Boordradio's VT1 | Verstappen: 'Er ligt nóg minder grip dan voorheen..' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT1 | Verstappen: 'Er ligt nóg minder grip dan voorheen..'

Boordradio's VT1 | Verstappen: 'Er ligt nóg minder grip dan voorheen..'

Istanbul Park is het circuit dat door de Formule 1-coureurs moet worden overmeesterd dit weekend, en dat zal makkelijker gaan dan in 2020. Het circuit kende destijds totaal geen grip, Lando Norris kwam er na enkele seconden al achter dat dat dit jaar niet het geval is. Ook hoorden we via de boordradio Max Verstappen over de grip op het circuit, hoewel hij spoedig stevig contact met het asfalt ook weer verloor.

Norris trapte het boordradio-verkeer af in Turkije. Na zijn teleurstellende slotfase in Rusland was het de jonge Brit die als een van de eerste rijders het circuit op ging. 'Het is veel, veel beter dan vorig jaar', meldde hij bij de McLaren-pitmuur. Goed nieuws, gezien door veel rijders gevreesd werd dat het ook in het 2021-weekend weer een ware glijpartij zou worden. De meeste gladheid is door Istanbul Park dus weggewerkt.

Niet veel later was het de beurt aan Pierre Gasly om geïnformeerd te worden door zijn team. AlphaTauri was de weersverwachting van dit weekend nauwlettend aan het volgen. Hoewel er op de vrijdag geen regen verwacht wordt (zaterdag en zondag wel, red.), was een weerupdate voor de Fransman noodzakelijk: 'Er is veel wind bevestigd voor deze sessie', meldde zijn AlphaTauri-ingenieur. 'In bocht twaalf heb je de wind in je rug.'

Verstappen met wisselende grip

Voor Verstappen was het een sessie waarin hij eerst grip vond, en deze toen weer volledig kwijtraakte. Toen de wit-rode RB16B het asfalt raakte, kwam er meteen bericht vanaf de pitmuur: 'Kijk eens hoe de balans is in de eerste ronde. Er wordt gezegd dat er veel grip ligt.' Red Bull had mee zitten luisteren met de andere F1-coureurs. Verstappen bevestigde spoedig het vermoeden van de Oostenrijkse renstal: 'Zo voelt het ook.'

Tijdens zijn snelle ronde kwam hij er echter achter dat het Turkse circuit voor de banden nog best een uitdaging zal gaan vormen. In de laatste bocht van de laatste sector glibberde de Red Bull onder hem vandaan, waarna hij klaagde over de boordradio: 'Er ligt nóg minder grip dan voorheen. Ik heb geen front-end.' Hiermee doelt hij op grip bij de neus van de bolide, die hij in die laatste bocht van zijn rondje volledig miste.

Zijn team vroeg of hij binnen wilde komen voor een voorvleugel-aanpassing. Het team rijdt dan met wat meer luchtweerstand aan de voorkant van de auto, wat logischerwijs het gripniveau verhoogt, maar snelheid op het rechte stuk kost. Verstappen weigerde: 'Dat is het denk ik niet. Het is iets met de banden..', stelde hij overtuigd. Wat het dan precies was, wilde hij overigens niet kwijt.

Russell met problemen, Tsunoda met verkeer

George Russell, die de sessie uiteindelijk zelfs in de top tien af wist te sluiten, kende geen vlekkeloze sessie. We zagen heel VT1 eigenlijk niets van de Williams, die zich rustig mengde tussen de rondetijden op het middenveld. Tegen het einde van de training werd Russell vocaal: 'Terugschakelen gaat heel, heel erg slecht.' Vermoedelijk een versnellingsbakprobleem dus.

Tenslotte was ook Yuki Tsunoda nog even te horen. De Japanner werd zeventiende en kon beslist niet alles uit de AlphaTauri halen dat erin zit. Als je dan ook nog eens in je snelle ronde een traag rijdende Alfa Romeo tegenkomt, dan is de maat blijkbaar vol. 'Deze f*cking idioot!', riep hij in de richting van zijn collega. Daarna wist hij zijn tijd ook niet meer te verbeteren, waardoor hij de sessie op een teleurstellende P17 afsloot.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws