Boordradio's GP Nederland | Pérez vol verbazing: 'Heeft Max nu een undercut bij ons geplaatst?' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Nederland | Pérez vol verbazing: 'Heeft Max nu een undercut bij ons geplaatst?'

Boordradio's GP Nederland | Pérez vol verbazing: 'Heeft Max nu een undercut bij ons geplaatst?'

Max Verstappen wist glansrijk voor de derde keer op rij zijn thuisrace te winnen, maar het ging niet van een leien dakje voor de wereldkampioen. Onverwachte en hevige regenbuien zorgde voor de nodige chaos en veel bandenwissels tijdens de race, en updates over het weer kwamen daardoor ook vaak voorbij op de boordradio's. F1Maximaal zet de verder nog leukste boordradio's op een rijtje.

Gelijk aan het begin van de race begon er al een discussie tussen Verstappen en zijn ingenieur Lambiase over het wel of niet verwisselen van de slicks naar de regenbanden. Lambiase legde uiteindelijk de keuze bij Verstappen neer in de tweede ronde: 'Als je ermee kan leven, blijf buiten', waarop Verstappen antwoordde dat hij graag wilde weten wat er op de weerradar stond. 'Ik denk dat we in dit rondje naar binnen moeten', besloot Lambiase uiteindelijk. Bij Mercedes kwam daarentegen de beslissing om naar de regenbanden te laat, en Hamilton klaagde erover: 'We hadden naar binnen moeten gaan, man, het is erg nat.' Het was niet de laatste keer dat het weer over de boordradio's werd besproken, vooral Pérez bleef in rondes achttien en twintig vragen wat de weersvoorspelling was.

Ferrari geeft een teamorder

Ook bij Ferrari was er even later, tijdens de achtste rond, discussie, en kwam er uiteindelijk iets wat leek op een teamorder. 'Charles (Leclerc, red.) heeft schade aan de voorvleugel', werd verteld aan Sainz. 'Oké, maar laat dat mij niet langzamer rijden, alsjeblieft', antwoordde Sainz. Uiteindelijk liet Leclerc zijn teamgenoot voorbij. Waar geen duidelijk teamorders waren, was terug bij Red Bull, waar Sergio Pérez met verbazing reageerde op de undercut die Verstappen tijdens ronde dertien bij de Mexicaan plaatste. 'Heeft Max (Verstappen, red.) nu een undercut bij ons geplaatst?' Zijn ingenieur was duidelijk: 'Ja, Verstappen plaatste een undercut.'

Chaotische boordradio's door akkefietjes en de regen

Niet alleen de regen zorgde voor chaos en veel boordradio's tijdens de race in de Zandvoortse duinen, ook akkefietjes tussen de coureurs zelf. Zo probeerde Alexander Albon een inhaalactie bij Kevin Magnussen te plaatsen, maar de Deen ketste de actie aggressief af, waardoor de twee bolides elkaar even raakten. 'Wat de f*ck was dat?' vroeg Albon na het incident met Magnussen. 'Copy, we hebben het gezien', volgde het antwoord van zijn ingenieur. Waar het akkefietjes tussen Albon en Magnussen met een sisser afliep, had teamgenoot Logan Sargeant wat minder geluk en hij eindigde uiteindelijk naast de baan. Gelukkig kwam de Amerikaan snel op de lijn dat hij oké was, maar hij snapt niet hoe het ongeluk plaats had kunnen vinden: 'Ik had net een crash. Ik weet niet wat er gebeurd is, man.'

Meer boordradio's over de regen kwamen er rond ronde 33, toen Leclerc verteld werd dat er over tien minuten regen werd verwacht. Ook de andere coureurs kregen de actuele regensituatie te horen van hun ingenieurs. Tegen het einde van de race werd de race zelfs even stilgelegd vanwege de hevige buien, iets wat de ingenieur van Fernando Alonso al eerder had voorspeld: 'Wanneer de regen komt, gaat het nog heviger zijn dan tijdens de start van de race.' Ook Esteban Ocon kreeg te horen zich schrap te zetten voor de buien: 'Er is erg hevige regen op komst, Esteban, erg extreem.' De keuze van het team om de Fransman op de full wets te zetten, werd echter niet in dank afgenomen door Ocon: 'Dit is de ergste beslissing, jongens! F*ck!'

Leclerc krijgt te horen dat hij de wedstrijd niet kan afmaken

Bij Ferrari was het team tijdens de race nog niet uitgediscussieerd na de teamorders, en de ingenieur van Sainz informeerde de Spanjaard hoe lang zijn softs nog meekonden. 'Je denkt niet dat we het tot het einde kunnen redden?' wilde Sainz weten. 'Op dit moment denken we van niet, maar we houden het in de gaten.' Teamgenoot Leclerc redde het sowieso niet tot het einde van de race, want in ronde 43 kreeg de Monegask te horen: 'De situatie wordt erger, dus we halen de auto uit de race.' Leclerc reed vanwege schade aan de vloer van zijn auto achter in het veld rond.

Hamilton kwam tegen het einde van de race nog achter zijn teamgenoot te liggen, die duidelijk moeite had zijn auto op de baan te houden, en zelfs nog met een wiel in het gras terecht kwam. Hamilton zag dit en vroeg daarom aan het team om Russell voor hem aan de kant te laten gaan. 'Kan George (Russell, red.) me alsjeblieft voorbij laten gaan? We zitten allebei op een hele andere bandenstrategie.' Zeven rondes later was de race van Russell ook vroegtijdig afgelopen, nadat hij een lekke band had opgelopen in zijn gevecht met Lando Norris.

De laatste boordradio van de race was voor winnaar Verstappen, die voor de derde keer op rij zijn thuisrace wist te winnen. 'Ja, wow. Het werd ons niet makkelijk gemaakt vandaag, maar opnieuw, ongelooflijk, jongens. Geweldig om zo terug te komen van de zomerstop.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws