes
De constructeurkampioen van 2020 heeft zich netjes aan de reglementen gehouden in 2020 en kwam niet voor onaangename verassingen te staan. Het Duitse Mercedes gebruikte precies het aantal onderdelen dat het mocht gebruiken, waardoor Lewis Hamilton en Valtteri Bottas niet tegen gridstraffen aan hoefden te kijken. Mercedes beschikt dus over een zeer betrouwbare krachtbron.
Red Bull Racing
Net als Mercedes hield ook Red Bull Racing zich netjes aan de regels. Het Oostenrijkse Formule 1-team, dat in 2020 met Max Verstappen en Alexander Albon aan de start stond, heeft van alle motoronderdelen precies hetzelfde gebruikt als de beide Mercedes-coureurs, ondanks de motorproblemen waardoor Verstappen een aantal keer uitviel afgelopen seizoen. De Oostenrijkers hebben een Honda-motor in de auto liggen.
McLaren
De nummer drie in het constructeurskampioenschap heeft het niet voor elkaar gekregen zich aan de beschikbaar gestelde onderdelen te houden. Met de auto van Carlos Sainz wist het team binnen de lijntjes te kleuren, maar bij Lando Norris werd er één extra ICE geïnstalleerd. Hetzelfde geldt voor de turbo. De Britse coureur moest door de onderdelen-wissel achteraan starten tijdens de Grand Prix van Sakhir. McLaren reed in 2020 nog met een Renault-motor, maar zal in 2021 aantreden met een Mercedes-krachtbron.
Racing Point
Racing Point had het, ondanks de motorbrand van Sergio Perez in Bahrein, erg gemakkelijk op het gebied van de motoren. Het team van Lawrence Stroll beschikte over Mercedes-krachtbronnen en verving in 2020 het precieze aantal toegestane onderdelen. In de laatste race van het seizoen, tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi, moest Perez wel uitvallen doordat de motor er mee ophield.
Renault
Het Franse Renault kan terugkijken op een geslaagd seizoen waarin het drie keer op het podium wist te eindigen. Dat het team zo competitief was in 2020, kan komen door de betrouwbaarheid van de motoren. Ondanks dat Esteban Ocon een aantal keer uitviel, heeft het team zich netjes aan de reglementen gehouden om een straf te voorkomen. Renault deed lang mee in de strijd om de derde plek, maar werd uiteindelijk vijfde.
Ferrari
Dat Ferrari in 2020 een slechte motor naar het circuit bracht, blijkt ook uit het aantal onderdelen-wissels van het Italiaanse team. Ferrari hield zich duidelijk aan de regels, want Sebastian Vettel en Charles Leclerc reden afgelopen seizoen slechts met twee verschillende MGU-K's, terwijl er drie zijn toegestaan per jaar. Ondanks dat wist het team maar drie keer op het podium te eindigen in 2020 en werd het zesde in het klassement.
AlphaTauri
Het zusterteam van Red Bull, AlphaTauri, leek dit seizoen voor Ferrari te kunnen eindigen, maar moet het uiteindelijk doen met een zevende plek. Dat de Honda-motor in 2020 betrouwbaar was, blijkt ook uit het aantal motoronderdelen dat AlphaTauri heeft gebruikt. Pierre Gasly en Daniil Kvyat hadden geen extra onderdelen nodig afgelopen seizoen en hebben dus geen straffen opgelopen.
Alfa Romeo
Bij Alfa Romeo hebben ze de motoronderdelen goed weten te sparen, want in 2020 hebben Kimi Räikkönen en Antonio Giovinazzi slechts twee verschillende Turbo Chargers en MGU-K's gebruikt. Daarnaast reed Giovinazzi het hele seizoen uit met maar twee MGU-H's. Mede doordat het klantenteam van Ferrari gridstraffen ontliep, wist het vóór Haas en Williams te eindigen in het constructeurskampioenschap.
Haas
Het Amerikaanse Haas leek, met de Ferrari-motoren, het seizoen uit te rijden zonder motor gerelateerde gridstraffen, maar moest er bij de Grand Prix van Sakhir toch aan geloven. Bij de auto van Pietro Fittipaldi, die de geblesseerde Romain Grosjean verving, werd er een nieuwe Energy Store en een CE geïnstalleerd. Fittipaldi startte toch al als laatste, dus veel veranderde er niet.
Williams
Bij Williams leek alles goed te gaan, tot aan de Grand Prix van Turkije. George Russell moest in één klap zijn ICE, TC en MGU-H vervangen, waardoor hij achteraan kon starten. Voor de rest heeft het team zich netjes aan alle reglementen gehouden en heeft Nicholas Latifi het precieze aantal onderdelen gebruikt als is toegestaan. Williams rijdt met Mercedes-motoren, maar wist geen punt te scoren in 2020.
Slechts drie coureurs met motor-gerelateerde gridstraffen in 2020
Uit bovenstaande gegevens valt te concluderen dat de Formule 1-teams zich in 2020 goed aan de reglementen hebben weten te houden. Vorig jaar kregen maar liefst negen van de twintig coureurs op de grid een straf voor het overschrijden van het aantal MGU-K's dat gebruikt mocht worden. Daar moet wel bij genoemd worden dat de teams in 2020 één extra MGU-K mochten gebruiken ten opzichte van vorig jaar.
In totaal zijn er in 2020 slechts drie coureurs bestraft voor het gebruiken van teveel motoronderdelen, waardoor er gezegd kan worden dat de betrouwbaarheid dit seizoen erg hoog lag. Als er puur naar het aantal onderdelen gekeken wordt, valt er zelfs te stellen dat Ferrari de meest betrouwbare motor had dit jaar. Het Italiaanse team kwam echter vermogen tekort om vooraan mee te doen tijdens de races.
Kijkende naar het aantal gebruikte onderdelen, heeft Honda het ook goed gedaan in 2020. Red Bull en AlphaTauri hebben namelijk precies het aantal onderdelen gebruikt dat toegestaan was. Mocht de Japanse autofabrikant volgend jaar meer vermogen weten te vinden, kunnen de Oostenrijkers met Verstappen en Perez het Mercedes in 2021 wellicht lastiger maken dan in 2020.
Ook is het van belang om mee te nemen dat dit seizoen slechts zeventien races telde, maar met dezelfde hoeveelheid (op de MGU-K na) onderdelen reed. Daardoor kon met strategisch wisselen en dat is uiteindelijk de algehele betrouwbaarheid van alle motorfabrikanten ten goede gekomen.
Gebruikte motoronderdelen per Formule 1-team in 2020
Eindpositie 2020 | Team | ICE | TC | MGU-H | MGU-K | ES | CE |
1 | Mercedes | 6 | 6 | 6 | 6 | 4 | 4 |
2 | Red Bull | 6 | 6 | 6 | 6 | 4 | 4 |
3 | McLaren | 7 | 7 | 6 | 6 | 4 | 4 |
4 | Racing Point | 6 | 6 | 6 | 6 | 4 | 4 |
5 | Renault | 6 | 6 | 6 | 6 | 4 | 4 |
6 | Ferrari | 6 | 6 | 6 | 4 | 4 | 4 |
7 | AlphaTauri | 6 | 6 | 6 | 6 | 4 | 4 |
8 | Alfa Romeo | 6 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 |
9 | Haas | 6 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
10 | Williams | 7 | 7 | 7 | 6 | 3 | 4 |
Door: David Boorsma
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties