Elliot over winst Verstappen in Monza: 'De verdiende winnaar heeft gewonnen' Formule 1
Formule 1

Elliot over winst Verstappen in Monza: 'De verdiende winnaar heeft gewonnen'

Elliot over winst Verstappen in Monza: 'De verdiende winnaar heeft gewonnen'

Mike Elliot, de technisch directeur van Mercedes, heeft in de debrief op het Youtube-kanaal van het team uitleg gegeven over het einde van de race in Monza. Ook gaf de Brit aan dat Max Verstappen de verdiende winnaar was. Elliot ging verder nog in op de strategie van Lewis Hamilton, die tot verbazing van sommige fans op de medium band startte.

Elliot trapt af met wat hij vond van de situatie met de safety car in Monza: 'De wedstrijdleiding moest een lastige beslissing nemen. Het eerste wat ze in hun hoofd hebben is de veiligheid. De enige manier om de stilstaande auto te verwijderen is met een kraan. Wat je dan kan doen is of je stopt de race met een rode vlag of je zet de safety car in. De safety car pikte Russel op en niet Verstappen, wat waarschijnlijk had moeten gebeuren.'

Hij vervolgt: 'Het duurde lang voordat alle auto's weer bij elkaar waren en de auto van het circuit gehaald was. In de situatie waar we ons in bevonden zou er nooit een herstart hebben plaatsgevonden. Vanuit het perspectief van een team is wat we graag zien consistentie. We willen dat de regels elke keer op dezelfde manier toegepast worden, zodat we weten wat er in bepaalde situaties gaat gebeuren.'

'De verdiende winnaar heeft gewonnen'

Volgens de technisch directeur van Mercedes is Verstappen de verdiende winnaar: 'Wij hadden graag gezien dat George Russell nog had kunnen racen en misschien één of meerdere posities had kunnen pakken. Maar uiteindelijk heeft de verdiende winnaar gewonnen. Dat Verstappen de race onder de safety car wint is iets wat kan gebeuren tijdens een race en dat moeten we accepteren.'

Vervolgens gaat Elliot wat dieper in op de strategie van Hamilton en waarom hij op de medium band begon. 'De reden dat we voor de medium band bij Hamilton kozen was omdat de degradatie van de zachte band er voor zou zorgen dat de medium band sneller zou zijn. We hadden een aantal mindere auto's voor ons en dus konden we gebruik maken van onze snelheid om die in te halen. De zachte band zou voor een aantal rondes snel zijn geweest, maar op de lange termijn was de medium band de beste keuze.'

'Tegen het einde van de stint zouden we dan tegen betere auto's meer hebben aan de snelheid en mindere degradatie van de medium band. Een ander voordeel is dat we daardoor langer konden doorrijden. Als je een snellere auto hebt wil je graag in vrije lucht rijden en niet tegengehouden worden door andere auto's. Doordat andere auto's voor ons op de zachte band begonnen moesten ze eerder een pitstop maken. Dat zorgde ervoor dat wij meer ruimte hadden om de maximale snelheid uit de auto te halen in vrije lucht.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws