Max Verstappen kende een lastige vrijdag in Brazilië, maar wist enigszins te verbeteren op de zaterdagochtend. De voorspelde storm zorgde voor veel ravage in het zuiden van Brazilië, maar afgezien van een natte baan, had men op het circuit in São Paulo geen last van noodweer tijdens de sprintrace, die gewonnen werd door Lando Norris.
Red Bull Racing zat na de vrijdag op Interlagos met de handen in het haar. De auto deed het redelijk tijdens de vrije training, waarbij Verstappen en Yuki Tsunoda data verzamelden op de harde band. Tsunoda kende nog een uitschieter waarbij hij de auto beschadigde. Uiteindelijk wisten de monteurs de auto op tijd te repareren, waardoor hij in de laatste twintig minuten de baan weer op kon.
Verstappen had geen tijd om de mediums en de softs te testen. De auto gedroeg zich vervolgens heel anders tijdens de sprintkwalificatie. In sectoren 1 en 3 was de RB21 sterk, en zelfs net zo snel als de McLaren, maar in sector 2 verloor de regerend wereldkampioen veel tijd. Het verschil met Norris was zo'n vier tienden. Red Bull hoopt dat ze nog iets hebben gevonden om de auto in de middensector sneller te maken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het lastige aan het circuit in São Paulo is dat het een verschillende rijhoogte vereist aan de voor- en achterzijde van de auto. Zoiets is moeilijk op te lossen met vleugelstanden, want meer downforce zou betekenen dat de plank aan de voorkant te veel slijt. Zoiets is een enorm risico. Ferrari kampte met dat probleem in Austin, waardoor Charles Leclerc vorig jaar werd gediskwalificeerd.
Verstappen vanaf P6
Verstappen zal de sprintrace in ieder geval vanaf P6 aanvangen, wat betekent dat hij al vroeg in het weekend in de achtervolging moet. Topadviseur Helmut Marko vestigde al zijn hoop op een flinke regenbui. De regen is zeker gevallen, maar waarschijnlijk veel te vroeg. Het spookte behoorlijk in de nacht van vrijdag op zaterdag. De wind is inmiddels een klein beetje gaan liggen en de kans op regen tijdens de sprintrace wordt nu op veertig procent geschat.
Red Bull zit dan mogelijk met een tweede probleem, namelijk dat ze niet de grote vleugel op de auto hebben gemonteerd voor iets meer downforce. In de regen is iets meer neerwaartse druk wel handig. Vorig jaar wist Verstappen alleen in de eerste ronde van de race al zeven mensen in te halen. De sprintrace zal om 15:00u van start gaan en heeft 24 ronden. Kimi Antonelli en Oscar Piastri volgen Norris op P2 en P3.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Mercedes en Aston Martin
Na de vrije training en de sprintkwalificatie werd duidelijk dat Mercedes en Aston Martin ook meedoen. George Russell kon niet aan de snelheid van zijn teamgenoot tippen. Antonelli blokkeerde de voorbanden ook nog eens, waardoor men afvraagt hoeveel meer er in had gezeten. Mogelijk had de jonge Italiaan Norris van de troon kunnen stoten. Fernando Alonso kwalificeerde vóór Verstappen.
De run naar de eerste bocht is altijd best tricky in São Paulo, waarna de esses volgen. Verstappen zal zijn best doen om de schade te beperken, terwijl Piastri weer eens wil toeslaan na een paar zware weekenden. Zowel in racepace als in de snelheid over één ronde lijkt McLaren de tijdentabel aan te voeren, maar Red Bull kwam niet veel tekort in de long runs.
Ideale sprintrace voor Norris, kleine ramp voor Piastri
Norris kende een ideale sprintrace. De Brit reed vanaf de start tot de finish aan de leiding, al werd hij wel flink onder druk gezet door Antonelli en de daar weer achter rijdende Russell. De jonge Italiaan reed zo goed als de volledige race binnen een seconde van de McLaren-coureur. Norris gaf toe dat hij had verwacht dat de McLaren beter zou zijn en dat Mercedes veel dichter in de buurt kwam dan verwacht.
Piastri leek zich na meerdere teleurstellende raceweekenden te herpakken in BrazilIë, maar zag zijn P3 veranderen in een DNF. Hoewel het dus niet regende tijdens de sprintrace, was de baan op bepaalde plekken zeer nat, en dat heeft de Australiër geweten. Hij belandde in de muur en sloot de race puntloos af. Ook Colapinto en Hülkenberg gingen op dezelfde plek in de fout. Bortoleto maakte in de eindfase nog een flinke klapper, maar is ongedeerd.
Verstappen lijkt geen hoop te hebben op topresultaat
Verstappen was ondanks zijn vierde plaats niet bijzonder tevreden. De coureur klaagde tijdens de sprintrace over zijn auto en maakte eigenlijk geen moment kans op het sprintpodium. Bij de Sky Sports gaf hij na de race aan in niemandsland te rijden. De Nederlander lijkt strijden met McLaren niet als een realistisch doel te zien, maar hoopt tijdens de kwalificatie en hoofdrace met Mercedes te kunnen vechten, al plaatst hij daar de kanttekening bij dat Red Bull daarvoor nog wat extra's moet vinden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties