Dit vinden de teams na de kwalificatie in Frankrijk: 'Bij de rode vlag was het game over' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na de kwalificatie in Frankrijk: 'Bij de rode vlag was het game over'

Dit vinden de teams na de kwalificatie in Frankrijk: 'Bij de rode vlag was het game over'

In 'Dit vinden de teams...' richt F1 Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Aston Martin, Alfa Romeo, Williams en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan.

Alpine F1 Team

Voor Esteban Ocon was het flink balen, want hij viel net buiten de top tien. 'Het is jammer, maar we weten dat we alles op alles kunnen zetten. Na een goede start van de kwalificatie in Q1, waarbij de auto goed aanvoelde op de softs, leken we in Q2 net het tempo te missen op de medium. Het gaat allemaal om die kleine marges en dat is het verschil tussen Q3 halen of niet. Het is frustrerend, maar het weekend is nog niet voorbij', aldus Ocon, die hoopt op een betere race.

Zijn teamgenoot, Fernando Alonso, wist wel de top tien binnen te komen. 'Ik ben blij en ik denk dat het min of meer is waar we verwacht hadden te staan. Ons tempo zag er goed uit toen we de kwalificatie ingingen en ik had het gevoel dat we de meeste van onze ronden tijdens de sessie hebben gemaximaliseerd, op een paar uitzonderingen na. Het wordt erg krap in de race. We zitten in de buurt van een aantal zeer snelle auto's die allemaal op dezelfde banden rijden', sluit Alonso af.

Aston Martin

Het lukte Sebastian Vettel net als Ocon niet om de top tien te halen. 'We zagen er in Q1 sterk uit op de zachte banden, maar ik denk niet dat iemand de race op de zachte banden wilde beginnen en daarom reden we in Q2 op de medium banden. We dachten dat er een reële kans was om Q3 te halen op de medium banden, maar door nog onbekende redenen voelde de balans niet zo goed aan tijdens mijn laatste run. Misschien heb ik iets te hard gepusht', blikt Vettel terug.

Alle rode vlaggen zorgde ervoor dat Lance Stroll geen goede kwalificatie kon rijden. 'Je kunt nooit voorspellen wanneer er rode vlaggen gaan vallen en we hadden de pech dat we er in Q1 twee hadden. Ik heb ook een rondetijd laten schrappen, maar die ronde toonde aan dat er een goede snelheid in de auto zit. Ik was tevreden met de balans en de vooruitgang die we dit weekend al hebben geboekt, dus ik heb zeker positieve punten', besluit Stroll.

Alfa Romeo

Net als Stroll, had ook Kimi Raikkonen last van de rode vlaggen. 'De laatste tijd lijken de rode vlaggen mijn ronden steeds te vernietigen. Ik zat in een goede race, de tijd zou goed zijn, maar toen de rode vlag kwam, was het game over. Uiteindelijk is dat wat het is en ik kan er niets aan doen. P17 op de grid is niet ideaal, maar tijdens de race zijn er nieuwe kansen: ons racetempo was op vrijdag in orde, dus we gaan proberen om een resultaat te halen uit een teleurstellende zaterdag', hoopt Raikkonen.

Daarentegen deed Antonio Giovinazzi het erg goed. 'We mogen blij zijn met het resultaat. Ons doel was P11, dicht bij de top tien, maar niet helemaal daarbinnen, want we wisten dat de zachte banden geen goede compound zouden zijn voor de race. Dat doel hadden we bijna bereikt en we zaten heel dicht bij de auto's voor ons. Tijdens de race is alles mogelijk. Door onze startband te kiezen, kunnen we onze strategie maximaliseren', denkt Giovinazzi.

Williams

George Russell kijkt met een overwegend goed gevoel terug op zijn kwalificatie. 'Het was een goede sessie, maar een beetje rommelig met de rode vlaggen en het verkeer waar ik mee te maken had. Mijn ronde in Q2 was niet zo goed als ik had gewild; het waren mijn eerste echte ronden op de medium band en daar moet je een beetje aan wennen, dus ik denk dat er nog wel een paar tienden bij hadden gekund als ik eerlijk ben. Desalniettemin is P14 een goed kwalificatieresultaat', aldus een tevreden Russell.

Maar voor Nicholas Latifi was het een stuk minder goed. 'Helaas waren mijn eerste banden verspeeld door de eerste rode vlag, en de tweede rode vlag betekende dat ik maar één vliegende ronde heb kunnen voltooien. Dat was natuurlijk frustrerend, want ik was beter dan mijn vorige tijd, maar het haalde een paar anderen uit en zo gaat dat soms in het racen. De auto voelde hier echter goed aan, dus we zullen zien wat we morgen in de race kunnen doen."

Haas F1

Het was voor Mick Schumacher de eerste keer dat hij in Q2 terecht kwam, maar hij kon geen tijd noteren, doordat hij in Q1 van de baan schoot. 'Ik ging te hard de bocht in en daardoor verloor ik de achterkant. De auto heeft veel last van de wind. Desalniettemin zijn we erin geslaagd om onze eerste Q2-sessie van het jaar te rijden, dus de dingen klaren op en hopelijk kunnen we in de toekomst meer van dit soort dagen krijgen. Er is schade aan de auto, hoe groot weten we nog niet', vertelt Schumacher.

Ook Nikita Mazepin had last van zijn auto. 'Ik was niet helemaal tevreden. Helaas kon ik mijn rondetijd niet neerzetten op het moment dat het nodig was en niet zo snel als het moest. Als je twee rode vlaggen hebt in een sessie en het is zo kort, dan gebeurt dat. Als je naar de statistieken kijkt, gebeuren dit soort dingen niet vaak, maar als ze gebeuren, wordt de nachtrust op zaterdag een beetje onderbroken, zullen we maar zeggen', sluit Mazepin af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws