Boordradio's GP Brazilië | Verstappen stellig: 'Vraag me dat niet nog een keer!' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Brazilië | Verstappen stellig: 'Vraag me dat niet nog een keer!'

Boordradio's GP Brazilië | Verstappen stellig: 'Vraag me dat niet nog een keer!'

De Grand Prix van Brazilië was een race gedomineerd door boordradio's over mogelijke stalorders bij alle drie de topteams. Zo weigerde Max Verstappen Sergio Pérez voorbij te laten gaan in de laatste ronde, terwijl Charles Leclerc nul op het rekest kreeg toen hij aan Ferrari vroeg of Carlos Sainz geslachtofferd mocht worden. Bij Mercedes was het de vraag of een één-twee mogelijk was als er werd geduelleerd.

Chaos begon echter al met iets anders: een nieuwe aanvaring tussen Verstappen en Lewis Hamilton. In ronde 7 ging de Nederlander aan de buitenkant van bocht 1 langs de Mercedes-coureur. Eenmaal aan de binnenkant in bocht 2 bleek er geen ruimte meer te zijn. 'Hij gaf me geen ruimte, ik heb schade aan mijn voorvleugel', riep Verstappen direct na het contact.

Hamilton was het daar waarschijnlijk niet mee eens. 'Dat was geen race-incident maat', aldus de zevenvoudig wereldkampioen. Hij maakte zich zorgen over de toestand van zijn bolide. 'Hoeveel van mijn vloer is kapot?', vroeg de 37-jarige zich af. 'Niet veel voor zover we kunnen zien, gewoon gaan racen', antwoordde ingenieur Peter Bonnington geruststellend.

Verstappen verbaasd over straf; Russell wil racen tegen Hamilton

Verstappen werd ondertussen op de hoogte gesteld dat hij door de wedstrijdleiding schuldig is bevonden voor het incident en niet Hamilton. 'Je hebt vijf seconden straf gehad voor het incident in bocht 1', aldus Gianpiero Lambiase. Verstappen was verbijsterd. 'Waar verwachtten ze dan dat ik heen ging? Hij gooide de deur dicht voor me! Maar het maakt niet uit...'

In de tweede helft van de race was er een neutralisatie na het stilvallen van Lando Norris. Na de herstart vroeg kopman George Russell zich af wat nou precies de bedoeling was met teamgenoot Hamilton direct achter zich. 'Gaan we racen of gaan we voor een één-twee?' Zijn ingenieur reageerde: 'Je mag racen, maar wel respectvol.' Hamilton hield zich met andere dingen bezig. 'Shit, we hebben gasten op gloednieuwe banden achter ons.'

Leclerc vraagt om teamorders, maar krijgt niet wat hij wil

Leclerc was ondertussen bezig aan een inhaalrace en ging richting teamgenoot Sainz. De Spanjaard was ondertussen op jacht naar de twee Mercedessen. 'Vertel Carlos om maximaal aan te vallen', zei Leclerc over de boordradio. De Monegask zat met de tweede plaats in het kampioenschap in zijn hoofd. 'Denk aan het kampioenschap als de posities zo blijven.' Op dit moment reed Sainz nog altijd voor Leclerc.

Ferrari weigerde uiteindelijk om Sainz' derde plaats in te leveren voor een betere puntenfinish van Leclerc. 'Het is een te groot risico, denken we', vertelde zijn ingenieur, met oog op Fernando Alonso die mogelijk had kunnen profiteren van teamorders bij de Scuderia. Leclerc, die vierde werd, was het daar overduidelijk niet mee eens. 'Wat een grap...'

Verstappen moet het ontgelden na weigeren Pérez voorbij te laten gaan

Maar wie dacht dat het grootste drama bij Ferrari was, had het mis. Bij Red Bull ontpopte een nog veel groter verhaal. Verstappen was net als Leclerc bezig aan een inhaalrace en haalde Pérez in voor P6. 'Laat Pérez voorbij als je Alonso niet inhaalt voor bocht 12', luidde de instructie van zijn ingenieur. Maar Verstappen ging niet voorbij aan Alonso én liet Pérez er op het einde ook niet meer langs.

'Wat is er gebeurd Max?', was Lambiase verbijsterd. Verstappen koos voor eigen belang en uitte zijn ongenoegen na de wedstrijd. 'Ik heb het jullie van de zomer al gezegd! Vraag me dat niet nog een keer, is dat duidelijk? Ik heb het jullie uitgelegd en daar sta ik achter.' Pérez was pislink en ontving excuses van zijn team. Verstappen moest het vervolgens ontgelden. 'Ja, hij heeft laten zien wie hij écht is!', aldus Pérez.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws