F1 in het kort | Alonso vergelijkt Russell met Bottas: 'Zal een grotere uitdaging zijn' Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Alonso vergelijkt Russell met Bottas: 'Zal een grotere uitdaging zijn'

F1 in het kort | Alonso vergelijkt Russell met Bottas: 'Zal een grotere uitdaging zijn'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Alonso vergelijkt Russell met Bottas: 'Zal een grotere uitdaging zijn'

George Russell is een taaiere teamgenoot voor Lewis Hamilton dan Valtteri Bottas was, is Fernando Alonso van mening. 'Ik denk zeker dat hij zijn talent en snelheid al heeft laten zien', aldus Alonso tegen RaceFans.net. 'Toen hij in Bahrein in de Mercedes sprong was hij dicht bij een overwinning. Hij zal zeker een grotere uitdaging zijn voor Lewis. Het ligt aan Mercedes om hem een goede auto te leveren en ik denk dat hij klaar is om de uitdaging aan te gaan. Dus het zal zeker interessant worden.'

Ricciardo maakt ritje in legendarische NASCAR-bolide Dale Earnhardt

Een droom komt uit voor Daniel Ricciardo. Voorafgaand aan de Grand Prix van de Verenigde Staten mag de McLaren-coureur een demo geven in de Wrangler Chevrolet Monte Carlo uit 1984. Met die bolide deed racelegende Dale Earnhardt mee aan het NASCAR-seizoen van 1984 en McLaren-teambaas Zak Brown heeft die auto in zijn privécollectie. Vandaar dat Ricciardo er in mag rijden op het Circuit of the Americas. Earnhardt geldt als een ultieme racelegende in de Verenigde Staten en ver daarbuiten. In zijn 27-jarige carrière werd hij zes keer NASCAR-kampioen en in 1998 won hij de prestigieuze Daytona 500. Drie jaar later verongelukte hij echter tijdens diezelfde race.

Ook nieuwe kalenders F2 en F3 onthuld

Kort na de Formule 1, hebben ook Formule 2 en Formule 3 hun kalenders voor 2022 onthuld. De twee juniorklasses doen allebei een aantal nieuwe circuits aan, waar ze nog nooit eerder geweest zijn. De F2-kalender bevat een recordaantal races: 28 stuks, verspreid over 14 weekenden. De klasse rijdt voor het eerst op Zandvoort en Imola. De F3-kalender bestaat uit 9 weekenden van elk 2 races, met voor het eerst Bahrein en Imola op de planning.

Beide klasses waren dit jaar gewisseld naar een nieuwe weekendformat met drie races. Dit bleek uiteindelijk van korte duur: het oude format met twee races wordt in 2022 weer ingevoerd. Dat betekent een kwalificatie op vrijdag, een hoofdrace op zaterdag en een sprintrace op zondag.

'China niet op F1-kalender 2022'

Betrouwbare bronnen van Reuters hebben het nieuwsmedium gemeld dat de Grand Prix van China niet op de F1-kalender van 2022 zal staan. Het Aziatische land organiseert volgend jaar de winterspelen en een Formule 1-race zou samenvallen met dat evenement. Zodoende ziet Shanghai International Circuit af van een Grand Prix in 2022.

Sainz blijft achter Ferrari staan ondanks kostbare motorwissel Turkije

Carlos Sainz blijft achter de keuze van Ferrari staan om zijn motor te wisselen in Turkije. Op een circuit waar een podiumplek er wellicht in zat, moest de Spanjaard achteraan aansluiten. Bij Autosport laat hij weten de keuze van zijn team nog steeds gerechtvaardigd te vinden: 'Ik zou die beslissing niet veranderen achteraf. Ik denk dat dit de perfecte race was om de straf te incasseren en een comeback te rijden.'

'Natuurlijk had ik vooraan de grid kunnen starten zonder gridstraf, maar in een lang seizoen moet je dit in perspectief zetten. Dit is een ontwikkeling die ons meer vermogen biedt', weet de Madrileen. Daarom vindt hij het logisch dat Ferrari besloten heeft zo snel mogelijk de verbeterde motor in zijn Ferrari te hangen. Zijn vele inhaalacties in de Grand Prix van Turkije meent hij dan ook deels te danken te hebben aan de nieuwe krachtbron.

Viaplay komt naast Formule 1 ook met exclusieve films en series

Vanaf 2022 vallen de Formule 1-uitzendrechten in handen van NENT (Nordic Entertainment Group, red.) en dus zullen de Nederlandse Formule 1-fans hun sport via Viaplay moeten bekijken. De Scandinavische aanbieder komt echter met nog veel meer content voor het Nederlandse publiek. Naast darts, de Bundesliga en de Premier League komt men vanaf 2023 ook met exclusieve (Nederlandse) films en series, zo vertelt programmahoofd Filippa Wallestam in gesprek met het AD. Bovendien belooft ze dat het pakket dat aangeboden zal worden in Nederland 'een stuk betaalbaarder' zal zijn dan in Noorwegen, waar men zo'n 32 euro per maand betaalt voor een abonnement.

F1-medicus Van der Merwe mist seizoenslot wegens vaccinatietwijfel

De coureur van de medische delegatie van de Formule 1, Alan van der Merwe, lijkt de slotfase van het 2021-seizoen te gaan missen. Al zou hij van zijn huidige COVID-19-infectie herstellen, er is een vaccinatiebewijs nodig voor reizigers die Qatar, Saoedi-Arabië en vermoedelijk ook Abu Dhabi in willen. Van der Merwe is niet gevaccineerd en stelt dat in veel landen een herstelbewijs ook voldoet, maar in het Midden-Oosten dus niet.

'Ik ben mij ervan bewust dat ik mogelijk niet uitgezonden kan worden gebaseerd op de keuze om mij niet te laten vaccineren', meldde de medicus via Twitter. Zodoende wordt in de laatste races van 2021 waarschijnlijk vervangen door Bruno Correia, die ook de safety car van de Formule E bestuurt. Wedstrijdleider Michael Masi zegt er goed vertrouwen in te hebben de afwezigheid van Van der Merwe op te vangen volgens Motorsport.com.

Ruim anderhalf miljoen Nederlanders keken naar regenrace Verstappen

Dat de Formule 1 in Nederland mateloos populair is, kwam ook naar voren tijdens afgelopen zondag bij de Grand Prix van Turkije. Het gemiddeld aantal kijkers tijdens de Nederlandse Grand Prix op Ziggo Sport kanaal 14 en Ziggo Sport select was 1.519.000, zegt Stichting Kijkcijferonderzoek. Daarmee komt de Formule 1 op een tweede plek op het achtuurjournaal op NPO 1.

Red Bull Racing verschijnt met vervangende sponsor tijdens GP VS

Red Bull zal de Grand Prix van de Verenigde staten met een andere sponsor dan gebruikelijk rijden. Het Honda logo zal namelijk gedeeltelijk vervangen worden door 'Acura', de luxe-afdeling van de Japanse autofabrikant. Het is niet voor de eerste keer dat Acura door Honda wordt gebruikt voor een Amerikaans raceweekend. Ook in de IndyCar pronkte de naam van de luxe-afdeling al eens als vervanger.

Ook Ricciardo krijgt nieuwe motor in Turkije en start helemaal achteraan

Het voordeel van zijn teleurstellende kwalificatie op zaterdag, is dat Daniel Ricciardo zondagmiddag met een verse motor aan de start van de race kan verschijnen en daar mee vijf plekken straf voor krijgt. Zodoende wisselde McLaren zondagochtend zijn krachtbron voor een nieuwe, vierde motor voor dit seizoen. Daarmee neemt het team eenzelfde maatregel als Mercedes bij Lewis Hamilton. Eerder sprak Wolff al over mogelijke problemen bij de Mercedes-motoren.

Pirelli gaat uit van tweestopper in de race

De Italiaanse bandenleverancier heeft de prognose voor de race bekend gemaakt en gaat uit van een tweestopper. De strategie Medium-Hard-Hard zou de snelste moeten zijn volgens Mario Isola, het hoofd van Pirelli. De snelste variant voor de eenstopper zou Medium-Hard moeten zijn, maar op papier is deze variant net wat minder snel dan de tweestopper. Isola spreekt van meerdere 'interessante mogelijkheden' voor de race en verwacht de nodige verschillen op strategisch gebied.

Bottas niet bezig met Verstappen: 'Heb mijn eigen doelstellingen'

Wie denkt dat Valtteri Bottas zich richt op Max Verstappen in Turkije, heeft het mis. Jack Plooij vroeg voor Ziggo Sport naar wat het betekent voor de Fin dat hij nu als enige coureur aan de voorkant van de grid te vinden is, gezien teamgenoot Lewis Hamilton een gridstraf incasseert. 'Dat legt mij geen extra druk op', geeft de Mercedes-rijder aan.

'Dit is voor mij niets nieuws. Ik heb mijn eigen doelstellingen', benadrukt hij. Mercedes zou graag willen dat hij de Nederlander in de weg zit in Turkije, maar Bottas lijkt, met een Alfa Romeo-contract op zak, zijn eigen plan te trekken. 'Ik wil races winnen en hopelijk lukt mij dat ook.' De tweede man van Mercedes heeft in 2021 nog geen enkele Grand Prix weten te winnen.

Bottas en Giovinazzi wisselen versnellingsbak

Antonio Giovinazzi en Valtteri Bottas hebben een versnellingsbakwissel doorgevoerd bij hun respectievelijke teams. Omdat ze nog binnen de marge zitten van de toegestane hoeveelheid van het onderdeel, volgt er geen gridstraf voor de wissel.

FIA stoomt F1-teams klaar voor regenachtige zaterdag

De FIA heeft middels een officieel bericht de Formule 1-teams laten weten dat ze een extra setje intermediates tot hun beschikking zullen krijgen voorafgaand aan de derde vrije training. Op zaterdag wordt regen verwacht en het motorsportorgaan anticipeert dit nu handig. De kans dat het op zaterdag tijdens VT3 en de kwalificatie nat zal zijn, lijkt dus steeds waarschijnlijker.

Ingenieur Mazepin vervangen: 'Misschien kan hij wat van hem leren'

Haas heeft besloten om aankomend weekend niet in actie te komen met de gebruikelijke ingenieur van Nikita Mazepin, maar een vervanger. Günther Steiner spreekt bij Formula 1 over de wijziging en denkt dat het goed is voor de Rus. 'De vervanger weet wat hij doet en het is voor allebei goed. Mazepin kan misschien nog wel wat van hem leren.' Waarom de wijziging precies gemaakt is, benadrukt de Tiroler verder niet.

Imola stevent op vierjarige F1-deal af

Naar alle waarschijnlijkheid zal het circuit van Imola de komende jaren vast op de kalender komen te staan. Bij RaceFans wordt melding gemaakt van een vierjarige deal voor het Italiaanse circuit. De regionale administratie van Emilia-Romagna, de provincie waarin het circuit ligt, heeft aangegeven tot een vierjarige overeenkomst te zijn gekomen met de F1.

Maar liefst twintig miljoen euro is gereserveerd door de regionale en nationale overheidsinstanties, terwijl ook de Automobile Club d'Italia haar steentje bijdraagt. Tot 2025 hebben ze de race op de kalender weten te krijgen, wat vermoedelijk ten koste gaat van de Grand Prix van Frankrijk. Circuit Paul Ricard zou haar samenwerking met de F1 niet voortzetten.

Van der Merwe laat van zich horen na positieve coronatest

Alan van der Merwe, de bestuurder van de medical car in de Formule 1, heeft voor het eerst van zich laten horen nadat bekend werd dat hij en dokter Ian Roberts positief hebben getest op het coronavirus. Hij bedankt zijn volgers op Twitter voor de positieve berichten aan zijn adres. 'Ik maak het goed en ben van plan alles uit mijn vrije weekend te halen', schrijft hij. Het is de tweede keer dat Van der Merwe corona heeft. 'Ik ben blij te kunnen melden dat de tweede keer veel milder verloopt, dankzij het menselijke imuumsysteem.'

Justin Bieber treedt op tijdens Grand Prix van Saoedi-Arabië

De organisatie van de Grand Prix van Saoedi-Arabië pakt groots uit om het publiek tijdens het raceweekend te vermaken. Bekende artiesten als de Nederlandse dj Tiësto, Justin Bieber, A$AP Rocky en David Guetta geven shows wegen in Jeddah, waar begin december de eerste Grand Prix van Soedi-Arabië verreden wordt.

Leclerc maakt zaak voor Piastri: 'Die hoort in de F1 thuis'

Formule 2-talent Oscar Piastri is volgens Charles Leclerc rijp voor de overstap naar de F1. De Australiër werd recentelijk in verband gebracht met het Alfa Romeo-zitje en naar het perspectief van de Monegask zou hij het laatste resterende stoeltje in de F1 moeten krijgen. 'Hij is zeer, zeer getalenteerd', meldde de Ferrari-jongeling tegenover The Race. 'Ik kijk uiteraard alle F2-races en hij is ontzettend consistent en staat er altijd als het moet. Dat is zeer indrukwekkend en hij hoort thuis in de F1.'

Vrouw van Bernie Ecclestone kandidaat voor FIA-vicepresident

Fabiana Ecclestone, de vrouw van voormalig F1-eigenaar Bernie Ecclestone, loopt naar kennis van Gazzetta dello Sport mee voor het vicepresidentschap van de FIA. 17 december wordt een nieuwe FIA-voorzitter gekozen, met Mohammed Ben Sulayem en Graham Stoker als primaire kandidaten voor de functie. Ben Sulayem heeft echter aangegeven om in Ecclestone een goede vicepresident te zien. Ze is van beroep een advocaat en heeft middels haar man een nuttige adviseur wanneer ze de positie zou bekleden. Ook heeft ze al een functie bekleed binnen het 'Women in Motorsport'-panel van de FIA.

Sainz start achteraan de grid bij GP van Turkije na motorwissel

Carlos Sainz krijgt een nieuwe Ferrari-motor voor de Grand Prix van Turkije en moet hierdoor de race van zondag achteraan starten. In Rusland kreeg teamgenoot Charles Leclerc al een nieuwe motor en nu is het de beurt aan de Spanjaard. 'Zoals het geval was met Leclerc in Rusland, is het nu Sainz die een nieuwe motor krijgt. Hierdoor zal hij achteraan de grid moeten starten en hopelijk plekken winnen om punten te pakken', zo luidt het officiële statement van Ferrari. De nieuwe krachtbron heeft enkele updates aan de hybride systemen en infrastructuur, waardoor het team een aantal paardenkrachten wint.

Seidl spreekt zich uit tegen F1: 'Ideale kalender bestaat uit 20 races'

Andreas Seidl is duidelijk tegen de 23 races die de Formule 1 volgend seizoen wil organiseren. 'We moeten de officiële mededeling nog afwachten, maar wij hebben daar een duidelijk standpunt over', begint de teambaas van McLaren, geciteerd door Motorsport.com. 'Voor ons bestaat een ideale kalender uit 20 races. Daarvan zouden er 15 vaste evenementen kunnen zijn, terwijl de overige vijf races elk seizoen zouden kunnen variëren om nieuwe locaties en nieuwe markten te verkennen', besluit Seidl.

Ecclestone geen fan van 23 races: 'Nu vernietig je veel gezinnen'

Bernie Ecclestone, voormalig Formule 1-baas, is duidelijk geen fan van het nieuwe concept van Stefano Domenicali. Het plan is om volgend seizoen weer 23 races te houden met daarbij meer sprintraces. 'Zo irriteer je zelfs de grootste fans en vernietig je ook de belangstelling voor de tv', gaat Ecclestone los, geciteerd door Grandprix.com. '18 races is genoeg. Maar nu vernietig je veel gezinnen met deze onnodige stress en vertrappel je de gezondheid.'

Vettel sluit niet uit dat hij zijn contract verlengt tot 2023

Het is nog even de vraag hoelang Sebastian Vettel in de Formule 1 wil blijven, maar de Duitser heeft laten weten er in ieder geval over na te denken om in 2023 nog een seizoen te rijden voor Aston Martin. 'Het team groeit en wil succesvol zijn', begint Vettel in gesprek met F1-Insider.com. 'Daar doen we alles voor. Hoe lang het gaat duren is moeilijk te zeggen. De regelwijzigingen zijn in ieder geval heel spannend.' Teambaas Otmar Szafnauer liet al weten dat de gesprekken daarover eerder zullen beginnen.

Giovinazzi ziet sombere toekomst tegemoet: 'Geen plan B voor 2022'

Als Antonio Giovinazzi moet vertrekken bij Alfa Romeo, dan ziet de Italiaan een sombere toekomst tegemoet. Naar eigen zeggen heeft Giovinazzi 'geen plan B voor 2022'. 'Ik wil me volledig concentreren op het behoud van mijn plaats bij Alfa Romeo. In het ergste geval ga ik dan aan volgend jaar denken', aldus Giovinazzi. Mattia Binotto liet eerder al doorschemeren om de Alfa Romeo-coureur graag als derde man bij Ferrari te willen houden.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws