Corriere dello Sport: 'Veel te veel teams rijden met een te lage bandenspanning' Formule 1
Formule 1

Corriere dello Sport: 'Veel te veel teams rijden met een te lage bandenspanning'

Corriere dello Sport: 'Veel te veel teams rijden met een te lage bandenspanning'

Teveel teams sjoemelen met de luchtdruk van de banden, meldt Corriere dello Sport. Hoe het gebeurt is niet duidelijk, maar het doel is om er meer grip mee te winnen. Er zouden binnenkort nieuwe reglementen moeten komen om het probleem aan te pakken.

In principe is het al illegaal om de bandenspanning eigenhandig te veranderen, maar er wordt door de FIA nauwelijks op gecontroleerd. Daarbij komt dat de teams zelf de druksensoren moeten ontwerpen en daar dus weinig toezicht op is. Een te lage bandendruk kan gevaarlijk zijn en volgens Corriere dello Sport is de kans groot dat het de reden was achter de klapbanden van Lance Stroll en Max Verstappen.

'Er zullen een paar woorden worden toegevoegd aan de technische voorschriften van de FIA om dit lek te dichten', schrijft het medium. 'Veel te veel teams vinden een manier om met een lagere bandenspanning dan voorgeschreven te rijden. Het is ernstig dat dit ook in Baku gebeurde, teams speelden met de veiligheid.'

Onduidelijkheid resteert

De vraag resteert hoe teams de bandenspanning eigenhandig kunnen verminderen, zonder dat ze daarop worden betrapt. 'Heeft iemand een manier gevonden om het vocht in het inflatiegas te verminderen?' Dat vraagt Corriere dello Sport zich af. 'Heeft een team de druktest voor de start doorstaan door de wielen bovenmaats te verwarmen met thermische jacks? Zodat bij de daaropvolgende afkoeling de luchtdruk afneemt.'

De FIA zou het antwoord moeten hebben en de federatie zou niet stoppen met het onderzoeken van de criteria aan de hand waarvan gegevens worden verzameld en doorgestuurd. 'Het is noodzakelijk om geduld te hebben', zo sluit de krant af. 'Het probleem komt voort uit het feit dat de besturingssensoren worden geleverd en ontwikkeld door individuele teams. Kortom: elk team controleert zichzelf. Het is duidelijk dat dit een grap is en vanaf 2022 zullen deze sensoren voor iedereen uniek zijn en door de FIA zelf worden gedistribueerd.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws