Het Formule 1-circus is dit weekend voor het eerst naar Europa afgereisd, maar twee van de zes rookies hebben nu al een flinke klap te verwerken gehad. Isack Hadjar reageert op het ontslag van Jack Doohan, en is daarbij zeer kritisch op het team van Alpine. De Racing Bulls-coureur werd ook geconfronteerd met de GT3-test van Max Verstappen op de Nordschleife.
Hadjar heeft pas enkele races ervaring in de Formule 1, maar lijkt nu al de kopman van het zusterteam van Red Bull Racing te zijn. De Frans-Algerijnse coureur reist met vijf punten af naar Italië. 'Het is de thuisrace van het team, dus ik slaap ook gewoon thuis. Dat voelt veel beter aan dan de overzeese races. Ik heb een appartement in Faenza, maar ik was er voor het laatst voor de Grand Prix in Melbourne.' Racing Bulls is gevestigd in Faenza, dat op dertien kilometer afstand van het circuit ligt.
Sneer naar Alpine
Het Formule 1-seizoen ging met zes debutanten van start, maar Jack Doohan is nu al niet meer aanwezig. De Australiër wordt vanaf dit weekend vervangen door Franco Colapinto, die ook nog geen volledig Formule 1-seizoen achter de rug heeft. Hadjar reageert uitgesproken als hem gevraagd wordt naar het ontslag van Doohan bij Alpine. 'Zelfs voor het seizoen begon, hing er al een luchtje aan', vertelt de 20-jarige onder meer aan F1Maximaal.nl. Alpine raakte verder ook teambaas Oliver Oakes kwijt, die in verband gebracht wordt met Red Bull.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In de winterstop trok Alpine vier reservecoureurs aan, en al voor de start van het seizoen werd gezegd dat Doohan een contract voor slechts vijf of zes races zou hebben. 'Hij begon het seizoen al met veel druk en verwachtingen. Dat is niet echt een goede omgeving. Het seizoen is pas zes races bezig', benadrukt Hadjar. 'Hij heeft weinig kansen gehad, en het is ook niet zo dat hij een raket van een auto heeft', sneert Hadjar naar Alpine, dat voorlaatste staat in het constructeurskampioenschap. 'Het is nogal wreed.'
Hadjar prijst zich gelukkig dat hij bij Red Bull niet in dezelfde positie gebracht werd. 'Ik had niet diezelfde druk voor aanvang van het seizoen, dus dat helpt absoluut. Ik voelde vanaf het eerste moment ook veel steun.' De jongeling reageert op het feit dat na Liam Lawson al twee rookies uit hun team zijn gezet. 'Ik kan het wel begrijpen als je Red Bull Racing bent en je voor de wereldtitel wil vechten. Bij een topteam is dat logischer, maar als je wil dat een rookie ervaring opdoet, moet je hem wel races laten rijden.'
Gesprekken met Marko
Helmut Marko staat erom bekend dat hij zeer streng kan zijn voor jonge coureurs, maar Hadjar geeft desgevraagd aan dat hij dat nooit zo ervaren heeft. 'Helmut was voor mij nooit zo streng, dus ik kan niet reageren op de situatie van andere coureurs in het rijdersprogramma. Ik had er nooit problemen mee', vertelt Hadjar, die Marko niet nodig heeft om zijn eigen prestaties te beoordelen. 'In Miami had ik wel een punt moeten scoren. Ik kwam uiteindelijk ongeveer een tiende tekort.'
Yuki Tsunoda had in Miami een tijdstraf, en vocht de helft van de race tegen Hadjar, die zo'n vijf seconden achter hem reed. 'Ik ben wel blij dat ik al aangekomen ben op het punt waarop ik over dit soort details kan praten. In normale omstandigheden weet ik de auto al tot de absolute limiet te pushen, dus ik richt me nu op de details.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hadjar geeft ook prijs dat zijn team dit weekend nieuwe onderdelen meeneemt. 'We hebben een grote upgrade. Het ziet uit als een grote upgrade, maar we zitten aan het einde van deze reglementen, dus je vindt nooit zomaar vier tienden. Het is wel een upgrade, en alle kleine beetjes helpen. Als ik naar de laatste kwalificaties kijk, misten we Q3 soms op een paar honderdsten. Williams is nu wel sterker, maar we moeten zelf gewoon maximaliseren. Die paar honderdsten kunnen er ook in zitten dat je soms een paar meter later moet remmen. De upgrade kan ons wel helpen hierbij.'
Snelle Verstappen
Aan het einde van de mediasessie werd Hadjar nog even gevraagd naar de testsessie van Franz Hermann, de naam die Max Verstappen gebruikte bij een testdag op de Nordschleife. De Formule 1-wereldkampioen kwam in actie in een GT3-auto van Ferrari, en zou volgens Helmut Marko meteen het ronderecord aangescherpt hebben. 'Reed hij een ronderecord?!' roept Hadjar uit. Vervolgens discussiëren de aanwezige journalisten of Verstappen nu wel of geen ronderecord reed. 'Weet zeker dat hij snel was', lacht Hadjar.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties