Na een spannende kwalificatie is het tijd voor de Grand Prix zelf. Max Verstappen kwam nipt tekort voor poleposition nadat hij zijn ronde af moest breken. George Russell zal vanaf poleposition starten. De laatste keer dat de twee een eerste startrij deelden in deze formatie wist Verstappen hem direct in de eerste bocht te verschalken. McLaren begint met een kleine achterstand.
Russells eerste run in Q3 was al goed genoeg voor de poleposition. Beide Ferrari's waren nergens te bekennen en McLaren had het lastig. Het hobbelige circuit met een laag gripniveau zorgde ervoor dat het team haar sterke punt niet kon gebruiken: het opbouwen van de bandentemperatuur. Dat was in de kwalificatie in ieder geval nadelig, maar zou in de race geen heel groot probleem kunnen vormen.
Hoe dan ook startten de McLarens achter een Red Bull en een Mercedes, want Oscar Piastri werd derde op bijna vier tienden van Russell, en Lando Norris vanaf P5. Andrea Kimi Antonelli splitst de twee heren. Mercedes kwam min of meer als een duveltje uit een doosje, want op vrijdag leek het niet alsof ze mee konden doen in het gevecht voor de poleposition.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Antonelli leek niet in een lekker ritme te komen, maar gaf wel aan dat de snelheid er was. Russell crashte in VT2 en reed zijn voorvleugel eraf, waardoor hij niet zoveel rijtijd had als zijn teamgenoot. Toch kon hij in de kwalificatie toeslaan. In de persconferentie werd de Brit nog herinnerd aan zijn crash twee jaar geleden, maar dat gevoel neemt hij niet mee naar de Grand Prix-dag. Hier vanaf pole starten is uiteraard voordelig.
Verstappen gefrustreerd door Norris
Verstappen leek onderweg te zijn naar de poleposition, maar werd in de weg gezeten door Norris. De Brit reed zo'n twee seconden voor hem op zijn dooie gemakje naar de pitstraat, waardoor Verstappen last had van vuile lucht. De viervoudig wereldkampioen brak zijn ronde af nadat hij wist dat hij P2 sowieso in handen had. Na afloop liet hij weten dat hij het zal onthouden en dat Norris zich gewoon aan de 'ongeschreven regel' had moeten houden.
Wat hij belangrijker vond was dat de auto vanaf vrijdag al comfortabel aanvoelde. Er was alleen nog wat finetuning nodig voor de losse achterkant, waarover hij in VT2 praatte. In VT3 reed hij zelfs maar een half uur, want hij stond een lange tijd binnen en moest vervolgens wachten tot na de rode vlag. Als hij de Grand Prix van Singapore wint, heeft hij op alle circuits op de huidige F1-kalender een zege geboekt.
De strategieën van Pirelli
De FIA doet pogingen om de races op stratencircuits, of waar het moeilijk is om in te halen, geen optocht te laten zijn. De pitstraatsnelheid is daarom verhoogd naar tachtig kilometer per uur. Pirelli hoopt dat het een tweestopper stimuleert. De bandenleverancier van de Formule 1 gaat er echter vanuit dat er nog steeds veel eenstoppers plaats zullen vinden.
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.


Voor de racedag in Singapore hebben de topteams per coureur nog één nieuwe set harde banden en één nieuwe set mediums over. Yuki Tsunoda is de enige die nog een nieuwe set softs heeft, de rest heeft gebruikte softs over die mogelijk ingezet kunnen worden tijdens de race. De kans op regen blijft de rest van de dag zo'n twintig procent, maar zo'n anderhalf uur vóór de start heeft het nog flink geregend.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties