F1 in het kort | FIA wil extra brandstofsensor in Barcelona Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | FIA wil extra brandstofsensor in Barcelona

F1 in het kort | FIA wil extra brandstofsensor in Barcelona

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1 Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om te vermelden.

FIA wil extra brandstofsensor al in Barcelona

Volgens AutoHebdo verwacht de FIA dat de extra brandstofsensor die de teams vanaf volgend seizoen moeten plaatsen, al tijdens de wintertests in Barcelona geplaatst is. Zo willen ze verzekeren dat tijdens de seizoensstart in Australië het meetsysteem naar behoren werkt om zo enige twijfel omtrent de brandstoftoevoer van de teams weg te nemen.

Smaakmaker Verstappen donderdag op persconferentie

Max Verstappen mag donderdag aanschuiven bij de gebruikelijke coureurs persconferentie voorafgaand het Grand Prix-weekend in Abu Dhabi. De Nederlander wist in Brazilië boven verwachting te presteren door poleposition te pakken en de race te winnen. Naast Verstappen schuiven ook Pierre Gasly, Daniil Kvyat en Kevin Magnussen aan om te praten over de laatste Grand Prix van dit seizoen, voordat de coureurs van hun winterstop mogen gaan genieten.

Seidl geen fan van rolverdeling coureurs: 'Ze moeten snel zijn'

McLaren-teambaas Andreas Seidl gelooft niet in het hebben van een eerste en tweede coureur. Op de vraag van AS of Seidl hieraan de voorkeur geeft, net zoals bij het team van Ferrari is hij duidelijk: 'Ik geef de voorkeur aan twee snelle coureurs. En hoewel dat het soms wat lastiger maakt, is dat het beste streven. Als ze met elkaar overweg kunnen maar niet snel genoeg zijn, kunnen we dat gebrek aan snelheid niet oplossen. Ik wil twee topcoureurs van hetzelfde niveau. Het is de beste manier om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Het is een uitdaging als ze allebei hetzelfde doel hebben het goed te doen, maar ik kijk ernaar uit mocht die tijd ooit komen.'

Grosjean: 'Kan ezel niet omtoveren tot renpaard'

Haas kende een waardeloos seizoen door doorlopende problemen met de banden, maar dat wil niet zeggen dat er koppen gaan rollen bij het Amerikaanse team. Coureur Romain Grosjean benadrukt dat het team geen slecht werk geleverd heeft. 'Iedereen binnen het team heeft er alles aangedaan', zegt de Fransman. 'Maar je kunt een ezel nu eenmaal niet omtoveren tot een renpaard. We hebben het in ieder geval geprobeerd.'

Coulthard geniet van gevecht Hamilton-Verstappen

Max Verstappen en Lewis Hamilton zijn steeds vaker met elkaar in gevecht tijdens een race. Zo ook in Brazilië, waar Verstappen aan het langste eind trok. David Coulthard kon de inhaalactie van Verstappen op Hamilton vlak na de safety car wel waarderen.

'Het was briljant', is de voormalig McLaren-coureur van mening. Hamilton kan zijn borst nat maken voor de strijd met Verstappen. 'In Max Verstappen heeft Lewis Hamilton zijn match gevonden. Iemand die ook van nature een racer is en een kans perfect weet te verzilveren', aldus Coulthard tegenover Channel 4.

Kubica niet weg uit F1 maar testcoureur bij Racing Point

Voor Robert Kubica zit zijn tijd in de Formule 1 er nog niet op. In plaats van de handdoek in de ring te gooien, gaat de Pool een overstap maken naar Racing Point, volgens GPToday. Hij zal hier een rol als reservecoureur én testcoureur gaan vullen.

Prima seizoensstart voor Frijns, P1 in VT1

Het Formule E seizoen gaat dit weekend van start in Saudi-Arabië. Robin Frijns is een van de coureurs die vorig jaar races wist te winnen. Zijn team bezette de derde plaats in het kampioenschap. Dit jaar zal de Nederlander wederom een sterk seizoen neer willen zetten en het begint goed.

Heerlijke Britse humor bij McLaren: Is alweer een tijdje geleden

McLaren heeft lang moeten wachten op de podiumplek van Carlos Sainz, heel lang. De Britten staan erom bekend dat ze over een gezonde dosis humor en zelfspot beschikken en in het onderstaande filmpje laten ze dit maar weer eens zien.

Ocon komt in actie voor Renault in testdagen

Esteban Ocon gaat dit jaar al in actie komen voor Renault. De Fransman staat na een jaar langs de zijlijn vast te wachten op een mogelijkheid om aan de slag te gaan in de gele bolide. Na de Grand Prix van Abu Dhabi gaan de teams de 2019-banden van Pirelli testen. Tijdens deze bandentests zal Ocon in de huidige Renault-bolide plaatsnemen en minuten maken voor de Franse renstal.

Rinus van Kalmthout tekent voor IndyCar 

Nederlandse autocoureur Rinus van Kalmthout heeft officieel getekend. Van Kalmthout gaat volgend jaar aan de slag in de IndyCar. Er zijn geruchten dat Nico Hulkenberg naast de Nederlander komt te zitten volgend jaar.

'De eerste indrukken van de IndyCar zijn waanzinnig. Het gevoel, de snelheid en de G-krachten op je lichaam, het is een droom die werkelijkheid wordt', aldus de jonge coureur.

Tost na podium Gasly: 'Heb Binotto natuurlijk persoonlijk bedankt'

Pierre Gasly stond afgelopen zondag bij de Grand Prix van Brazilië voor het eerst in zijn leven op het podium. De Fransman werd tweede, nadat hij kon profiteren van het uitvallen van twee Ferrari's. Franz Tost, teambaas van Toro Rosso, reageert in gesprek met Auto, Motor und Sport gevat op het voorval. 'Die tweede plek is natuurlijk geluk. Ik heb Binotto (teambaas Ferrari, red.) natuurlijk persoonlijk bedankt.'

Bijna anderhalf miljoen Nederlanders zien Verstappen winnen in Brazilië

De Grand Prix van Brazilië is buitengewoon succesvol verlopen voor Max Verstappen. De Nederlander won de race en die werd in Nederlander door bijna anderhalf miljoen mensen bekeken. Daarmee is de race het op drie na best bekeken programma van de dag. Alleen het NOS Journaal, Maestro en Expeditie Robinson trokken meer kijkers, zo meldt Stichting Kijkonderzoek. Overigens zijn mensen die via RTL Deutschland keken, nog niet meegerekend in dit overzicht.

'Formule 1 wil herstart mogelijk wijzigen na succes in Brazilië'

De herstarts na de safety car bij de Grand Prix van Brazilië waren om te smullen. De Formule 1 gaat mogelijk een regelwijziging doorvoeren, om te zorgen dat de herstarts wat vaker spannend worden. Tot voor kort mocht de coureur aan de leiding zelf bepalen wanneer hij op zijn gas ging, nu moest dat voor start/finish gebeuren. Mede daardoor kon Max Verstappen tot twee keer toe Lewis Hamilton inhalen. Volgens Motorsport.com gaat Ross Brawn, sportief directeur van de F1, bekijken of deze regel op meerdere manieren door te voeren valt.

Ferrari heeft ingeleverd na technische richtlijn

Analist Cristiano Sponton van Sky Italia meldt dat Ferrari na het opnieuw uitschrijven van een technische richtlijn door de FIA snelheid heeft ingeleverd. Het gaat volgens hem om 15 pk, wat gelijk is aan twee tienden per rondje. Zo blijkt uit de data van de kwalificatie op Interlagos. Metingen van andere teams maakten al duidelijk dat het gat kleiner op het rechte stuk kleiner is geworden tussen Ferrari, Mercedes en Red Bull Racing.

Villeneuve kritisch: 'Heb Hamilton in al die jaren nog nooit zo wanhopig gezien'

Jacques Villeneuve is niet te spreken over de inhaalactie van Lewis Hamilton op Alexander Albon. De actie betekende het einde van de race voor Albon en hij zag zo zijn eerste podiumplaats als sneeuw voor de zon verdwijnen. 'Het was echt een fout van Lewis. Ik heb hem in al die jaren nog nooit zo'n wanhopige inhaalmanoeuvre zien maken', is Villeneuve kritisch tegenover Sky Italia. 'De wedstrijdleiding had hem direct moeten straffen. Hierdoor is Carlos Sainz een podiumceremonie en een mooie ervaring ontnomen. Voor iemand als hem heeft dat veel waarde.'

Hamilton verdedigde zich niet bij de wedstrijdleiding 

Lewis Hamilton heeft niet geprobeerd om zijn inhaalactie op Alexander Albon te verdedigen bij de wedstrijdleiding. Albon leek op weg naar zijn eerste podiumplaats, maar na een mislukte inhaalactie van Hamilton reed hij de Red Bull Racing-coureur van de baan. Na afloop moest het tweetal zich bij de stewards melden om het incident toe te lichten, maar Hamilton deed geen poging om zijn onschuld te bewijzen. 'Ze riepen beide rijders op, maar het team heeft de overtreding erkend', zegt wedstrijdleider Michael Masi in gesprek met Autosport.com. 'Ze zeiden: 'Het is niet nodig, Lewis heeft het toegegeven.' En dat was het. Wanneer een team al toegeeft dat het een fout maakte wordt het onderzoek wel heel makkelijk.'

Verstappen houdt kaken stijf op elkaar

Max Verstappen wilde op de persconferentie geen commentaar geven op de Ferrari-rijders die met elkaar in aanvaring waren gekomen. 'Ik denk dat het lastig is om daar antwoord op te geven als het een botsing is dat niet van jouw team is', antwoordt hij op een vraag van Autosport. 'Je weet niet wat er is gebeurd want je weet niet alle details. Het is erg moeilijk om daar wat over te zeggen', aldus een verstandige Verstappen.

Kubica krijgt strafpunten na incident met Verstappen

Voor menig Max Verstappen fan was het even schrikken tijdens de race. Het leek er op alsof de Williams van Robert Kubica op Max Verstappen in reed. Gelukkig wist de Nederlander net uit te wijken voor de Pool, anders had het heel anders kunnen aflopen. De FIA heeft nu besloten dat het een fout van de coureur was; Kubica accelereerde erg traag waardoor het niet goed uit kwam met Max, die inmiddels al in de snelle laan reed. Als Kubica normaal van zijn plek kwam, was er niks aan de hand. Toch koos de Pool ervoor om in te voegen, wat niet kon omdat Max daar al reed. Vandaar dat de Pool nu strafpunten heeft gekregen op zijn superlicentie.

Sainz met nieuwe motor aan de start van Braziliaanse race

Carlos Sainz zal zondag aan de start van de race in Brazilië verschijnen met een nieuwe motor. Tijdens de kwalificatie kon de Spanjaard geen tijd neerzetten omdat zijn Renault-krachtbron stuk ging, waardoor die nu vervangen moet worden. Hiervoor krijgt hij een gridstraf, maar de McLaren-coureur startte toch al achteraan.

FIA blijft er kort op zitten

De FIA blijft kort dekken zodat de regels worden nageleefd. 'We checken teams constant', zegt Nicholas Tombazis. 'Als we ergens twijfel over hebben, dan stellen we vragen aan de teams', vervolgt hij in gesprek met Sky Sports. In het geval van bewijs wordt er volgens Tombazis naar de stewards gewezen die het dan moeten onderzoeken. 'Teams zouden dan direct gediskwalificeerd kunnen worden of zoiets.'

Mercedes weet waar Red Bull-voordeel vandaan komt

Bij Mercedes weten ze het zeker: Het voordeel waar Max Verstappen in Brazilië van profiteert komt uit het elektrische gedeelte van de Honda-motor. 'Red Bull is altijd goed geweest op circuits die hoog liggen, zelfs op de rechte stukken. Daaruit moet je concluderen dat Honda voordeel behaald uit het elektrische deel van de motor. Daar ligt hun voordeel, aangezien dat het onderdeel is dat niet wordt beïnvloed door ijlere lucht', stelt een technicus van het team tegenover Auto Motor und Sport.

Marko verbaasd om lage topsnelheid Ferrari

Helmut Marko kijkt op van de lage topsnelheid van Ferrari op Interlagos. 'We hebben de FIA niet alleen uitleg gevraagd voor Ferrari, maar we wilden ook duidelijk hebben dat we geen nadeel hebben in 2020. Dat Ferrari nu opeens niet zo'n grote voorsprong meer heeft op het rechte stuk is vreemd', citeert Auto Bild de Grazer na de kwalificatie.

Marko legt zaak bij Mercedes neer: 'Zij zijn aan zet'

Helmut Marko is niet van plan om wederom iets te beginnen tegen Ferrari. De Duitsers van Auto, Motor und Sport vroegen aan de Grazer of er een protest in zou zitten na de kwalificatie voor de Grand Prix van Brazilië, maar daar lijkt Marko geen trek in te hebben. 'Er komt geen protest meer vanuit Red Bull. Ons deel is gedaan met het verzoek aan de FIA. Nu is het de beurt aan Mercedes. Ze weten er toch meer over dan wij', aldus de Red Bull-adviseur.

Update - Geen straf voor Grosjean en Perez 

Na de derde vrije training moesten Romain Grosjean en Sergio Perez zich melden bij de wedstrijdleiding. Tijdens de trainingssessie reed de Mexicaan, Grosjean in de weg. Klagend was hij over de boordradio te horen en het incident was serieus genoeg om de twee rijders op het matje te roepen. Het vonnis van de FIA is resoluut: 'Geen reden tot straf.'

Grosjean en Perez melden zich bij de stewards

Romain Grosjean en Sergio Perez kwamen elkaar tegen tijdens de derde vrije training. Het was niet geheel duidelijk waarom Perez de Fransman licht afsneed, maar vermoedelijk had de Mexicaan hem gewoon niet gezien. Het duo moet zich nu melden bij de stewards om toe te lichten wat er gebeurde op het Braziliaanse circuit. Hangt een van de coureurs een gridstraf boven het hoofd?

Grand Prix in Sao Paulo gaat voor '99 procent' door

Tamas Rohonyi, promoter van de Braziliaanse Grand Prix, is er voor '99 procent' zeker van dat de race plaats zal blijven vinden in Sao Paulo. Er gaan geruchten rond dat de race verplaatst gaat worden naar Rio, maar dat is klinkklare onzin volgens Rohonyi.

'Rio werd een optie doordat het werd ondersteund door de president. Maar Bolsonaro werd op dat moment slecht geadviseerd toen hij die opmerking maakte', aldus Rohonyi tegenover La Gazetta dello Sport. 'De Formule 1 blijft hier of Brazilië zal helemaal geen Grand Prix meer hebben.'

Haas gooit roet in het eten voor Kubica

Robert Kubica belandt in de tweede vrije training in de bandenstapel. De voor Williams uitkomende Pool begrijpt eerst niet hoe dit kon gebeuren. Maar na de beelden te hebben geanalyseerd beargumenteert hij dat een andere wagen, zijn training verpestte: "Een Haas reed een paar seconden voor me en gooide veel water op de baan, toen ik aankwam met mijn harde banden, verloor ik de wagen.’

Horner verzacht Verstappen's Ferrari-beschuldiging

Christian Horner denkt dat alle ophef rondom de opmerking van Max Verstappen tegenover Ferrari niet ontstaan is door de oorspronkelijke opmerking, maar door de media die zijn uitspraken uit zijn verband trekt: 'Max zijn uitspraken zijn misschien een beetje uit het verband getrokken.'

'De citaten zijn vertaald van Nederlands naar Duits, vervolgens weer naar het Engels, de journalisten speelden met zijn quote', concludeert de Brit volgens Formel1. Omdat Verstappen de woorden sprak tegenover Ziggo Sport, moest het citaat eerst vertaald worden. Hiermee werd de quote vele malen erger gemaakt dan dat hij daadwerkelijk was volgens de Red Bull-teambaas.

Grootste hellingshoek ter wereld

De kombocht op Zandvoort krijgt een hellingshoek van 32 graden. Dat is de grootste hoek ter wereld in een bocht. Het verschil tussen de binnen- en buitenkant van de Arie Luyendykbocht zal 4,5 meter bedragen, zo liet circuitdirecteur Robert van Overdijk weten bij BNR Nieuwsradio. Verder zal er in de Hugenholtzbocht, de derde bocht, een hoogteverschil worden toegepast. Hierdoor kunnen twee auto's tegelijk door de bocht.

Marko over toekomst Red Bull

Helmut Marko liet onlangs al weten dat het nergens op zou slaan als Red Bull Racing na 2020 niet verder gaat in de Formule 1 omdat er al zoveel investeringen zijn gedaan. Later krabbelde hij daar iets op terug.

Nu vertelt hij aan Kleine Zeitung dat de teams niet voor een bepaald moment moeten aanmelden. 'Er is geen deadline, dus geen druk', zegt Marko. De beslissing ligt bij Dietrich Mateschitz, de CEO van Red Bull. Het Oostenrijkse team is niet afhankelijk van de keuze van Ferrari of Mercedes. 'Nee, dat maakt niet uit', aldus Marko.

Vrijdag en zaterdag donkere wolken boven Interlagos

Het zal niet de eerste keer zijn dat een raceweekend in Brazilië verstoord wordt door regenbuien. Interlagos in 2016 staat nog vers in het geheugen gegrift, dit weekend zal het echter op zondag waarschijnlijk droog blijven.

Wel heeft F1 een update geplaatst over het weer, waarin ze melden dat regen wordt verwacht op vrijdag en op zaterdag. Mocht er op zaterdag regen vallen dan zal de kwalificatie voorafgaand aan de Grand Prix van Brazilië dus op een nat wegdek verreden worden.

Schema persconferentie Grand Prix van Brazilië bekend

De FIA heeft het schema voor de persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Brazilië bekend gemaakt. Bij de coureurs is het donderdag aan Romain Grosjean, Valtteri Bottas, Sergio Perez, Daniel Ricciardo en Robert Kubica om de pers te woord te staan.

De line-up voor de teambazen ziet er een stuk interessanter uit. Naast Frederic Vasseur (Alfa Romeo) en Otmar Szafnauer (Racing Point) zullen Pirelli-topman Mario Isola, Red Bull-teambaas Christian Horner en Toyoharu Tanabe plaatsnemen achter de microfoon.

'Het is het land van Senna, die mij het meest heeft geïnspireerd'

Charles Leclerc denkt dat de Grand Prix van Brazilië altijd een speciale gelegenheid is. Naast het feit dat het een uitdagend circuit is, kent het Zuid-Amerikaanse land een uitgebreide Formule 1-geschiedenis met grootheden zoals Ayrton Senna en Felipe Massa.

'In Brazilië heeft men grote passie voor de sport. Het is natuurlijk het land van Senna, de coureur die mij het meest heeft geïnspireerd. Hij was een grote coureur en een hele speciale man. Deze Grand Prix herinnert ons altijd nog aan de legende', aldus de Monegask volgens Motorsport IT.

Mooie update van herstellende Formule 2-coureur Correa

Formule 2-coureur Juan Manuel Correa raakte tijdens de Grand Prix van België dit jaar zwaargewond in een crash met Anthoine Hubert. Laatstgenoemde overleed tot grote spijt van de gehele racewereld niet veel later aan zijn verwondingen. Correa raakte in coma maar ontwaakte daar vrij recent uit.

Nu heeft de Ecuadoriaan een update geplaatst van zijn herstel. Hij is in een rolstoel te zien met een hondje op schoot. Lachend rolt hij door de keuken en het lijkt alsof hij het leven positief in blijft zien. Hij brak beide benen tijdens het ongeval, een daarvan is dusdanig verbrijzeld dat het been nog ondersteund moet worden.

'Williams krijgt nog geld van voormalig sponsor'

Williams krijgt nog geld van SMP Racing. Dat stelt Marina Maksimowa, woordvoerder van Williams, tegenover Sportowe Fakty. SMP Racing was in 2018 ook de persoonlijke sponsor van Sergey Sirotkin. Door tegenvallende prestaties heeft SMP Racing besloten om niet het afgesproken bedrag te betalen, maar volgens Williams staat er geen prestatieclausule in het contract. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Leclerc verwacht dat auto's 2021 er 'agressiever' uit zien

Charles Leclerc verwacht dat de auto's van 2021 er in het echt agressiever uit zullen zien dan op de beelden die de F1 heeft prijsgegeven. De coureur is dan ook enthousiast over het uiterlijk van de wagens: 'Het uiterlijk van de auto ziet er goed uit. We moeten afwachten hoe veel de teams hun auto ontwikkelen. Dat kan het uiterlijk wat veranderen en het agressiever maken, wat altijd goed is', zegt Leclerc in gesprek met GPToday. 'Als coureur wil je altijd zo snel mogelijk gaan, dus hopelijk winnen we wat snelheid zonder dat we het beter volgen van andere auto's verliezen. Dat is op dit moment het grote probleem. Het is best frustrerend dat je in de race moeite krijgt om de auto voor je te volgen zodra je sneller bent, maar binnen een seconde van de auto voor je rijdt. De banden worden te heet, dat soort dingen. Hopelijk wordt dat verbeterd.'

Hamilton: 'Ik ben bezig aan een meesterwerk'

Lewis Hamilton heeft nog maar net zijn zesde wereldtitel veroverd, maar denkt dat hij nog steeds beter kan worden. 'Ik werk aan een meesterwerk dat nog niet is afgerond. Het duurt lang om een vak meester te zijn en hoewel ik het gevoel heb dat ik het onder de knie krijg, is er nog meer om te leren. Er zijn nog meer puzzelstukjes die ik moet toevoegen. Er zullen meer ups en downs komen, maar ik heb de beste middelen binnen bereik om daarmee om te gaan. Ik ben enorm dankbaar dat deze sport mijn leven een doel heeft gegeven en zoals ik zei, ik ben bezig met een meesterwerk. Dat zouden we allemaal moeten nastreven.'

Grosjean: 'Lastig om gemotiveerd te blijven aan het einde van een moeilijk jaar'

Romain Grosjean geeft toe dat het moeilijk is om gemotiveerd te blijven vanwege alle problemen aan de auto. 'Ik houd het vol, maar het is moeilijk”,vertelt Grosjean in gesprek met Racefans.net. ”We zijn allemaal racers, we zijn allemaal concurrenten en we willen het allemaal het beste doen. Het is nooit goed dat je de races begint af te tellen. Er is een limiet aan wat je kunt doen, maar we zijn mensen en hebben gevoelens. We willen competitief zijn. Je hoort Mercedes op vrijdag in Mexico zeggen dat ze een moeilijk weekend tegemoet gaan en dan dan winnen ze uiteindelijk. ij hebben het drie dagen lang moeilijk gehad.Momenteel is het denk ik het beste om zo hard mogelijk te werken voor volgend jaar. We weten dat het volgend jaar beter zou moeten zijn', besluit Grosjean.

Mick Schumacher: 'F1-debuut in 2020 niet realistisch'

Mick Schumacher denkt niet dat hij in 2020 al in de Formule 1 zal rijden. De Formule 2-coureur staat twaalfde in het kampioenschap en denkt dat ook dat hij na een moeizaam seizoen hier zal blijven. 'Als ik de kans zo krijgen, dan zou ik hem aanpakken', zegt Schumacher in gesprek met Kolner Express. 'Helaas lijkt het niet realistisch om volgend jaar al naar de Formule 1 te gaan.' Ook reflecteert Schumacher nog kort even op zijn seizoen in de Formule 2. Hoewel hij wist te winnen in Hongarije kwam hij niet in de buurt bij de strijd om de titel: 'Het was geen eenvoudig seizoen. Je leert echter van en groeit door tegenslagen, en ik heb ook geleerd nooit op te geven,' besluit Schumacher.

Brown voorziet weinig problemen met budgetplafond

In 2021 komt er, na jaren van soebatten, eindelijk een budgetplafond waar Formule 1-teams zich aan moeten houden. McLaren-baas Zak Brown verwacht dat veel teams niet eens de vast gestelde 175 miljoen dollar per jaar zullen halen. 'Er zal niet zo heel veel verschil zitten tussen de topteams en de voorhoede van het middenveld', zegt Brown tegen Racefans.net. 'Renault zal maximaal op het budgetplafond zitten, wij zitten er iets onder. De teams daarachter halen het niet eens.'
In het budgetcap zijn de salarissen van de coureurs overigens niet mee genomen.

Titelstrijd mogelijk pas ná laatste race beslist in 2021

De afgelopen periode was er veel te doen met betrekking tot de nieuwe regels voor 2021 en verder. Eén van die regels is de budgetcap, waarin vast staat wat de teams per jaar mogen uitgeven. Overschrijden de teams deze limiet, dan volgt een straf in de vorm van punt(en)aftrek. The Independent zocht uit hoe dit in zijn werk gaat. De FIA gaat twee keer per seizoen de budgetcap checken. De eerste keer is na vier maanden, de tweede keer is aan het eind van het kalenderjaar.

Daarnaast hebben de teams nog een coulancetermijn van drie maanden om hun financiën over het afgelopen seizoen in te dienen. In theorie zou het dus kunnen dat er in de eerste maanden van 2022 nog een uitspraak moet volgen over straffen en dus puntenaftrek over het seizoen van 2021. Daarmee moet de wereldkampioen van 2021 wel érg lang wachten op zekerheid.

O'Ward vervolgt carrière bij McLaren?

Patricio O'Ward werd door Helmut Marko niet goed genoeg bevonden en uit het Red Bull-juniorenteam gebonjourd. Zak Brawn laat aan Autosport.com weten dat het duo O'Ward, die door Marko ook wel 'aardappel werd genoemd', en Oliver Askew in aanmerking komen voor rookie-tests in 2020.

Ze rijden momenteel full time voor het Indycar-project van McLaren. 'We hebben momenteel geen young driver onder contract staan. Het zou me niets verbazen als één van die jongens in onze wagens een rookie-test gaan gaat doen', aldus Brawn.

Mol en Plooij plakken er een jaar aan vast

Olav Mol en Jack Plooij gaan nog een jaar in het theater staan met hun Formule 1-show. Mol maakte vrijdag op Twitter bekend dat ze ook volgend jaar op de planken zullen staan. Daarnaast vermeldde hij alvast de speeldata.

Hilarische beelden van golfende Formule 1-legendes met F1-commentaar

We weten dat enkele Formule 1-coureurs regelmatig golfen. We weten dat ook sommige teambazen en Formule 1-legendes graag een balletje slaan. Wat als je al die mannen bij elkaar zet, ze een paar golfkarren geeft en ze voorziet van briljant F1-commentaar? Dit filmpje.

Spec 2-krachtbron Ferrari kostte Leclerc 18 PK in Amerika

Charles Leclerc moest tijdens de Grand Prix van Amerika gebruik maken van een verouderde Spec 2-krachtbron. Zijn Spec 3-motor begon tijdens de derde vrije training olie te lekken. Volgens Motorsport.it kostte dit de Monegask tijd. De verouderde Ferrari-motor zou ongeveer achttien PK minder leveren dan dat de motor van Valtteri Bottas deed.

Er ontstond veel ophef rondom de prestaties van Ferrari. Nadat de FIA besloot de brandstoftoevoer te controleren, misten de rode bolides veel snelheid. Er wordt in de pitstraat gesuggereerd dat dit komt omdat Ferrari een trucje toepaste dat eigenlijk niet mocht.

Testsessie Pirelli is weinig succesvol

In 2021 stapt de Formule 1 over naar een nieuw bandenreglement, met 18-inch in plaats van de huidige 13-inch velgen. Een aantal teams mag testen met deze nieuwe banden, zo ook McLaren dat vandaag gestart is met een tweedaagse test samen met Pirelli. De Spanjaard Carlos Sainz zat achter het stuur, maar niet lang. De testsessie is op het in Zuid-Frankrijk gelegen Paul Ricard, maar nu toe is de test weinig succesvol schrijft Pirelli op Twitter: ‘Vanwege slecht weer op Paul Ricard hebben we 39 ronden afgelegd op de 18-inch droogweerband.’

De test zal morgen worden voortgezet, maar dan met Lando Norris als coureur van dienst.

Zit het erop voor Raikkonen na 2020-seizoen bij Alfa Romeo?

Het was voor Kimi Raikkonen natuurlijk mooi om na zijn glansrijke carriere zijn reis af te sluiten bij het team waar hij doorbrak, namelijk Sauber. Inmiddels heet het team Alfa Romeo en Alfa Romeo presteert continu ondermaats. Zit het vanwege de tegenvallende prestaties sinds de Grand Prix van Hongarije erop na 2020 voor de Fin?

'Ik heb nog nooit zoveel jaren vooruit gekeken, dus ook nu doe ik dat niet', de tweevoudig wereldkampioen is ijzig kalm, zoals gebruikelijk. Verder meldde de voormalig Ferrari-coureur 'absoluut niet' te denken aan stoppen na 2020 volgens Motorsport-Total.

Circuit of the Americas: 'Een tweede Grand Prix zal ons sterker maken'

Rick Abbott, de vice-president van het Circuit of the Americas, heeft aangegeven totaal geen problemen te hebben met een tweede Grand Prix van Amerika. Naast de race in Austin, Texas staan er plannen op de agenda om ook in Miami een Grand Prix te organiseren. Dit zou de tweede Grand Prix in Amerika worden.

Volgens Abbott is dit alleen maar mooi: 'Een tweede Grand Prix kan ons alleen maar sterker maken. F1 heeft een grotere aanwezigheid in de VS nodig om zijn fanbase te ontwikkelen en we kunnen er alleen maar van profiteren.'

'Kijk hoe Max Verstappen Nederland wakker maakte. Onze fans verschillen niet van Europese fans, ze hebben een held nodig om te juichen', aldus de Amerikaan volgens Autohebdo, die maar al te graag een Amerikaanse coureur zou zien in de Formule 1.

De bizarre reden waarom Hamilton slechts als vijfde kwalificeerde

Lewis Hamilton wist tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Amerika niet verder te komen dan een vijfde plek. Mercedes heeft uitgelegd hoe het kon dat de Brit zoveel pace miste: 'Op het stuur onder zijn rechterhand zit een roterende knop waarmee je de 'engine braking' kan controleren. Doorgaans zit daar een beveiliging op, maar nu niet.'

'Daarom veranderde hij per ongeluk de instellingen elke keer dat hij een bocht maakte. Daarom verloor hij in de laatste sector zoveel tijd', aldus James Vowles, die deze week de debrief van Mercedes presenteerde op Youtube.

Marko ziet geen ruimte voor Ricciardo: 'De coureurs bij Red Bull staan vast'

Helmut Marko ziet geen ruimte bij Red Bull als Renault besluit uit de Formule 1 te stappen. De Oostenrijker weet dat de coureurs vast en zeker gewild zijn door andere teams en dat ze niet bang hoeven te zijn voor een definitieve exit uit de sport.

'De coureurs bij Red Bull staan al vast, wij hebben geen ruimte. Ik neem wel aan dat het team meteen overgenomen wordt door een andere partij als Renault besluit ermee op te houden', meldt de Red Bull-adviseur.

Wolff verkent markt: 'Ik zie een aantal coureurs wel zitten'

Mocht Lewis Hamilton ooit vertrekken bij Mercedes, dan duikt teambaas Toto Wolff de rijdersmarkt op. Hij zegt tegen Sky Sports Italia dat Mercedes de twee meest competitieve coureurs in de Formule 1 moet hebben. 'Hamilton is nu onze prioriteit, maar als hij zich op de markt wil begeven, doen wij dat ook. Er zijn wel een aantal coureurs die ik zie zitten.' Welke coureurs dat zijn, verklapt de Oostenrijker echter niet

Wolff acht vertrek Hamilton naar Ferrari niet ondenkbaar

Veel Formule 1-coureurs hebben als droom om ooit voor Ferrari te rijden. Toto Wolff, teambaas van Mercedes, acht het dan ook niet ondenkbaar dat Lewis Hamilton vanaf 2021 voor het Italiaanse team gaat rijden. 'Het is voor veel coureurs een droom', zegt hij tegen Sky Sports Italia. 'Ook hij kan die droom hebben, maar hij zit goed hier bij Mercedes. Zijn gevoel en hart liggen zeker bij Mercedes momenteel.'

Wolff: 'Data Ferrari totaal anders in Austin'

De interne racedata van Mercedes toont volgens Toto Wolff aan dat de snelheid van Ferrari op het rechte stuk totaal anders is in Amerika. 'We hebben zojuist een discussie gehad over de data van de race en deze ziet er totaal anders uit dan die van voorgaande races', zegt Wolff tegenover Crash.net. Hoe dat komt weet de teambaas van Mercedes echter niet: 'Of het komt door de technische directive of een andere oorzaak, weet ik eerlijk gezegd niet. Ik kan niet inzien wat Ferrari gedaan heeft.'

McLaren bevestigt einde sponsordeal met Petrobras 

Het gerucht ging al langer, maar inmiddels heeft het team van McLaren bevestigd dat de sponsordeal met Petrobras met onmiddelijke ingang is beëindigd. Vorige maand werd al gezegd dat de sponsordeal tussen het F1-team en de Braziliaanse oliemaatschappij zou worden beëindigd. Vreemd is het beëindigen van de samenwerking tussen het tweetal echter niet. Zo liet de huidige Braziliaanse president Jair Bolsonaro in mei al weten het contract te willen beëindigen. De sponsordeal werd in eerste instantie in 2018 gesloten voor een termijn van vijf jaar, maar dat is dus bij lange na niet gehaald.

Ruim 1,4 miljoen kijkers zien Max Verstappen derde worden

De Grand Prix van Amerika is massaal bekeken door het Nederlandse publiek. Ruim 1,4 miljoen tv-kijkers hebben Lewis Hamilton zondag zijn zesde wereldtitel zien winnen en Max Verstappen derde zien worden. Daarmee staat de race op de vijfde plaats van best bekeken televisieprogramma’s van de zondag, blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Volgens een woordvoerder van Ziggo Sport is het de op een na hoogste score voor de sportzender. Enkel de Grand Prix van Mexico in 2017 wist meer kijkers te trekken.

Missen weegbrug wellicht minder streng bestraft

Sergio Perez startte zondag vanuit de pitstraat aan de race in de Verenigde Staten. Een straf die hij kreeg nadat hij na de tweede vrije training geen gehoor gaf aan de oproep om naar de weegbrug te komen. Aangezien Perez zijn fout maakte na een vrije training, en er dus toch nog aan zijn auto gesleuteld zou worden, heeft de FIA toegegeven dat de straf voor Perez te streng is geweest. Autosport schrijft dat een versoepeling van de regels wordt onderzocht. Het missen van de weegbrug kan volgend seizoen mogelijk met een reprimande worden afgedaan.

Kvyat woedend na straf: 'Dat is bullshit'

Daniil Kvyat is niet te spreken over de straf die hij kreeg van de wedstrijdleiding. Kvyat haalde Sergio Perez in en raakte hem daarbij. Zijn punt werd de Rus na een vijf seconden straf afgenomen en daar was hij niet blij mee. 'Dat is bullshit", zei Kvyat voor de camera's van Ziggo Sport. 'Dat is ongelofelijk. Ik weet het niet. Heb er echt geen woorden voor. Dit is zo stom. Ik ging naar binnenkant en Perez gooide de deur dicht, dan is dit vrij normaal. Toen we elkaar raakten haalde ik hem buitenom in. Deze beslissing is onacceptabel.'

FIA plaatst last-minute extra kerbstone

De FIA heeft afgelopen nacht ternauwernood een extra kerbstone geplaatst aan de binnenkant van bocht acht. Men heeft gezien dat veel coureurs tijdens de kwalificatie op die plek de bocht afsneden, om zo een betere entry te creëeren voor bocht negen. Door de maatregel hoopt de FIA de coureurs te weerhouden van het afsnijden.

Wat Steiner betreft heeft 2019 niet plaats gevonden

Als er één team is dat verlangd naar de definitieve finishvlag van het Formule 1-seizoen in Abu Dhabi, dan is het het team van Haas wel. Op het Circuit of the Americas schreef Romain Grosjean maar weer eens een bolide af en kwalificeerden beide auto's zich buiten de top-10. Teambaas Günther Steiner is er wel klaar mee. 'Wat mij betreft heeft 2019 nooit plaats gevonden', verzucht de geplaagde teambaas. 'Ik ga dit jaar gewoon verdringen uit mijn herinnering.'

Verstappen waarschuwt na VT3: 'Hij is sneller dan hij eruit ziet'

Max Verstappen heeft na de derde vrije training kort gereageerd op de derde vrije training. De Nederlander wist de snelste tijd te klokken op het Circuit of the Americas en legt uit hoe dat komt. Wel waarschuwt hij volgens Auto Motor und Sport dat één concurrent nog niet het achterste van de tong heeft laten zien.

'We hebben veel balans gevonden, maar pas op: Hamilton heeft vandaag geen perfecte ronde gereden. Hij is sneller dan hij eruit ziet', aldus de Red Bull-coureur die in de Brit zijn grootste tegenstander herkent.

Marko positief: 'We zitten op het niveau van Mercedes'

Het seizoen kent nog maar een paar races en Red Bull Racing kan dan ook niet hoger komen dan de derde plek in het constructeurskampioenschap. Ondanks dat ziet Helmut Marko vooruitgang bij het Oostenrijkse team. 'We zitten op het niveau van Mercedes in de race', aldus de Red Bull-adviseur in een interview met Motorsport.com over de voortgang van Honda. 'Het enige dat ontbreekt is de kwalificatiemodus.' Of Red Bull ook zo'n kwalificatiemodus gaat krijgen, is nog niet bekend.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws