Schmidt verklaart verlies in performance Ferrari: 'Kleiner werkvenster en veel bandendegradatie' Formule 1
Formule 1

Schmidt verklaart verlies in performance Ferrari: 'Kleiner werkvenster en veel bandendegradatie'

Schmidt verklaart verlies in performance Ferrari: 'Kleiner werkvenster en veel bandendegradatie'

Michael Schmidt ziet dat de bolide van Ferrari in de afgelopen maanden steeds minder is geworden, terwijl de RB18 van Red Bull Racing juist de allround-karakteristieken van de F1-75 heeft overgenomen. De Duitse journalist merkt dat de auto van Ferrari een steeds kleiner werkvenster heeft gekregen, waardoor de compromissen in de afstelling ervoor zorgen dat de banden sneller degraderen. Mattia Binotto wijst naar een upgrade van Ferrari, terwijl Schmidt de technische richtlijnen omtrent porpoising de schuld geeft.

Max Verstappen wist de afgelopen vier races te winnen. Red Bull lijkt de snelste auto te hebben, maar het gat met Ferrari is nog altijd niet al te groot. 'Ferrari heeft nog steeds een snelle raceauto, want Leclerc had gewoon op poleposition kunnen staan', zegt Schmidt bij Auto, Motor und Sport. 'Wat je wel moet concluderen is dat Red Bull een hele goede allrounder heeft gemaakt. De auto is goed in lage- en hogesnelheidsbochten. Het was eerst de F1-75 van Ferrari die deze karakteristieken had, maar deze heeft de auto verloren.'

Compromissen in de afstelling doen Ferrari pijn

Schmidt denkt nog altijd dat de technische richtlijnen het team van Ferrari hebben geraakt. De journalist ziet dat het heel lastig is om de F1-75 op de juiste manier af te stellen. 'De bolide van Ferrari had natuurlijk last van porpoising, maar de coureurs stoorden zich er niet aan. Daarom heeft het team het probleem links laten liggen. Nu moeten ze de auto nou eenmaal aanpassen en dan zie je ineens dat de bolide een heel klein werkvenster heeft.'

Het kleinere werkvenster heeft het team vooral op Spa-Francorchamps veel pijn gedaan. 'Als je werkvenster steeds kleiner wordt dan is het moeilijk om een goed werkend compromis te vinden. Op Spa-Francorchamps heb je met bochten als La Source, waar je met zeventig kilometer per uur door heen rijdt, en Blanchimont, waar je driehonderd kilometer per uur rijdt, een compromis in de afstelling nodig.' Schmidt gaat er daardoor wel vanuit dat de Grand Prix van België een incident was. 'In Zandvoort was het al een stuk beter, omdat er geen grote verschillen zijn in de soorten bochten.'

Ferrari verdenkt nieuwe vloer

De problemen met de afstelling hebben er in de afgelopen weken voor gezorgd dat de F1-75 veel bandendegradatie heeft. Verstappen reed op Zandvoort in de beginfase ook snel weg bij Charles Leclerc. 'Binotto heeft mij ergens verteld dat ze er als sinds de Grand Prix van Frankrijk last van hebben. Daar bracht Ferrari een nieuwe grotere vloer.' Schmidt gelooft de woorden van de Ferrari-teambaas echter niet. 'Ik denk dat de oplossing voor het stuiteren ervoor heeft gezorgd dat het werkvenster van de auto is verkleind en dat de bolide door de compromissen in de afstelling problemen heeft met bandendegradatie.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws