george-russell-mercedes-gp-singapore-2025-zaterdag-4 Formule 1
Formule 1

Russell heerst in Singapore, Verstappen overleeft aanval van McLaren met dubieuze actie van Norris

george-russell-mercedes-gp-singapore-2025-zaterdag-4

George Russell heeft zijn vijfde Grand Prix-zege gepakt. De Brit kwam geen moment in de problemen en won met zes seconden voorsprong. Max Verstappen had grote problemen met het terugschakelen, maar haalde wel de tweede plek over de streep. Lando Norris raakte Oscar Piastri (vierde) en Verstappen bij de start, maar alle titelkandidaten overleefden dat hachelijke moment.

Een uurtje voor de start van de Grand Prix begon het te regenen in Singapore, maar dat duurde niet lang. Het droogde al snel weer op, al waren er wel nog natte plekken in de tweede sector. Toch koos iedereen bij de start van de race voor de droogweerbanden. De meeste coureurs kozen voor de mediumbanden, maar Verstappen wilde toeslaan bij de start, zeker gezien de natte plekken.

Verstappen koos als enige coureur vooraan voor de zachte banden. De enige andere coureurs met diezelfde keuze waren Isack Hadjar, Fernando Alonso, Yuki Tsunoda, Lance Stroll, en Franco Colapinto. Verder koos iedereen voor de mediumbanden. Verstappen maakte zich dus zorgen over zijn tweede startplek aan de vuile kant van de grid, maar besloot om wederom met een onorthodoxe bandenkeuze aan de race te beginnen.

Contact tussen Norris, Verstappen, en Piastri!

Verstappen wist de leiding niet te grijpen bij de start, maar behield wel zonder problemen de tweede plek, waar de andere coureurs aan de vuile kant van de grid plekken verloren. Kimi Antonelli verloor twee plekken, en Lewis Hamilton verloor één plek. De winnaars stonden juist op de ideale lijn: Charles Leclerc haalde Hamilton en Antonelli in.

Lando Norris baande zich een weg langs Antonelli en Oscar Piastri. Daarbij raakte Norris wel Verstappen én Piastri en liep hij schade op aan de end plate van zijn voorvleugel. Piastri schampte dankzij het incident de muur. De Australiër beklaagde zich bij het team, maar de wedstrijdleiding greep niet in, en McLaren besloot dat ook niet te doen. Piastri wees er terecht op dat Norris hard tegen zijn teamgenoot moest aanrijden om serieuzer contact met Verstappen te vermijden.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Russell trok vooraan ondertussen een gat. De zachte banden van Verstappen leken nog niet geweldig te werken, en hij gunde Russell al snel een voorsprong van ruim twee seconden. Achter hem reed Norris wél enkele ronden binnen DRS-afstand, maar inhalen leek volslagen onmogelijk te zijn, wat de aanpak van Verstappen ook kan verklaren. Na zeven ronden was het verschil echter al opgelopen tot 3,7 seconden.

Gezien de zachte banden en het relatieve gebrek aan snelheid was het duidelijk dat Verstappen vrij vroeg zijn eerste pitstop zou moeten maken. De zachte banden werkten bij niemand echt goed, al hielp het Verstappen wel bij het behouden van zijn plek bij de start. Gelukkig voor Verstappen had ook Alonso het lastig op die zachte banden, waardoor de wereldkampioen na elf ronden al achttien seconden voorsprong op de nummer acht had. Verstappen wilde met zijn pitstop duidelijk wachten totdat hij in dat gat weer naar buiten kon komen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Pitstopspel tussen Verstappen en Norris

De andere coureurs op de zachte banden kwamen na dertien ronden al naar binnen voor de eerste pitstops, waarbij Yuki Tsunoda en Franco Colapinto het bal openden. Daarnaast maakte Gabriel Bortoleto een pitstop, nadat hij vleugelschade had opgelopen na contact met Lance Stroll. Lando Norris raakte de muur bij het uitkomen van bocht 17, maar ontsnapte zonder verdere schade.

McLaren deed een amateuristische poging om Verstappen na zeventien ronden naar binnen te lokken. Red Bull viel uiteraard niet voor de dummy, nadat Norris al in de eerste sector te horen kreeg dat hij een pitstop moest maken om Verstappen in te halen. Norris zou echter in verkeer naar buiten komen en een pitstop zou dan ook volslagen onlogisch zijn.

Verstappen had na negentien ronden genoeg marge tot Alonso om de ervaren Spanjaard voor te blijven bij een pitstop en kwam dus binnen voor een bandenwissel. De pitstop was met 3,0 seconden echter niet perfect, maar hij bleef Alonso wel nipt voor. Red Bull vreesde nog even voor een overcut van Norris, maar de out lap van Verstappen was goed genoeg om dat idee zinloos te maken.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Verstappen moest zich even zorgen maken over Hamilton, die nog niet gestopt was, maar Ferrari hielp een handje mee en haalde de Brit naar binnen op het moment dat Verstappen aansluiting vond. Na Ferrari volgde Mercedes met pitstops voor beide coureurs in dezelfde ronde. McLaren wilde vervolgens Oscar Piastri een bandenwissel laten maken, maar Norris stond dat niet toe en eiste de eerste pitstop op. Piastri kreeg vervolgens een pitstop van 5,2 seconden, maar had genoeg marge om Charles Leclerc voor te blijven.

Na alle pitstops leidde Russell met een voorsprong van vier seconden op Verstappen. Norris had de derde plek nog altijd in handen voor Piastri, Leclerc, Antonelli, en Hamilton. Verstappen was ondanks zijn oudere harde banden sneller dan Russell en wist het gat beetje bij beetje te dichten, terwijl hij de rondetijden van de McLaren-coureurs, die ook nieuwere banden hadden, kon pareren.

Probleem bij Verstappen

Verstappen klaagde al de hele race over problemen bij het terugschakelen, en die problemen namen steeds serieuzere vormen aan. In de 37e ronde schoot de Limburger in bocht 14 rechtdoor en verloor hij kostbare seconden, waardoor Norris weer aansluiting kon vinden. Isack Hadjar kampte ook met problemen, in zijn geval met de krachtbron, en hij moest een plek prijsgeven aan Fernando Alonso.

Gianpiero Lambiase moet Verstappen te hulp schieten, nadat de wereldkampioen doorgaf dat de achterremmen als een handrem aanvoelden. Verstappen paste enkele instellingen aan, in de hoop dat het daarna beter ging. Ondanks zijn problemen was zijn snelheid overigens nog niet zo slecht, want hij was nog altijd marginaal sneller dan raceleider George Russell. Verstappen kreeg snel wat meer ademruimte, nadat ook Norris een foutje maakte en zo acht tienden van een seconde verloor.

Verstappen bleef doorgeven dat de balans kansloos slecht was. Hoewel dat slecht nieuws voor Verstappen was, is het positieve nieuws dat hij ondanks de balansproblemen op een circuit dat niet bij Red Bull past tot de snelste mannen behoorde. In de slotfase van de race kregen de vier koplopers wel te maken met steeds meer verkeer, waardoor de kopgroep dichter bij elkaar kwam te zitten.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Norris kon Verstappen daardoor steeds meer onder druk zetten. De Engelsman kreeg meerdere ronden DRS, terwijl Verstappen zich een weg langs de achterblijvers moest banen. Zo liep zijn achterstand op Russell weer op tot zes seconden, maar hij hield Norris wel achter zich. Met tien ronden te gaan moest Verstappen voor het eerst verdedigen tegen de McLaren-coureur.

Ondertussen nam Kimi Antonelli de vijfde plek over van Charles Leclerc. Meer slecht nieuws voor de Monegask volgde, want Lewis Hamilton had nieuwe banden gehaald en was veel sneller onderweg. De Brit nam de zesde plek weer moeiteloos over en kon nog gaan jagen op Antonelli.

Russell wint!

Na een rustige middag kwam Russell als racewinnaar over de eindstreep. Verstappen hield stand in de slotfase en haalde met zes seconden achterstand de tweede plek binnen, met de McLarens vlak achter zich. Antonelli moest in de slotronden verdedigen tegen Lewis Hamilton, maar behield de vijfde plek. Leclerc kreeg de zesde plek in de slotfase terug van zijn teamgenoot. Fernando Alonso, Oliver Bearman, en Isack Hadjar grepen de laatste punten.

Uitslag Grand Prix van Singapore 2025

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws